Director General Portul Constanța, Mihai Teodorescu: Constanța își va mări capacitatea cu până la 20% / Putere de operare de până la 125 de milioane de tone
Data publicării:
Autor: George Eduard Caramiciu
WhatsApp
Silozuri în Portul Constanța  Foto: Crișan Andreescu
Silozuri în Portul Constanța Foto: Crișan Andreescu
Cu ocazia negocierilor pe care le-a avut România cu Emiratele Arabe Unite, Mihai Teodorescu - directorul general al Portului Constanța - a anunțat că se dorește extinderea portului cu 20%, o creștere a puterii de operare la 120-125 de milioane de tone, dar și crearea a 17 dane.

Cu toate acestea, niciun contract nu a fost încă semnat, dar Mihai Teodorescu asigură românii că în maxim 2 luni lucrurile se vor concretiza și practic.

„Având în vedere memorandumurile semnate în 2022 de Guvernul României și memorandumul aprobat de Guvernul României pentru indicatorii Molurilor 3 și 4 - acestea au fost principalele proiecte pe care s-a discutat astăzi. Practic, extinderea capacității Portului Constanța cu până la 20% prin investiția în Molurile 3 și 4.

Investiția minimă ar fi peste 1,2 miliarde de euro, iar investitorii fac parte dintr-un fond suveran de investiții cu o largă deschidere asupra proiectelor de infrastructură și de digitalizare din emiratele Arabe.

Practic, Portul Constanța, anul trecut, a avut o creștere istorică de peste 92 de milioane de tone pentru un port proiectat în acest moment la 100 de milioane de tone. Vom avea, practic, minim 120-125 de milioane de tone capacitate de operare efectivă. Va reprezenta principala poartă de tranzit și de operare a mărfurilor atât pentru Inițiativa celor 3 Mari, cât și pentru UE.

Vorbim de un parteneriat public-privat în care se vor stabili exact acești pași, iar investitorii - la cum și-au arătat interesul - sunt foarte determinați să lucreze cât mai rapid în direcția menționată.

Practic, trebuie să se concretizeze parteneriatul public-privat între acest fond de investiții și Guvernul României prin compania națională a porturilor maritime Constanța, dar totodată mergem în paralel pe tot ce înseamnă linii de finanțare europene și  surse publice guvernamentale”, a spus Mihai Teodorescu, într-o conferință de presă.

Ce pași trebuie urmați concret?

„Efectiv, trebuie să semnăm due diligence-ul pentru tot ceea ce înseamnă calculul de investiție privind părțile pe care și le asumă fondul de investiții, cât și România. Noi suntem foarte pozitivi în acest lucru și credem că într-o lună sau două vom avea clar și bine definită această inițiativă.

Încă nu știm exact cum se va împărți practic investiția. Noi suntem deschiși din toate punctele de vedere, vrem să realizăm investiția pentru Portul Constanța.

Vom avea 17 dane noi pregătite pentru operare, adâncimile vor porni de la 16,5 metri până la 19 metri. Practic, cel mai mare port de la Marea Neagră va putea opera cele mai mari nave care vor tranzita și opera în Marea Neagră în tot ce înseamnă traficul de marfă și schimbul de mărfuri în toată UE. Proiectul va avea mai multe faze, nu putem estima prima fază pentru depinde efectiv de valoarea investițională și de cum ne vom împărți în urma aportului și parteneriatului public-privat”, a încheiat Mihai Teodorescu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel