Data publicării:

E bine că se scumpește benzina?

Autor: Val Vâlcu, val.vilcu | Categorie: Stiri
WhatsApp

În 2010, după ce a tăiat salariile și a crescut TVA, Traian Băsescu a mărturisit că îl sună din când în când pe Videanu, ca să vadă care e consumul de curent electric. Creșterea ar fi fost cel mai bun indicator al ieșirii din recesiune: a pornit producția, e nevoie de mai multă electricitate.

Din 2012, consumul de electricitate se tot duce în jos. Vânzările de combustibil au scăzut și ele, semn că economia nu se mișcă. Cele 2-3 procente cu care e mai mare PIB-ul nu înseamnă decât că a plouat la timp. În 2014, chiar dacă va fi la fel de bună vremea, agricultura nu mai are cum ajuta la creșterea PIB, fiindcă se pleacă de la valoarea istorică din acest an. Dacă vremea va fi rea, agricultura va trage PIB-ul în jos.

Românii din străinătate și-au redus dramatic contribuția la creșterea economică a țării. Ori le-au murit părinții de bătrânețe, ori i-au luat în Spania, să le crească acolo copii, ori le trimit aici pachete cu produse mai ieftine din străinătate. Cert este că nu mai trimit bani în țară.

Fără câteva mari proiecte de investiții revine recesiunea, chiar dacă ne rugăm la Sf. Parascheva să nu plece și alte mari companii, cum a făcut-o Nokia. Mittal, din câte se aude, va construi o uzină în Franța, unde îi dă statul subvenții.

Scumpirea benzinei  pentru finanțarea de autostrăzi, ar fi o soluție, dacă guvernul are curajul s-o aplice  la un nivel mai consistent decât 4 euro pentru un rezervor de benzină. De fapt, ar fi singura soluție. Petrom, Lukoil sau Rompetrol sunt cei mai buni agenți fiscali ai statului. Din altă parte, fiscul nu prea mai colectează, din cauză de evaziune, fraude, falimente în lanț. Agricultura de subzistență nu poate fi impozitată, dar trebuie finanțate poliția rurală, ambulanța și drumurile comunale. Bani de investiții nu au fost și nu vor fi.

De undeva, trebuie pornită reconstrucția României, deci reindustrializarea. Statul nu e un bun director de fabrică, dar este singurul responsabil de infrastructură. Proiectele publice în transporturi ar da de lucru și fabricilor de ciment și altor sute de mici angajatori.

Așa s-a procedat în Grecia, pentru finanțarea șoselelor. Apoi, acestea au adus mai mulți turiști, mulți dintre ei venind din România, ca să crească PIB-ul grecilor.

E posibil ca propagandiștii portocalii să se văicărească o vreme, vai, ce urgie, guvernul scumpește benzina! Așa a făcut și USL când era în Opoziție. Dar, dacă se văd rezultate, până la alegeri, bilanțul va fi pozitiv. Sunt riscuri electorale, dar dacă nu riști nu câștigi.

Spitalele închise de PDL nu s-au deschis, că nu sunt bani. Creșterile salariale sunt modeste, TVA-ul e tot 24%, concedierile continuă. Nici nu e nevoie de o nouă recesiune, e suficient să batem pasul pe loc încă un an  ca să se întrebe lumea de ce l-a mai schimbat pe Boc?

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel