Data publicării:

Emmanuel Macron cere întărirea alianţei Renault-Nissan

Autor: DCNews Team | Categorie: Stiri
WhatsApp

Preşedintele francez Emmanuel Macron a cerut miercuri noi sinergii şi alianţe pentru a întări parteneriatul Renault-Nissan pe piaţa auto globală, transmit DPA şi Reuters.

"Alianţa Renault-Nissan este o bijuterie în industria auto. Am creat un gigant pe care nu trebuie doar să-şi prezervăm, ci şi să dezvoltăm sinergii şi alianţe pentru a o întări, pe fondul concurenţei externe", a declarat Macron în timpul vizitei la Tokyo.

Comentariile sale par să lase deschisă atât posibilitatea integrării mai strânse a alianţei cât şi o alianţă cu alţi producători auto.

Producătorul auto italo-american Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a propus luna trecută o fuziune de peste 35 de miliarde de euro cu Renault, dar a retras apoi oferta, acuzând condiţiile politice din Franţa pentru renunţarea la crearea celui de-al treilea lider global în industria auto, după Volkswagen şi Toyota.

Surse apropiate de Consiliul de Administraţie al Renault au declarat pentru Reuters că Fiat a decis să retragă oferta după ce Franţa a încercat să întârzie decizia privind tranzacţia, pentru a încerca să obţină sprijinul Nissan, partenerul de alianţă al Renault. Oficialii guvernamentali francezi ar fi făcut presiuni pentru ca Nissan să sprijine fuziunea, dar şefii companiei nipone au spus că se abţin, adaugă sursele.

De la eşecul negocierilor cu FCA, directorii Renault caută să extindă legăturile cu Nissan, care e decis să reducă influenţa statului francez în alianţă.

Renault şi Nissan au un parteneriat din anul 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drept de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan a fost extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi. Statul francez este cel mai mare acţionar al Renault, cu o participaţie de 15%.

Emmanuel Macron şi soţia sa Brigitte efectuează o vizită la Tokyo în perioada 26-27 iunie, înaintea summitului G20 (grupul ţărilor bogate şi al principalelor economii emergente) care va avea loc săptămâna aceasta în Japonia.

Alianţa Renault-Nissan ar urma să fie unul din principalele subiecte la întâlnirea programată miercuri între Macron şi premierul nipon Shinzo Abe.

Marţi, directorul general al Nissan, Hiroto Saikawa, a declarat că producătorul auto va amâna discuţiile cu partenerul francez Renault privind întărirea alianţei lor şi se va concentra în schimb pe propria sa redresare.

La Adunarea anuală a Acţionarilor de la sediul Nissan din Yokohama, Saikawa şi-a cerut scuze pentru scandalul legat de fostul preşedinte Carlos Ghosn, care a afectat Nissan şi parteneriatul cu Renault.

"Prioritatea noastră este redresarea companiei, ceea ce înseamnă amânarea discuţiilor privind viitorul alianţei. Este extrem de important ca în viitor să creăm oportunităţi cu Renault pentru a discuta opţiunile legate de parteneriatul nostru", a declarat Saikawa.

Acţionarii celui de-al doilea producător auto din Japonia au votat noua structură de guvernanţă şi pe cei 11 membri ai Board-ului. Numărul directorilor din afara companiei numiţi în Board-ul Nissan a fost majorat de la trei la şapte. Renault a cerut ca în unele comitete să fie incluşi preşedintele Jean-Dominique Senard şi directorul general Thierry Bollore, iar Nissan a acceptat solicitarea.

Nissan revizuieşte structura board-ului şi modul în care sunt numiţi directorii şi stabileşte remuneraţia lor, pentru îmbunătăţirea guvernanţei, după ce fostul preşedinte Carlos Ghosn a fost acuzat de încălcarea legislaţiei financiare şi abuz de încredere. Conform amendamentelor menite să îmbunătăţească guvernanţa Nissan, trei comitete statutare vor superviza nominalizarea directorilor, acordarea compensaţiilor şi lucrările de audit.

În prezent, alianţa regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.) cu 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele.

Unii directori ai Nissan cred că actuala structură a alianţei nu este echilibrată, în condiţiile în care anul trecut Nissan a vândut pe plan global 5,65 milioane de vehicule, de 1,5 ori mai mult decât Renault.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel