Exerciții de vacanță … pentru performanță (I)
Vacanţa presupune relaxare, detaşare de activităţile cotidiene, dar în acelaşi timp (situaţie de preferat) poate implica învăţarea unor lucruri noi, interesante (practicarea de plăcere a unor exerciții de sport, exersarea la un instrument muzical sau învăţarea de către copii, de exemplu, a unei limbi străine) precizează lect. dr. Radu Predoiu de la Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport (UNEFS).
Toate aceste aspecte conturează personalitatea copiilor, iar maximizarea performanţei (indiferent de domeniu) nu se poate obţine fără maximizarea personalităţii copiilor (adaptare după Epuran, 2001). Vă propunem în continuare câteva exerciţii de vacanţă (şi nu numai), exerciții ce abordează atât partea fizică, cât şi latura psihică. Asemenea exerciții stimulează copiii la nivel psihomotric, cognitiv, afectiv, volitiv şi contribuie la formarea unei personalităţi puternice. Astfel, vacanţa devine sinonimă cu performanţa!
Întrucât atunci când a scris „Mens sana in corpore sano” poetul roman Juvenal a dat minţii întâietate în asigurarea unui corp sănătos, viguros, vom începe (şi noi) cu prezentarea unor exerciţii ce stimulează partea mentală (precizăm că între fizic şi psihic există o legătură foarte strânsă şi orice perturbare existentă la un nivel se răsfrânge şi la celălalt nivel).
Părinţii, în funcţie de vârsta copiilor, pot efectua o serie de exerciţii precum cele descrise în continuare (Holland şi colab., 2010; Grossbard şi colab., 2009; Munroe-Chandler şi colab., 2007; Gonzalez şi colab., 2004; Lang şi Stinson, 1991).
Dimensiune abordată: Vizualizarea
Şcolari mici: 6 – 11 ani Se oferă copiilor un obiect, de exemplu dintr-un anumit sport (o minge de fotbal, tenis, baschet etc), pe care aceştia trebuie să îl ţină în mână. Copiii sunt solicitaţi să creeze pe plan mental imaginea obiectului, vizualizând forma, culoarea, materialul din care sunt constituite şi să verbalizeze aceste caracteristici.
Preadolescenţi 11 – 14 ani Se prezintă un obiect care se învârte şi un obiect care se deplasează dintr-o parte în alta (pot fi prezentate şi sub formă de înregistrare video). Copiii închid ochii, imaginându-şi obiectul mişcându-se (în cerc sau dintr-o parte în alta); apoi deschid ochii pentru a vedea mişcarea obiectului. În continuare, este vizualizată o mişcare complexă (de exemplu, o mişcare dintr-un sport).
Adolescenţi 15 – 17 ani Se solicită redactarea unui scenariu care să implice toate simţurile şi care să necesite adaptarea la situaţii specifice competiţiei (de exemplu, la şcoală). Apoi sunt solicitaţi să vizualizeze şi să controleze imaginile astfel încât să se vadă pe sine având reacţii comportamentale potrivite şi înregistrând un succes.
Vezi continuarea pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News