Festivalul de Film de la Cannes, ediția a 66-a: Pericol de ameţeală. Corespondență de la Magda Mihăilescu
„O, ce preşedinte!” O, ce afiş!” „O, ce selecţie!”. Mai să ne ia cu ameţeli. Festivalul de la Cannes, care se deschide miercuri seară (pentru presă, miercuri dimineaţă), a stârnit uimire însoţită de încântare pe măsură ce organizatorii ne comunicau amănuntele celei de a 66-a ediţii.
Să le luăm pe rând. Imaginea tutelară ce va trona deasupra faimoaselor scări cu al lor covor roşu, regăsită apoi la tot pasul pe Croazetă, este a actorilor Paul Newman şi Joanne Woodward, aşa cum apar într-un cadru din filmul A New Kind of Love, din 1963, al lui Melville Shavelson. „Un cuplu care întruchipează perfect spiritul cinematografului – declara Gilles Jacob, preşedintele festivalului, cu binecunoscutul său talent de a ne restitui visul ascuns al filmelor.
Afişul ne oferă o imagine luminoasă şi tandră a cuplului modern, îmbrăţişat şi prins într-un echilibru perfect, ce evocă vârtejul iubirii. Fotografia celor doi îndrăgostiţi ameţiţi, pierzând orice reper, ne cheamă să trăim cinematograful ca pe o dorinţă fără sfârşit”. Cannesul omagiază în acest fel memoria marelui actor dispărut în 2008 şi o salută pe soţia acestuia, Joanne Woodward, invitaţi în competiţie chiar în 1958, anul căsătoriei lor. Ce mai spuneam? „O, ce preşedinte!” Curtat de ani de zile pentru a prezida juriul, autorul lui Lincoln (ca să ne referim doar la ultimul film) şi-a tot dat acorduri de principiu, dar nu a putut decât acum să spună „da”. Acelaşi domn Gilles Jacob preciza: „Aşa cum se spune dincolo de Atlantic, Steven Spielberg este un obişnuit al Cannesului: Sugarland Express, Color Purple. Dar E.T., pe care l-am prezentat în 1982 în premieră mondială, este filmul care a ţesut legături ce nu se uită. De atunci, i-am propus de multe ori să prezideze juriul şi de fiecare dată îmi răspundea că turnează.
Anul acesta, când mi s-a spus, cu o replică celebră. „E.T. telefonează acasă” am înţeles şi am răspuns, la rândul meu: în sfârşit”. Probabil că un preşedinte de o asemenea anvergură va tulbura apele festivalului. De obicei, odată cu anunţarea numelui celui care va conduce echipa de juraţi şi a filmelor din selecţie, comentatorii se întreabă dacă filmul X sau Y, dacă autorul cutare sau cutare din competiţie ar putea fi pe placul preşedintelui. De aici, tot felul de speculaţii, jocul de-a ghicitul, pariuri, etc. De data aceasta, unii ziarişti nu s-au mai încurcat cu presupunerile. S-au încumetat să afirme că întreaga competiţie pare a fi „una alcătuită pentru preşedintele Spielberg”. (Le Figaro). Media americane şi britanice salută, de altfel, solida componentă a filmelor anglophone, anunţându-ne că, în acest an, „Croazeta nu va mai fi franceză ci hollywoodiană”.
Legenda vrea ca Hollywoodul să se teamă de Cannes (un insucces aici ar antrena eşecul general). Revista Variety notează „mica surpriză” de a vedea un buchet de pelicule destinate box-office-ului iar ziarul californian Los Angeles Times remarcă „abaterea festivalului de la tradiţia sa de a fi o vitrină a cinematografului independent”. Cu marile studiouri Paramount, CBS Films, Warner Bros, HBO prezente în selecţia oficială, respectiv cu cineaşti precum fraţii Coen, Steven Soderberg, Alexander Payne, James Gray glamourul american pare bine susţinut. Ii face faţă, cel puţin deocamdată, pe hârtie, prezenţa franceză, mai numeroasă ca oricând. Şase producţii semnate de François Ozon, Arnaud Desplechin, Abdellatif Kechiche, Arnaud des Pallières, Valeria Bruni-Tedeschi (sora fostei prime doamne Carla Bruni) şi Roman Polanski îşi dispută premiile. Ultimul, care întăreşte clubul celor deja deţinători de Palme d’Or (fraţii Coen, Soderberg) doreşte ca filmul său, Venus à la fourrure, să fie socotit polonez, având în vedere finanţarea.
Oricum, în epoca globalizării industriei cinematografice, uneori este cum nu se poate mai dificil să stabileşti sub ce pavilion navighează peliculele. Nimeni nu se supără, însă, dacă ele lasă la ţărm staruri din patru zări ale lumii. Anunţaţi sunt Leonardo DiCaprio, Benicio del Toro, Michael Douglas, Bérénice Béjo, Matt Demon, Marion Cotillard, Joaquim Phoenix, iar din generaţia de aur a anilor trecuţi Alain Delon şi Robert Redford.
P.S. Criticul de film, Magda Mihăilescu, va transmite corespondețe pentru De Ce News pe toată perioada Festivalului de la Cannes.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News