Documentele fie au expirat, fie au fost greșite pentru că nu au respectat parametrii tehnici, fie au conținut erori. Sunt cazuri în care pentru completarea, revizuirea sau refacerea unor studii de fezabilitate au fost achitate zeci de milioane de lei.
Un exemplu în acest sens privește autostrada Sibiu – Sebeș, care a trecut prin mai multe studii de fezabilitate expirate. În acest caz, CNAIR a scos periodic la licitație lucrările de reparații ale autostrăzii. Alte studii de fezabilitate expirate pentru autostrăzi plătite de stat sunt:
- Sibiu – Pitești;
- Sibiu – Făgăraș;
- Târgu Mureș – Ditrău;
- Ditrău – Târgu Neamț;
- Târgu Neamț – Iași – Ungheni
- Centura București Nord (la standard de autostradă).
Aceste acțiuni pot fi privite în termeni juridici drept infracțiuni de fals intelectual și uz de fals, cumulând prejudicii de sute de milioane de lei aduse statului român. Sumele sunt achitate integral din banii cetățenilor care nu pot beneficia de aceste drumuri. CNAIR nu vede însă lucrurile așa. Într-un răspuns la solicitările FACIAS, în cadrul proiectului „Închideți robinetul risipei!”, compania susține că în urma acțiunilor de control nu au putut fi demonstrate prejudicii aduse bugetului național și nu există persoane trase la răspundere, ori măsuri ce pot fi impuse. Așadar, drumurile și autostrăzile rămase doar pe hârtie nu înseamnă, pentru statul român vreo pierdere, deși a achitat sume colosale pentru studiile de fezabilitate, de mai multe ori.
Sumele care se dau pentru ca statul să afle dacă este cazul să facă lucrările sunt, de multe ori, uriașe, în funcție de tipul de drum care urmează a fi realizat. Potrivit răspunsului CNAIR, de exemplu:
- CNAIR a plătit pentru completarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Brașov-Făgăraș 18.174.952 de lei, anul trecut, iar acum proiectul este în faza de găsire a traseului autostrăzii.
- În cazul autostrăzii Tg. Mureș – Tg. Neamț, au fost alocați 17.580.355 de lei, în 2019 pentru completarea studiului de fezabilitate, care nu este terminat nici acum.
- Pentru autostrada Tg. Neamț – Iași – Ungheni suma alocată este de 58.830.448 de lei, anul trecut, tot pentru completarea studiului.
- O altă completare, de data aceasta pentru studiul de fezabilitate al tronsonului de autostradă Ploiești-Brașov, a costat anul trecut 46.554.284 de lei.
- Revizuirea studiului de fezabilitatea pentru centura orașului Iași a costat 1.359.277 lei, iar revizuirea unui alt studiu, pentru centura orașului Vaslui, a costat 1.478.500 de lei.
- Pentru pasajul Drajna KM 105+500, unde este vorba despre o porțiune de 2,74 km s-au cheltuit 132.157 de lei pentru un studiu de prefezabilitate în 2017 și încă 431.977 de lei pentru studiul de fezabilitate, doi ani mai târziu
- În cazul DN17C și DN17D, Direcția Regională de Drumuri şi Poduri Cluj a cheltuit 2,8 milioane de lei pentru studii de fezabilitate necesare reabilitării. Practic, pentru două drumuri deja existente, statul a plătit sume consistente ca să i se spună că este oportun să fie reparate.
- Completarea unui studiu de fezabilitate pentru varianta de ocolire a orașului Reghin au fost achitați 1.698.599 de lei, în 2019. Din răspunsul CNAIR aflăm că, ăla trei ani de la această plată, încă se așteaptă emiterea Hotărârii de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
- În Iași, pentru a afla dacă un pod este oportun să fie consolidat, CNAIR a plătit 390.000 de lei unei firme care să realizeze studiul de fezabilitate
Mai multe detalii despre studiile de fezabilitate plătite în ultimii ani de CNAIR puteți găsi pe pagina de internet a FACIAS, la secțiunea dedicată campaniei „Închideți robinetul risipei!”
FACIAS, conform scopului statutar, dar și prin activitatea sa constantă din ultimii 14 ani, apără drepturile cetățenilor și urmărește asigurarea transparenței în funcționarea instituțiilor statului, ca principiu al democrației și statului de drept.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Delia Budeanu, povestea neștiută. Cea mai cunoscută crainică din istoria Televiziunii Române de dinainte de '90 se temea să nu fie împușcată de Ceaușescu
- Zodia care trebuie să facă schimbări în perioada următoare. Daniela Simulescu: Vă recomand să stați departe / video
- Banca Mondială și FMI recomandă noi taxe și impozite pe salariile românilor, dar și pe locuințe și mașini. Alternativa lui Adrian Negrescu
- Horoscop 22 aprilie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care se simte manipulată. Vei fi radical
- Armata SUA testează o armă experimentală cu microunde de înaltă putere. Ce este Proiectul Meteor
- Modificare RCA - numeroși șoferi vor plăti bani mai mulți. Titi Aur arată manevra care s-a făcut / video
- BANCUL ZILEI: Bulișor, răspuns magistral pentru tată
- O țară din Europa are școală gratis pentru adulți, inclusiv pentru români. Învață două limbi străine și obțin și competențe profesionale
- Apa îmbuteliată în pet-uri, pericol pentru sănătate. Dr. Mircea Duțu: ”Particule extrafine au ajuns în sânge, inimă și creier”. Care este cea mai sigură apă
- Școala de șoferi pe vremuri vs. prezent. Titi Aur: Asta se făcea pe timpul meu / video
- Registrul Național de Implant Cohlear, o prioritate națională
- România, în lipsa unui brand internațional, devine țara „De ce nu?” pentru turiștii străini. Expert în turism, explicație
- Titi Aur spune adevărul despre „șmecherii” care merg în urma ambulanțelor. „Cei care au făcut loc vor fi frustrați și nu vor mai face data viitoare”