Fotografie uimitoare surprinsă de Hubble. Ce se întâmplă când două galaxii se apropie una de alta
Autor: Florin Răvdan
Fotografie creată de Joe, de la Pexels
Un fenomen cosmic uimitor are loc la 425 de milioane de ani lumină distanţă de Pământ, iar telescopul Hubble l-a surprins.

"V-aţi întrebat vreodată ce se întâmplă când două galaxii se apropie una de cealaltă? Un astfel de fenomen cosmic are loc la 425 milioane de ani lumină distanţă, în NGC 7764A, un grup de trei galaxii vizibile în fotografie. Chiar dacă sună ca un fenomen rar, galaxiile sunt rareori izolate. De fapt, multe galaxii sunt orbitate de galaxii mai mici, aşa cum planetele orbitează Soarele.

Câmpul gravitaţilor al galaxiilor mai mari le distorsionează pe cele mai mici şi le afectează forma. Cele două galaxii din dreapta sus a imaginii par să arate exact asta, mai ales că pare că una dintre ele lasă o urmă de gaz din cauza atracţiei gravitaţionale. Galaxia din stânga

Ultima galaxie, cea din stânga jos, este suficient de aproape pentru o potenţială interacţiune, dar nu putem fi siguri. Asta pentru că aceste interacţiuni se pot întâmpla peste câteva miliarde de ani", transmit cei de la Hubble pe Facebook.

Trei exoplanete, scoase de pe toate listele. Una dintre ele are masa de 239 ori mai mare decât Jupiter

Astronomii au reexaminat lista exoplanetelor descoperite până acum, iar trei dintre ele au fost eliminate complet. O a patra este şi ea pe cale să fie scoasă de pe listă.

Astfel, obiectele Kepler-854b, Kepler-840b şi Kepler-699b par a fi prea mari pentru a fi exoplanete, ceea ce înseamnă că ele de fapt sunt stele. Un al patrulea obiect stelar, Kepler-757b, este şi el sub analiză.

"Per total, acest studiu face lista curentă de exoplanete mai exactă. Oamenii se pot baza pe această listă ca un întreg, de aceea e important ca ea să conţină doar planete", a transmis Avi Shporer, de la Institutul de Astrofizică şi Cercetare Spaţială al MIT.

"Multe exoplanete sunt de mărimea planetei Jupiter sau mult mai mici. Dacă o exoplanetă are dublul mărimii lui Jupiter, naşte suspiciuni. Nu poate fi o planetă, trebuie să fie o stea", a declarat şi astronomul Prajwal Niraula, de la MIT.

Iniţial, Niraula şi echipa ei studiau exoplanetele care au forma unei mingi de fotbal american din cauza interacţiunii gravitaţionale cu stelele gazdă, deformarea putând oferi indicii despre mărimea acestor stele.

Kepler-854b a fost prima exoplanetă care le-a arătat că ar putea fi, de fapt, o stea.

"Dintr-o dată aveam un sistem unde vedeam un semnal elipsoidal uriaş. Imediat ne-am dat seama că nu putea fi vorba de o planetă. Ceva nu ieşea la calcule. Universul nu avea cum să facă o planetă de mărimea asta, nu există aşa ceva", a explicat Shporer, conform Science Alert.

Astronomii au calculat masa corpului ceresc ca fiind de 239 de ori mai mare decât cea a lui Jupiter

"Ce facem noi acum este doar o corecţie mică. Înţelegem mai bine stelele, iar capacitatea noastră de a le studia se îmbunătăţeşte cu timpul. Aceste clasificări greşite nu vor mai avea loc", a concluzionat Shporer.