Furt de kerosen la baza NATO. Pagube de 2,5 milioane de euro
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Elena Didila
WhatsApp
Sursa foto Agerpres
Sursa foto Agerpres
Grupul infracțional a folosit o conductă clandestină de 270 de metri lungime pentru a redirecționa combustibilul din conductă către un depozit. 

Un italian, un rus și alți bărbați de diferite naționalități au fost condamnați în Belgia pentru furtul unor cantități uriașe de kerosen destinate unei baze aeriene a NATO. Furtul a avut loc în perioada decembrie 2018 – septembrie 2019, când tensiunile dintre Rusia și Alianța Atlantică erau încă departe. Organizația criminală a folosit un sistem ingenios pentru a sustrage combustibilul destinat vehiculelor militare. O racordare ilegală la conducta de petrol care furnizează kerosen către NATO a permis bandei să fure peste 2 milioane de litri de combustibil, în valoare de cel puțin 2,5 milioane de euro.

Furtul, relatează Europa Today, a fost descoperit în vara anului 2019, când un reprezentant al Organizației Belgiene de Conducte a raportat scăderi anormale de presiune într-o secțiune a conductei de petrol la aproximativ 20 de kilometri de baza militară Chièvres, în vestul Belgiei. Dar adevăratul punct de cotitură a venit pe 17 septembrie 2019, când poliția belgiană a oprit un camion înmatriculat în Italia. Vehiculul care transporta o încărcătură de kerosen le-a permis agenților să urmărească baza de operațiuni a hoților de combustibil și să afle cum aceștia funcționau.

O parte din kerosenul destinat bazei militare a fost deviat printr-o conductă subterană de aproximativ 270 de metri lungime. Un sistem ”care necesită abilități de inginerie, planificare și profesionalism pe care eu personal nu le-am mai văzut până acum”, a declarat Frank Discepoli, avocatul unui cetățean moldovean care închiriase un depozit organizației criminale.

Citește și:

Kerosenul va deveni cel mai scump mijloc de a alimenta o aeronavă

Potrivit unui studiu realizat de întreprinderea comună Clean Sky finanțată de UE și McKinsey & Company, reglementările UE care vizează penalizarea poluării aviației vor șterge în curând avantajul competitiv al alegerii kerosenului în detrimentul alternativelor cu emisii reduse de carbon.

În schimb, prețul hidrogenului lichid, un combustibil cheie pentru aeronavele curate în prezent în curs de dezvoltare, și al combustibililor sintetici, care vor fi în curând mandatați pe aeroporturile UE, va scădea brusc, pe măsură ce creșterea ofertei și îmbunătățirile în producție și transport maritim vor duce la scăderea costurilor, potrivit Euractiv.

Raportul prezice că kerosenul va costa în jur de 300 USD per MWh până în 2050, o creștere de șase ori față de prețul actual

Prețul combustibililor sintetici, cunoscuți și sub denumirea de e-fuels sau power-to-liquid, este în prezent de aproximativ 450 USD per MWh, deși acesta ar trebui să scadă la mai puțin de 250 USD până în 2050.

Hidrogenul lichid, care se tranzacționează la aproximativ 300 de dolari pe MWh, este de așteptat să se reducă și mai mult, ajungând la aproape 50 de dolari până în 2050.

Hidrogenul lichid este o sursă de combustibil neutră din punct de vedere al carbonului, dacă este fabricat cu electricitate verde, deși lipsa relativă de energie regenerabilă în Europa și lipsa cererii pe scară largă au făcut ca achiziția să fie costisitoare în prezent. 

Simțind oportunitatea pieței, producătorii tradiționali de energie fosilă din Orientul Mijlociu, inclusiv Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, își îndreaptă atenția către producția de hidrogen. Ei plănuiesc să-și valorifice capacitatea vastă de energie solară pentru a produce hidrogen verde și combustibili sintetici la un preț mai mic.

În timp ce hidrogenul lichid va fi mai ieftin de cumpărat de la furnizorii din Orientul Mijlociu la început, până în 2030 producătorii europeni vor fi atins paritatea, potrivit cercetării.

Principiul poluatorul plătește

Industria aviației s-a aflat în punctul de vedere al obiectivelor UE de reducere a emisiilor, cu o serie de dosare legislative menite să facă mai scumpă poluarea industriei.

Legea ReFuelEU ar obliga aeronavele care realimentează pe orice aeroport din UE să ridice kerosen amestecat cu un procent stabilit de așa-numiții combustibili durabili pentru aviație (SAF).

Citește mai mult AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel