Data publicării:

Eurostat: Românii dau aproape 30% din venituri pe mâncare

Autor: Sebastian Florea | Categorie: Stiri
WhatsApp

Conform Eurostat, românii cheltuiesc cel mai mult din Europa pentru nevoile zilnice, respectiv mancare și băuturi nealcoolice.

Alegeri prezidentiale 2024

Familiile din România dau mai mult de un sfert din cheltuielile totale ale consumului casnic pe alimente și băuturi nealcoolice (27,8%), cel mai mare procent din Uniunea Europeană, conform unui barometru Eurostat, preluat de Mediafax. Următoarele clasate sunt Lituania (20,9%), Estonia (19,6%), Bulgaria (19,1%), Croația (18,8%) și Ungaria (18,1%).

În 2018, gospodăriile din Uniunea Europeană au cheltuit peste 1.047 miliarde euro (echivalent cu 6,6% din PIB-ul UE) pe alimente și băuturi nealcoolice. Valoarea reprezintă 12,1% din cheltuielile totale de consum și se situează ca a treia cea mai mare categorie de cheltuieli pentru gospodării, după „locuințe, apă, energie electrică, gaze și alte combustibili", care au reprezentat 24,0% din cheltuielile casnice și „transport", care au reprezentat pentru 13,2%. Valoarea este sub 10% în patru state membre ale UE: Regatul Unit (7,8%), Irlanda (8,7%), Luxemburg (9,1%) și Austria (9,7%).

Unde au crescut și unde au scăzut cheltuielile casnice

Între 2008 și 2018, ponderea cheltuielilor totale ale gospodăriilor pentru alimente a scăzut sau a rămas stabilă în majoritatea statelor membre ale UE, unde sunt disponibile date din 2018. Cea mai mare scădere a fost înregistrată în Lituania (de la 24,8% din cheltuielile totale ale gospodăriilor în 2008 la 20,9% în 2018 sau o scădere de 3,9 puncte procentuale (pp)), urmată de Polonia (-3,4 pp) și Malta (-3,0 pp) .

În schimb, cheltuielile casnice pentru alimente au crescut în 10 state membre ale UE, unde sunt disponibile date pentru 2018. Cea mai mare creștere a fost înregistrată în Cehia și Slovacia (ambele +1,4 pp), Olanda (+1,0 pp) și Ungaria (+0,8 pp).

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel