Dirijorul Sergiu Celibidache, gest inedit la statuia lui Mihai Eminescu. Cristian Mandeal: Era o atmosferă de Înviere
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Florentina Constantin
WhatsApp
Sursa foto: Agerpres
Sursa foto: Agerpres
Dirijorul Cristian Mandeal a povestit o scenă de după Revoluția din 1989, când dirijorul Sergiu Celibidache a venit în țară cu Filarmonica din Munchen.

"Mi se pare splendid și extrem de potrivit să îl avem pe Eminescu în curtea, în parcul Ateneului. Îmi aduc aminte, Celibidache, primul lucru făcut, primul gest în ziua când a sosit cu Filarmonica din Munchen, la mijlocul lui februarie, când nu se mai trăgea pe străzi, dar încă nu era liniște totală... A avut curajul să vină cu Filarmonica aici și primul lucru a fost să se ducă noaptea - e și o filmare care e din când în când difuzată - la statuia lui Eminescu, a aprins o lumânare și s-a închinat ca la moaște, spre surprinderea orchestrei care îl însoțea și lumea care era pe lângă, cu lumânări aprinse

Era o atmosferă, de fapt, de Înviere, dacă stau să mă gândesc, și are simbolul acesta de Înviere. Statuia lui și personalitatea lui Eminescu reprezintă un fel de Înviere permanentă. Statuia e legată de Ateneu care, la rândul lui, e o clădire emblematică.

Să dau un singur exemplu, ușor derizoriu, dar să dau un exemplu - îmi aduc aminte că hârtia de 100 de lei de pe vremuri avea ca efigie clădirea Ateneului. Asta înseamnă foarte mult în momentul în care apare o bancnotă și o mare valoare", a spus Cristian Mandeal, în podcastul Avangarda.

Cine este Cristian Mandeal

A învățat măiestria baghetei de la Herbert von Karajan și Sergiu Celibidache; deși l-au educat două nume consacrate pe scenele muzicale ale Germaniei, a fost și rămâne întotdeauna, după modelul maeștrilor, un român asumat, deși aceasta nu a fost tot timpul un titlu de noblețe. Viața lui înseamnă Filarmonica „George Enescu”. A avut, pentru aceasta, o singură credință: că trebuie să cântăm compozitorii mari la ei acasă, să arătăm lumii că Beethoven, Strauss, Mozart se aud la fel de bine atunci când îi cântă România.

A fost directorul artistic al Northern Israeli Orchestra, Haifa (1999-2002) și Euskadi Symphony – Basque National Orchestra, San Sebastian (2001-2008), dirijor permanent al Haydn Orchestra of Bolzano and Trento (2000-2003), dirijor invitat principal al Hallé Orchestra, Manchester (2005-2010 – primul care a ocupat acest titlu în cei 150 de ani de istorie ai orchestrei), Belgrade Philharmonic (sezonul 2006–2007), precum și Copenhagen Philharmonic (2006–2013).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel