Evaluare Națională 2018 română. Profesoară, explicații despre rezolvare
Luni, 11 iunie, elevii au susținut proba la limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2018.
Profesoara Cristina Tunegaru a făcut un comentariu vizavi de subiectele pe care absolvenții clasei a VIII-a le-au avut de rezolvat.
”Câteva observații despre subiectul de astăzi de la Evaluarea Națională:
- Exercițiile de la Subiectul I nu sunt dificile: în structura „de-acolo" cratima leagă o prepoziție de un adverb și marchează rostirea legată a celor două cuvinte; hiatul apare în cuvinte precum „continuat", „excursia", „luam"; cuvântul „auriu" s-a format prin derivare, iar „des" prin conversiune.
- Compunerea argumentativă trebuie să debuteze cu trăsăturile textului epic: relatarea unei întâmplări de către narator; prezența reperelor spațio-temporale; prezența narațiunii; participarea personajelor.
Se observă cu ușurință că întâmplarea este relatată din perspectiva naratorului subiectiv, un copil care pleacă cu părinții și frații în excursie. Acțiunea este simplă și construită gradat, momentul de suspans fiind acela în care se aude un zgomot neliniștitor dinspre pădure. Situația dificilă este rezolvată în final. Textul debutează cu o descriere prin care este construit cadrul acțiunii. Dintre reperele spațio-temporale, observăm: „ultimă excursie de vacanță în Bucegi".
- La Subiectul al II-lea, ex. 5, se observă o propoziție atributivă și două circumstanțiale de scop aflate în raport de coordonare.
- O subiectivă întrodusă prin „cum": Nu se știe cum a reușit. Nu contează cum ai aflat”, a explicat Cristina Tunegaru.
Miercuri, 13 iunie, elevii vor fi testați la matematică. Pe data de 14 iunie este programată proba scrisă la limba și literatura maternă pentru elevii minorităţilor naţionale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News