Raportul EB88. De ce vrea statul paralel să controleze sau să distrugă presa din România
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Val Vâlcu
WhatsApp
taxa radio-tv
taxa radio-tv
A câștigat Iohannis datorită Internetului? Este generația Facebook atât de puternică încât să schimbe direcția politică? Care este miza controlului presei, într-o bătălie care a distrus mărci iconice, a demolat redacții, a mobilizat resursele serviciilor secrete și puterea celor judiciare, ținând afișul încă de la începutul epocii Băsescu? 

Răspunsurile, într-un Eurobarometru publicat săptămâna aceasta, dar care a scăpat atenției jurnaliștilor. Sau poate că absența din presa din România nu e întâmplătoare.

Eurobarometrul cu numărul 88, realizat de Kantar pentru Parlamentul European, oferă cifre tari despre influența mass-media în societatea românească.

Televiziunea domină tot

În primul rând, televizorul este rege. Consumul de televiziune a rămas o obligație zilnică pentru 86% dintre români, în vreme ce internetul e accesat zilnic de 44% dintre respondenți, iar rețelele sociale de 40%. 

Cetățenii români își iau informația politică în primul rând de la televizor (81%). Influența presei scrise a ajuns marginală (3 procente), la fel ca a radioului, în vreme ce presa online a crescut la 6 procente. Cei care se bazează pe rețelele sociale pentru a-și lua informații despre politică abia alcătuiesc un contingent de 4 procente. Dacă ar fi votat un singur candidat, generația Facebook putea să-i ofere lui Iohannis 4 procente, însă președintele a luat mandatul cu o diferență de 9 puncte procentuale. Internetul (presa online și rețelele sociale) reprezintă a doua forță, după televiziune (10%).

Jurnaliștii, de patru ori mai credibili decât politicienii


Cât privește încrederea în sursele de informații, Eurobarometrul constată un paradox: românii au la fel de multă(de fapt, la fel de puțină) încredere în instituțiile europene ca în propriul guvern (5%). Patronatele sunt pe aceeași linie cu ONG-urile (3%), iar sindicatele țin aproape (4%). De cea mai multă încredere se bucură jurnaliștii, care depășesc de patru ori politicienii sau blogerii (20%, respectiv câte 5 procente pentru fiecare ).
Aceasta este miza bătăliei pentru controlul mass-media: credibilitatea presei, de patru ori mai mare decât a instituțiilor media alternative sau a partidelor, ca să nu mai vorbim de sindicate și de societatea civilă reprezentată de ong-uri.

Control sau distrugere 


O astfel de forță, dacă nu poate fi controlată, prin inflitrare sau motivare, trebuie distrusă. Intervențiile dirijate ale ANAF/Blejnar au țintit în cei mai credibili jurnaliști, vedetele trusturilor de televiziune. Limitarea ideologică a contractelor de publicitate a fost una dintre strategii. O altă strategie a fost divizarea extremă, întreținută dincolo de limitele competiției economice sau profesionale, în vreme ce surse de informații cum ar fi ong-urile și sindicatele sau patronatele își sincronizau mesajele. Arestarea patronilor media, lichidarea bazei lor materiale (denunțată chiar de președintele Iohannis, în apelul său la protecția constituțională a presei), hărțuirea în procese cu daune uriașe, toate aceste mecanisme au fost activate nu fiindcă presa își pierdea credibilitatea, ci tocmai fiindcă reușea să o păstreze, în ciuda crizelor multiple cărora trebuia să le facă față.

De ce își spuneau portocalii ”independenți”


Eurobarometrul nr. 88 identifică și un alt actor important, pe lângă mass-media. Experții. Încrederea în experți ca sursă de informație atinge 9%, la jumătate față de familie și prieteni, dar aproape dublu față de politicieni. Iată de unde a plecat mitul tehnocraților. Și de ce își clamau cu ferocitate pretinsa independență politică jurnaliștii lui Băsescu: doreau să-și atragă, pe lângă încrederea oferită de poziția în mass-media încrederea primită ca experți independenți.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel