Data publicării:
Experimente teatrale, premiere şi conferinţe la Naţionalul sibian
De la spectacol-lectură la reprezentație teatrală: „Iubirea la oameni”, de Dmitri Bogoslavski
Iubirea la oameni a fost prezentat ca spectacol-lectură în cadrul celei de-a XXII-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. La doi ani după acest eveniment, spectacolul capătă formă în Studioul CAVAS din incinta Facultății de Litere și Arte a Universității „Lucian Blaga” Sibiu, iar din distribuție fac parte studenții Departamentului de Artă Teatrală.
Când situația scapă de sub control, reacțiile sunt întotdeauna pe măsură. Cum se manifestă dragostea, iubirea? Când apare? Când știm că nu mai iubim? Cât de departe suntem dispuși să mergem pentru acest sentiment? Iubirea ni se înfățișează din varii perspective: iubire de mamă, iubire prin sacrificiu, iubire prin putere și puterea de a continua. Într-un spațiu intim se creează o atmosferă ușor incomodă ce pornește de la agresiune fizică și ajunge la disperare, într-un drum presărat și cu nuanțe comice.
Dimensiunile vieții umane se află sub patronajul iubirii. Doi tineri se îndrăgostesc. Un bărbat se căsătorește cu femeia pe care o iubește și pe care o acceptă. Un cuplu aparent fericit caută să se destrame. O dispariție. O crimă. O conștiință încărcată. Lirismul durerii se exprimă prin dimensiunea sacră a iubirii, punctată de erori și de orori. Dincolo de urât și de frumos, de bine și de rău, de sine și de alții, se află iubirea. Superb profilată în spectacol, ea este explorată, întinsă, răsucită și lucrată în tot atâtea feluri pe câți oameni o simt.
„Soiuri atât de diferite de a iubi. Miezul textului. Iubirea la oameni. Miza spectacolului nostru, explorarea acestor soiuri de iubire a oamenilor. Atât de diferite, atât de intense, atât de complexe, atât de umane. Să spunem povestea. Poveștile lor. Și poate să găsim izbăvirea. La final, în final”, se destăinuie Bogdan Sărătean.
Dmitri Bogoslavski este dramaturg, actor și regizor, născut în 1985. A absolvit Academia Națională de Arte din Minsk. A debutat ca dramaturg în 2007, cu piesa Pionul.
Piesele sale sunt montate în teatre precum Teatrul „Evgheni Mironov”, Teatrul Bielorus de Stat pentru Tineret sau Centrul Bielorus de Dramaturgie şi Regie.
În 2010, Bogoslavski a primit Premiul Special al Juriului în cadrul concursului de dramaturgie Premiera.txt 2010.
Piesele sale fac parte din repertoriul laboratorului de spectacole lectură al Centrului V.S.Meyerhold din Moscova.
Bogdan Sărătean a absolvit în anul 2004 Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, Bucureşti. Cu formare de actor, Bogdan Sărătean se axează, din 2011, din ce în ce mai mult, pe regie. A absolvit cursurile de masterat ale UNATC „I.L. Caragiale”, Bucureşti, specializarea regie teatru. În prezent, este actor la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi director al festivalului 25 de ore de teatru non-stop, dar și asistent universitar în cadrul Departamentului de Artă Teatrală al Facultăţii de Litere şi Arte a Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu.
În 2014, i-a fost înmânat premiul Cel mai bun regizor, la Festivalul Internațional de Teatru de la Minsk, Bielorusia, iar în 2015 i-a fost acordat premiul pentru montarea modernă a unui text clasic, pentru spectacolul Romeo și Julieta, la Riverside Left Theatre Festival, Moscova.
În 2016, s-a bucurat de Marele Premiu la Dionysus Festival, Dakovo, Croația, pentru spectacolul We ART free, realizat cu studenți ai Departamentului de Artă Teatrală al Universității “Lucian Blaga”, Sibiu.
