Mai exact, România exportă articole festive de Crăciun, ca de exemplu globuri, în valoare de 2,4 mil. dolari.
Exportul de instalaţii precum cele de brad e de două ori mai mare. Astfel, exportul total de articole de Crăciun se apropie de 7 mil. dolari în 2020, cel mai recent an pentru care există date publice.
Prin comparaţie, podiumul marilor exportatori de astfel de articole este dominat de China, cu un export total de 7,1 mld. dolari.
Pe poziţiile următoare vin la mare depărtare Olanda (344 mil. dolari) şi Cambodia (285 mil. dolari). Nicio altă ţară în afară de cele trei nu are exporturi de peste 100 mil. dolari, conform datelor UN Comtrade – International Trade Statistics Database.
România e astfel departe de prima parte a clasamentului.
Nu există CAEN pentru globuri sau instalaţii
În România nu există un CAEN special pentru producţia de globuri sau de instalaţii de brand, însă există unii jucători activi în domeniu. E vorba de regulă de afaceri mici, antreprenoriale. Există şi o serie de start-up-uri care fac paşi în domeniu, pariind pe produse de nişă, premium, precum cele pictate manual. De multe ori, aceste produse rămân pe plan local şi sunt cumpărate de către consumatorii români. Există însă şi unele care ajung chiar în capătul celălalt al lumii.
Fabrica ProdGlob Clasic Glass din Cluj produce anual globuri pe care le trimite în principal în Statele Unite, dar şi în Europa. Doar 10% din totalul produselor realizate rămân pe plan local, în timp ce 60% ajung în SUA, iar restul sunt vândute pe pieţe de pe Bătrânul Continent.
„Au fost globuri care au ajuns şi în pomul de Crăciun al lui Donald Trump, dar şi în bradul din New York, din faţa Rockefeller Center“, spunea acum un an Gheorghe Turcu, fondator al ProdGlob Clasic Glass. El a înfiinţat compania în 1994, alături de soţia sa Mihaela Turcu. Businessul a scăzut în 2020 la jumătate, la 1,2 mil. lei, arată datele publice, pe fondul pandemiei de COVID-19 care a adus multă incertitudine în business.
Când vine vorba de consumul local de articole festive, acesta e dominat de importuri, conform datelor existente. România importă globuri şi instalaţii de 29 mil. dolari, o valoare de patru ori mai mare decât cea a exportului.
Din nou însă, piaţa locală e departe de prima parte a clasamentului mondial, topul importatorilor de articole de Crăciun fiind dominat de SUA (3,3 mld. dolari), Marea Britanie (327 mil. dolari), Germania (252 mil. dolari), Canada (245 mil. dolari) şi Olanda (230 mil. dolari). Marii consumatori de astfel de produse sunt de regulă ţări cu o populaţie mai mare decât a României, dar ele sunt totodată unele dintre cele mai bogate state ale lumii, cu o putere de cumpărare pe măsură.
Astfel, oamenii cheltuie mai mult pe decoraţiuni de Crăciun. Contează totodată şi tradiţiile din fiecare stat în parte, scrie Mediafax.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- A murit Naomy, cea mai controversată vedetă a anilor 2000
- Când începe explorarea Cartofului de Aur, cel mai "scump" asteroid din spațiu, estimat la 10.000 de cvadrilioane de dolari. NASA a făcut anunțul
- Semafoarele care educă șoferii. Titi Aur: Spania are de foarte mult timp introdus acest sistem. E demonstrat 100% că sunt utile / video
- Adrian Negrescu: Va fi primul Paște fără miel pentru majoritatea românilor, în condițiile în care prețul cărnii a atins un nivel fără precedent în ultimii 30 de ani
- Weekendul 19-21 aprilie, marcat de un eveniment nemaiîntâlnit din 1941 încoace. Daniela Simulescu: Nu ne plictisim deloc zilele ce urmează!
- Prima luptă între un pilot uman și un avion controlat de inteligența artificială: Un "moment de transformare în istoria aerospațială"
- Chirieac, după riposta Israelului asupra Iranului: S-ar putea să încheiem această pagină neagră din istoria Orientului Mijlociu
- Paradox cu judecătoarea care nu știa că Sebi a murit. Motivul pentru care a făcut „gogonate“ în sala de judecată / video
- Klaus Iohannis, în Republica Coreea. E prima țară din regiunea Asia-Pacific cu care România a ridicat relațiile la nivel de Parteneriat Strategic, semnat în 2008
- Au început să apară supermarketuri low-cost. Locuitorii se declară încântați de prețurile mult mai mici ale produselor