Evaluarea studiilor doctorale. ANOSR contestă noua metodologie
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) contestă noua formă a Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii standarde şi indicatori de performanţă, adoptată prin OMEN nr. 3200/2019 şi publicată în data de 5 martie a.c. în Monitorul Oficial al României cu numărul 176/2019.
Actuala versiune pune în pericol întreg procesul de evaluare, care a avut un parcurs tumultuos. În momentul de faţă, metodologia nou adoptată viciază în mod evident procesul de evaluare a şcolilor doctorale şi periclitează suplimentar credibilitatea instituţiilor de învăţământ superior, existând posibilitatea de a nărui definitiv prestigiul studiilor universitare de doctorat din România, la nivel internaţional.
Această nouă metodologie este lipsită de legitimitate, anulând o metodologie cu acelaşi obiect de reglementare, adoptată în luna noiembrie a anului 2018. Metodologia precedentă a trecut printr-un larg proces de consultare şi dezbatere cu reprezentanţi ai Consiliului Naţional al Rectorilor (CNR), ai Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii Învăţământului Superior (ARACIS) şi cu noi, reprezentanţii studenţilor. În schimb, forma noii metodologii nu a fost dezbătută şi nu a fost agreată de niciun actor din sfera învăţământului superior din România. Amintim faptul că, începând cu toamna anului 2016, toate şcolile doctorale din România sunt autorizate provizoriu, această măsură fiind luată "din pix", în contextul în care expirase termenul legal privitor la evaluarea şcolilor doctorale, se arată în comunicatul transmis de ANOSR.
Un lucru alarmant, caracteristic pentru decidenţii din ultimii ani, este eliminarea unei menţiuni directe referitoare la experţii internaţionali din comisiile de evaluare externă a studiilor doctorale. Prezenţa lor este extrem de importantă în contextul în care există multiple semne de întrebare cu privire la modul în care şcolile doctorale din România sunt conectate la mediul academic internaţional, arată ANOSR.
Îngrijorare cu privire la lipsa de reacţie a mediului universitar
ANOSR îşi exprimă totodată îngrijorarea cu privire la faptul că reprezentanţii mediului universitar nu s-au pronunţat în mod public împotriva noii metodologii. Acest lucru ne întristează, întrucât actuala metodologie este contrară discursului public al universităţilor din România, care militează, teoretic, pentru un învăţământ superior calitativ, echitabil, internaţionalizat şi centrat pe student. Ne exprimăm speranţa că ministrul educaţiei naţionale, Ecaterina Andronescu, va cântări toate argumentele prezentate şi va reveni asupra deciziei înainte de a arunca în desuetudine întreg procesul de evaluare a şcolilor doctorale.
"Este de neînţeles de ce a fost schimbată din temelii metodologia de evaluare a studiilor doctorale când nimeni din sistemul educaţional sau din afara lui nu a solicitat acest lucru. Acest proces de evaluare ar trebui să fie unul riguros, menit să ne arate unde suntem, de fapt, în momentul de faţă cu studiile universitare de doctorat şi ce ar trebui să îmbunătăţim pentru a performa. În propunerea ministerului nu apar astfel de mecanisme, ba mai mult, se poate spune că nu se va face evaluare a calităţii studiilor doctorale, ci doar se implementează un nou proces de raportare", afirmă Petrişor-Laurenţiu ŢUCĂ, preşedinte ANOSR.
Vezi şi: Tudorel Toader, anunț înainte de moțiune: Pentru ce aş face asta?
Legea bugetului. Sesizarea lui Iohannis, decizie la CCR
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News