Directorul artistic al Teatrului Dramatic de la Galaţi, scenariu sumbru pentru Oradea. "Niciun actor nu va mai dori un viitor acolo"
Radu Horghidan, directorul artistic al Teatrului Dramatic Fani Tardini din Galaţi, lansează un scenariu sumbru pentru viaţa artistică din Oradea, după ce Ilie Bolojan, preşedintele CJ Bihor, le-ar fi transmis angajaţilor din instituţiile de cultură că vrea refacerea contractelor de muncă ale artiştilor şi transformarea acestora în contracte pe perioadă determinată.
Bihoreanul a aflat că noua conducere a CJ îşi doreşte să facă, treptat, câteva schimbări majore. Prima dintre ele este preluată după un model care se practică şi în alte ţări europene, şi anume ca actorii şi muzicienii să fie angajaţi cu contracte de muncă încheiate pe perioade determinate.
Scopul ar fi acela ca artiştii să fie motivaţi pentru a fi mai implicaţi şi „productivi”, fără a avea siguranţa unei înţelegeri "à la longue", care greu poate fi modificată, chiar dacă prestaţia angajatului nu este cea mai bună.
Scenariu sumbru pentru Oradea: Niciun actor nu o să îşi mai caute acolo un viitor şi o casă
"În câțiva ani, Oradea va fi un oraș în care nici un tânăr actor nu va mai vrea să își caute un viitor și o carieră, vor veni la ciupeală să mai prindă vreun contract. Spectacolele nu se vor mai putea juca când unul va prinde un contract în altă parte. Clauzele contractuale dure vor fi acceptate de oameni care sunt disperați, iar când nu vor mai fi disperați vor pleca și vor lucra alți oameni disperați. Mulți din trupa actuală care stau în Oradea se vor reorienta în carieră, se vor deprofesionaliza ușor și când vor descoperi că pot câștiga bani mult mai mulți din altele, vor înțelege ca familia lor e mai importantă decât cultura din Oradea și nu vor mai lucra efectiv cu teatrul sau teatromonica sau filarteatrul... Sau cum s-o mai numi", a scris Radu Horghidan pe Facebook.
"PNL ar trebui să fie ăia cu investiţiile şi dezvoltarea, nu cu economia"
"Scriu această postare în semn de solidaritate față de actorii de la Oradea care sunt în momentul de față într-o situație care e pe punctul de a le schimba radical întreaga existență profesională. După cum mulți dintre dumneavoastră au aflat din presă, Consiliul Județean Oradea vrea să unească doua instituții de cultură din Oradea și să transforme contractele actorilor din perioada nedeterminată în perioadă determinată, ca mai apoi după ceva timp instituția să se transforme într-o formă hibrid de teatru de proiect, un soi de struțocămilă, în care doar actorii cu notorietate (vreo 6, 7) să rămână angajați pe nedeterminată asta ca să facă... Economie. (cuvântul ala pe care il zicea bunica în 94 când închidea caloriferul și te ținea în frig).
Mulți oameni de teatru și de cultură din România, inclusiv eu observăm că din punctul de vedere al producțiilor teatrale se fac prea puține, iar calitatea lor în general e slabă cel puțin din punct de vedere al bugetului alocat. O altă realitate e că foarte mulți actori angajați nu lucrează cât ar trebui.Întrebarea e "de ce?". De ce nu se fac producții bune, multe, care sa activeze întreg potențialul creativ al unui teatru?Există alte soluții, decât sa facem economie? (Am înțeles ca dl. Președinte e de la PNL, ceea ce e amuzant pentru că ei ar trebui sa fie aia cu investițiile și dezvoltarea... Nu cu economia).
Cred că soluția celor de la Oradea demascaă mai degrabă incompetență, lipsă de viziune, de interes, de aplecare reală față de fenomenul cultural și de ce reprezintă el. Decizia e una puerilă, neargumetată și negandită pe termen mediu și lung", a mai scris actorul, care este şi profesor la Facultatea de Arte de la Universitatea Dunărea de Jos. .
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News