Regia: Bogdan Sărătean
Scenografia: Alexandra Constantin. Muzica originală: Claudiu Fălămaș
Light design: Dorin Părău
În disribuţie: Sergiu Argeșanu, Denisa Pintiuță-Caian / Denisa Lupu, Daiana Mădăras, Marian Bureață /Alin Turcu, Codruța Vasiu, Bogdan Tălmaciu, Ștefania Marola, George Ciucă / Gabriel Graur, Malvina Hanea, Georgiana Codreanu
Foto: Alin Praf
Dialogul culturilor, cu Răzvan Theodorescu și Constantin Chiriac
Evenimentele speciale, extinse în timpul anului de organizatorii FITS, continuă în luna februarie cu conferința specială Orient. Occident. O dezbatere culturală românească. De această dată, ne onorează cu prezența Academicianul Răzvan Theodorescu, care va fi în dialog cu Constantin Chiriac.
Academicianul Răzvan Theodorescu
„Următoarea conferință specială a Teatrului Național Radu Stanca și a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu îl are ca invitat pe domnul Academician Răzvan Theodorescu, într-o conversație despre dialogul culturilor, pornind din Orient la Occident, în această matrice românească, acest loc punte între cele două. Tototdată, dialogul va fi personalizat pentru Sibiu, care a demonstrat de-a lungul timpului ce înseamnă forța multiculturalismului, a comunicării și a toleranței. Nu întâmplător vorbim de o matrice românească, pentru că dintotdeauna Sibiul și-a demonstrat calitatea de centru. Vor fi, în mod cert, multe idei care vor provoca, dar și multe certitudini care vin din calitatea demersului lui Răzvan Theodorescu în calitate de academician, om de știință, istoric, om politic, fost ministru al culturii,” a declarat Constantin Chiriac.
La finalul evenimentului programat în 24 februarie, de la ora 18:00, la Librăria Habitus, publicul are posibilitatea să îi abordeze pe cei doi vorbitori, în sesiunea de întrebări și răspunsuri.
Evenimentul este organizat de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, Departamentul de Artă Teatrală al ULBS și sprijinit de Librăria Habitus.
„Vorbiți tăcere? / Sprechen Sie Schweigen?”, de Gianina Cărbunariu
Sâmbătă, 18 și duminică, 19 februarie, de la ora 19:00, pe scena TNRS se joacă una dintre cele mai noi producții, rezultatul colabărării dintre Secția Germană și Secția Română a TNRS, Vorbiți tăcere? / Sprechen Sie Schweigen?”, un spectacol de Gianina Cărbunariu. Producția este parte din platforma experimentală Human Trade Network.
Spectacolul explorează, prin mijloace teatrale, teme actuale ale societății europene: emigrația forței de muncă dintr-o țară în alta, condițiile de muncă ale lucrătorilor români în Germania în construcții, în îngrijire, în măcelării, situațiile de viață ale celor care își vând forța de muncă, singurul lor capital, în speranța unui trai mai bun.
O componentă principală o reprezintă documentarea temelor, documentare care servesc ca sursă de inspirație echipelor artistice din România și din Germania pe de o parte, și, pe de altă parte, din India și din Burkina Faso. În iulie 2015 și în februarie 2016 au fost realizate două sesiuni de documentare în cele două țări partenere directe în etapa de cercetare prin interviuri: România și Germania.
O altă particularitate a proiectului, pe lângă documentarea comună a artiștilor români și germani, o reprezintă realizarea spectacolului: actorii implicați sunt atât actori de la Secția Germană, cât și actori de la Secția Română a Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu.
Bilingvismul este o coordonată esențială a spectacolului, care ajută în prezentarea temei din multiple perspective și va atrage o categorie largă de public. Spectacolul este subtitrat în română și germană.
Acest tip de lucru constituie un experiment teatral binevenit în contextul întrebărilor pe care ni le punem astăzi în legătură cu societatea europeană: ce înseamnă să fii cetățean al unei Europe aflate în plină criză? Care sunt valorile europene pentru care merită să luptăm împreună? Care este valoarea unui om pe o piață a muncii din ce în ce mai inechitabilă? Cine profită și cine pierde în acest context? Unde mai putem găsi spații de dialog direct și dacă nu le găsim, cum am putea să le inventăm? Spectacolul va avea desigur și o importantă parte de dialog cu publicul din Sibiu, dar și din Freiburg, unde spectacolul va fi prezentat în iunie 2017.
Dat fiind că temele abordate sunt delicate datorită presiunilor existente pe piața muncii și faptului că cei care sunt exploatați nu doresc să vorbească despre aceste lucruri din teamă față de angajatori sau intermediari, credem că discuțiile după spectacol pot oferi un cadru de dialog în care cei care doresc să intervină să se poată simți în siguranță, să putem reflecta împreună asupra unor lucruri care ne privesc pe toți.
Gianina Cărbunariu (n. 1977), este dramaturg și regizoare, de origine română. A absolvit regia la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică I. L. Caragiale din București. Prima piesă a Gianinei, Stop the Tempo, este lucrarea ei cea mai recunoscută internațional și a fost mai târziu considerată de critici „crema generației de noi dramaturgi”. Ea este considerată de mass-media românească ca meritând un loc pe lista celor 100 cele mai influente femei din societatea românească. Numele Gianinei a apărut, ca dramaturg sau regizor, pe scene din Franța, Germania, Londra, dar și România. Gianina este prima femeie care a primit Premiul UNITER la categoria Cel mai bun spectacol, pentru De vânzare / For sale. Spectacolul său, Solitaritate, a făcut parte din platforma Cities on Stage / Orașe pe scenă și a fost realizat de TNRS în coproducție cu Théâtre National Bruxelles și în colaborare cu Festivalul de la Avignon, iar în 2016, spectacolul Oameni obișnuiți a avut premiera la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu.
Mihai Păcurar a absolvit Universitatea Națională de Artă București, Facultatea de Arte Decorative și Design, secția scenografie, în 2002. Cunoscut pentru folosirea tehnicilor multimedia în scenografiile sale, a participat la proiecte din zona teatrului independent și la teatre de stat din țară. În străinătate a colaborat cu Teatrul Kaze, Tokyo; Kulturfabrik Esch, Esch-sur-Alzette, Luxemburg; Teatrul Maghiar Novi Sad, Serbia.
A creat scenografia pentru spectacolele E doar sfârșitul lumii, de J-L Lagarce, Teatrul Odeon și Nebunia noastră cea de toate zilele de P. Zelenka, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, 2007 (regia: Radu Afrim); Moartea unui comis voiajor, Teatrul Bulandra, 2008 (regia: Felix Alexa), Perplex, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad, 2014 și Femeia din trecut de A. Schimelpfenig, Teatrul Metropolis, 2008 (regia: Cristian Theodor Popescu); Când Isolda dansa de M. Sherman, 2012 și Requiem, 2011, Teatrul Odeon (regia: Răzvan Mazilu); Nunta mic-burgheză de B. Brecht, Teatrul Maghhiar Cluj-Napoca, 2006 (regia: Anca Bradu); Târgoviște de jucărie, Teatrul „Tony Bulandra” Târgoviște, 2011, Ziua futută a lui Nils, 2009 și Bucharest calling, 2007, Teatrul Luni de la Green Hours (de Peca Ștefan, regia: Ana Mărgineanu).
La Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu a realizat scenografia pentru spectacolele Noapte arabă, regia Alexandru Nica, în 2005, și De ce Hecuba?!, regia Anca Bradu, 2014, precum și pentru proiectele Cabaretul cuvintelor (Proiect Multimedia), regia Șerban Puiu, 2012; Omul cel bun din Sîciuan, regia Anca Bradu, 2013, Scrisori pierdute, regia Bogdan Sărătean, 2014, realizate în colaborare cu Departamentul de Artă Teatrală din cadrul Universității „Lucian Blaga” Sibiu. De asemenea, la naționalul sibian semnează și scenografiile spectacolelor Zbang – A Musical Abba Fantasy, regia Șerban Puiu, Cu mulțumirile firmei, regia Theodor-Cristian Popescu, Oameni obișnuiți, un spectacol de Gianina Cărbunariu sau Sărbători fericite, regia Cristian Juncu.
Alex Halka este compozitor și sound designer. Pentru un timp, cariera lui de muzician s-a împletit cu cea de actor, profesând în cadrul Teatrului German de Stat Timișoara. A debutat în calitate de compozitor de muzică de scenă în 2009, de atunci semnând coloanele sonore la peste 20 de producții, atât în teatre instituționalizate cât și în teatre independente. Activitatea lui muzicală mai cuprinde compoziții pentru performance-uri, instalatii multimedia (Reconstruction with Art – Timișoara sau prezența în 3 ani consecutivi la Festivalul Clujotronic) și coloane sonore pentru film documentar.
Un spectacol de Gianina Cărbunariu
Scenografie şi Video: Mihai Păcurar. Muzică: Alex Halka
Documentare: Gianina Cărbunariu și Andrei Ioniță
În distribuţie: Emőke Boldizsár, Daniel Bucher, Ofelia Popii, Valentin Späth, Marius Turdeanu
Parteneriate: Indian Ensemble Bangalore (India) care produce spectacolul artistului Abhishek Majumdar, Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu (Secția Română și Secția Germană), care produce spectacolul Gianinei Cărbunariu, Théâtr'Evasion din Ouagadougou (Burkina Faso), care produce spectacolul artiștilor Ildevert Mehda și Luca Fusi, Teatrul de Stat din Freiburg (Germania) care produce spectacolul lui Clemens Bechtel.
The Human Trade Network este o platformă experimentală în cadrul căreia un teatru global să dea un răspuns unor subiecte și contexte care sunt conectate la nivel mondial. În acest caz, patru teatre de pe trei continente lucrează împreună pentru a explora din unghiuri și perspective diferite tema traficului de persoane și a exploatării muncii sau, într-un sens mai larg: cum sunt cumpărate și vândute ființele umane.
Artiștii și teatrele vor desfășura o documentare a temei în Africa, Asia și Europa.
Partenerii lucrează în tandem: Germania și România, India și Burkina Faso și își oferă ajutor în procesul de documentare. Procesul este documentat pentru toate publicurile online și țintește să atragă atenție internațională.
Proiectul își propune să aducă la cunoștința publicului această temă care are o importanță politică și economică, să ajute la stabilirea unor legături între parteneri internaționali, dar și să fie o platformă pentru noi forme de cooperare internațională și de noi mijloace de expresie documentară.
În iunie 2017, echipele artistice din cele 4 țări se vor întâlni în Freiburg și, pe lângă reprezentațiile teatrele programate, vor putea lucra împreună timp de o săptămână în cadrul unui atelier care va avea rolul de a conecta experiențe diferite, întrebări, metode de lucru în teatru, tipuri de adresare către publicul contemporan.
„Pulverizare”, spectacolul-lectură
În 21 februarie, de la ora 18:00, la Librăria Humanitas are loc spectacolul-lectură Pulverizare, de Alexandra Badea, traducerea Eugen Jebeleanu.
Alexandra Badea este regizoare, dramaturg și scenografă de origine română, stabilită în Franța. A publicat în special piese de teatru, dar și un roman, Zone d'amour prioritaire (2014). Piesele sale sunt traduse în limbi precum engleza, germana și portugheza și au fost puse în scenă de regizori francezi cunoscuţi pe scenele unor teatre celebre precum Teatrul Naţional din Strasbourg și Teatrul de Comedie din Reims.
În 2016, Alexandra Badea a fost decorată cu titlul de Cavaler al Ordinului Artelor și Literelor, una dintre principalele distincții a Republicii Franceze.
Spectacolul vorbește despre relația noastră cu locul de muncă în contextul globalizării. Acțiunea se desfășoară în patru țări, iar ceea ce vedem sunt fragmente din viața de zi cu zi a patru salariați cu nivel social și funcții foarte diferite. Cele patru personaje sunt reunite prin muncă în cadrul aceleiași întreprinderi, prin fabricarea unui singur obiect: un modem. Pulverizare ne amintește că trăim în aceeași lume și că propriul consum poate avea repercusiuni dramatice.
O perspectivă geopolitică asupra dezumanizării generate de condiţiile de muncă: robotizare, furtul vieţii personale, umilinţa corporatistă. Viaţa a patru personaje – un responsabil de asigurarea calităţii în subcontracte delocalizate, un supraveghetor de sală call center, un operator de producţie şi un inginer de studii şi dezvoltare – se derulează pe parcursul a 24 de ore. În spatele muncii lor rutinate, răzbat personalităţi fracturate de singurătate.
Piesa Pulverizare a primit în Franța, în 2013, Marele Premiu pentru Literatură Dramatică.
Regia: Bogdan Sărătean
În distribuţie: Codruța Vasiu, Ali Deac, Arina Ioana Trif, Bogdan Sărătean, Cezara Crețu
Evenimentul este organizat de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Teatrul Național Radu Stanca Sibiu, Departamentul de Artă Teatrală al ULBS, cu sprijinul Librăriei Humanitas Constantin Noica.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News