Fenomen apărut în ultimele luni în România: Turismul pentru cumpărături din Ungaria în țara noastră
Datele Eurostat arată că România a ajuns din urmă Ungaria și Portugalia în privința PIB-ului pe cap de locuitor exprimat în paritatea puterii de cumpărare, iar acest lucru se poate observa și printr-un fenomen apărut în ultimele luni: turismul pentru cumpărături din Ungaria în România.
După ce măsurile populiste ale Guvernului Viktor Orban s-au dovedit a fi un eșec, tot mai mulți cetățeni maghiari, în speciali cei care locuiesc aproape de granița cu România, preferă să își facă cumpărăturile în supermarketurile din țara noastră. Aceștia caută prețuri mai mici în special la alimentele de bază unde, în România, la propunerea PSD, a fost plafonat adaosul comercial, iar prețurile sunt și cu 20% mai mici față de perioadele anterioare.
Analizând evoluția economică pe termen lung, se constată că România a făcut progrese semnificative: a plecat de la un PIB pe cap de locuitor sub 40% din media UE la aderarea la UE in 2007 și a ajuns până la 73% la sfârșitul anului 2021. Astfel țara noastră a reușit să reducă decalajul față de alte țări europene în ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor.
Conform celor mai recente date Eurostat, România a ajuns din urmă Portugalia și Ungaria în privința produsului intern brut (PIB) pe cap de locuitor exprimat în paritatea puterii de cumpărare (PPC), adică suma de bani necesară pentru a cumpăra produse sau servicii similare, comparabile în diferite țări. În plus, evoluția acestui indicator arată faptul că în România PIB-ul pe cap de locuitor a avut o creștere mult mai dinamică față de Portugalia sau Ungaria.
Comparând cele două țări, observăm că România a depășit Ungaria în ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor exprimat în PPC, având un procent mai mare în raport cu media UE. Acest lucru sugerează că puterea de cumpărare a populației din România este relativ mai mare decât cea din Ungaria, având în vedere valoarea mai mare a PIB-ului pe cap de locuitor exprimat în PPC.
România, măsuri sustenabile pentru plafonarea prețurilor
Ungaria a avut ce mai mare inflație din UE anul trecut, ajungând la alimente la aproximativ 50%, iar măsurile găsite și promovate de Guvernul de la Budapesta au avut efect negative. Una dintre ele a fost plafonarea prețurilor la unele alimente cum ar fi zahărului, uleiului de floarea-soarelui, laptelui, pieptului de pui sau pulpa de porc, însă în cantități limitate. Această măsură a dus la lipsa alimentelor din supermarket, iar Viktor Orban a fost nevoit să renunțe la această măsură la mijlocul anului trecut.
În paralele, în Guvernul de la București, PSD a propus o plafonare a adaosului comercial la maximum 20% pe tot lanțul, ceea ce a dus într-adevăr la o scădere a prețurilor de la raft cu aproximativ 20%. Lista alimentelor de bază pentru care era introdusă această plafonare a adaosului a fost adaptată, în funcție de nevoile și necesitățile românilor. După o perioadă-pilot, recent, Parlamentul a decis să prelungească această măsură până la finalul anului.
Potrivit celor de la globalproductprices.com, prețuri mai mici în România decât în Ungaria găsim la orez, sare, ulei, carne, legume sau miere. De asemenea, și prețul la combustibil este mai mic în țara noastră față de țara vecină. Un litru de motorină se vinde la noi cu 1,5 euro în timp ce în Ungaria este de aproximativ 1,65 euro/litru.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News