Data publicării:

Flota de "petroliere din umbră" a Rusiei crește în ciuda sancțiunilor occidentale: "O mare catastrofă este iminentă"

Autor: Tiberiu Vasile | Categorie: Stiri
WhatsApp
Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Freepik
Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Freepik

Mai multe nave vechi,prost întreținute și neasigurate transportă până la 70% din petrolul maritim al Rusiei în încercarea acesteia de a evita sancțiunile occidentale.

Flota de petrolieră din umbră a Rusiei se extinde, conform unor cercetări, transportând până la 70% din petrolul maritim al țării, în ciuda eforturilor occidentale de a limita veniturile energetice ale Moscovei în timpul războiului.

Volumul de petrol rusesc transportat de aceste tancuri (petroliere), prost întreținute și subasigurate, aproape s-a dublat în ultimul an, ajungând la 4,1 milioane de barili pe zi în luna iunie, conform unui raport publicat luni de Școala de Economie din Kiev (KSE).

Rusia a descoperit rapid o soluție pentru a ocoli măsurile, folosind o așa-numită "flotă de umbră"

Aceste constatări subliniază dificultățile multiple cu care se confruntă aliații occidentali ai Kievului în încercarea de a izola economia Rusiei și de a forța Moscova să pună capăt războiului din Ucraina.

În decembrie 2022, Regatul Unit, împreună cu țările G7, Australia și UE, a impus un plafon de preț de 60 de dolari pe baril pentru a restricționa companiile occidentale de la transportul sau intermedierea mărfurilor de petrol rusesc, pentru a submina comerțul cu petrol al Rusiei, care depinde în mare măsură de tancurile petroliere deținute și asigurate de occidentali.

Această mișcare a fost considerată atunci un compromis, având în vedere temerile că un embargou complet ar putea conduce la creșteri dramatice ale prețurilor petrolului și la un șoc global în acest sector.

Cu toate acestea, Rusia a descoperit rapid o soluție pentru a ocoli măsurile, folosind o așa-numită "flotă de umbră" formată din tancuri petroliere mai vechi, cu proprietate opacă, permițându-i să vândă o parte semnificativă din petrolul său peste plafonul de preț.

Documentul KSE estimează că Rusia a investit cel puțin 10 miliarde de dolari (7,6 miliarde de lire sterline) în flotă de la începutul anului 2022. „Strategia a redus semnificativ influența regimului de sancțiuni,” afirmă raportul.

Mai mult de 630 de tancuri petroliere – unele având mai mult de 20 de ani – sunt implicate în transportul petrolului rusesc, precum și al petrolului iranian supus sancțiunilor

Mai mult de 630 de tancuri petroliere – unele având mai mult de 20 de ani – sunt implicate în transportul petrolului rusesc, precum și al petrolului iranian supus sancțiunilor, conform Lloyd’s List Intelligence, un serviciu de informații maritime.

Guvernele occidentale au încercat să restricționeze flota de umbră a Rusiei, Regatul Unit anunțând luna trecută sancțiuni împotriva a 10 nave pe care le consideră esențiale pentru această operațiune.

KSE, care solicită sancțiuni mai dure împotriva petrolului rusesc, a avertizat de asemenea că flota rusă neasigurată ar putea provoca în curând o catastrofă ecologică în apele europene. O mare parte din petrolul rusesc este transportat prin rute internaționale aglomerate, inclusiv Marea Baltică și strâmtoarea Gibraltar.

„Spill-uri mari de petrol au fost evitate până acum, dar o mare catastrofă este iminentă, iar costurile de curățare ar putea ajunge la miliarde,” se arată în documentul KSE.

Ministrul de externe suedez a declarat anterior pentru The Guardian că Moscova pare pregătită să provoace „haos ecologic” navigând cu tancuri de petrol nesigure prin Marea Baltică, încălcând regulile maritime, conform The Guardian. 

Mai mult, guvernul britanic investighează 37 de întreprinderi legate de Regatul Unit pentru posibila încălcare a sancțiunilor petroliere rusești - dar până în prezent nu au fost aplicate amenzi, dezvăluie BBC. Vezi mai multe detalii aici!

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel