Despăgubiri RECORD la Tarom. Constatările Curţii de Conturi
Curtea de Conturi a constatat că Tarom a plătit, în perioada 2012-2016, despăgubiri de 3,8 milioane lei, din cauza neregulilor de zbor.
TAROM nu şi-a asumat şi îndeplinit în mod real, economic, eficient şi eficace obiectivele, atribuţiile şi responsabilităţile stabilite legal, referitoare la activitatea de transport aerian, reiese din raportul public pe 2016 al Curţii de Conturi, care semnalează, printre altele, că, transportatorul aerian a plătit în perioada 2012-2016, despăgubiri în sumă de circa 3,8 milioane lei din cauza neregularităţilor de zbor.
'Nu s-a îmbunătăţit gradul de satisfacţie a clienţilor şi nu au fost luate măsuri suficiente şi adecvate pentru stimularea celor mai eficiente canale de distribuţie a produselor TAROM. Neregularităţile de zbor au generat plata de despăgubiri către clienţii TAROM în cuantum total de 3.790 mii lei în perioada 2012-2016, cu impact negativ asupra bugetului şi imaginii Companiei. Evoluţia reclamaţiilor indică o diminuare continuă a gradului de satisfacţie a clienţilor în perioada auditată. Măsurile luate de management privind implementarea standardelor de control intern managerial nu au fost îndeajuns de eficiente, astfel încât sistemul de control intern nu a fost în măsură să asigure în totalitate detectarea şi corectarea erorilor, a abaterilor şi a cazurilor de nerespectare a principiilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate în administrarea patrimoniului. Managementul Companiei a acordat o atenţie insuficientă auditului intern şi rezultatelor activităţii acestuia, având în vedere că recomandările formulate de auditorii interni ca urmare a identificării unor vulnerabilităţi, riscuri sau disfuncţionalităţi în activitatea Companiei nu au reprezentat o prioritate, aproximativ 75% din totalul acestora au rămas neimplementate sau implementate parţial', se menţionează în raport.
Resursele Tarom
Acesta mai evidenţiază că în intervalul 2012-2015, veniturile totale realizate au înregistrat un trend uşor ascendent, dar, în anul 2016, acestea au avut o evoluţie nefavorabilă, situându-se sub nivelul realizat la începutul perioadei. Resursele financiare anuale totale pe care TAROM le-a avut la dispoziţie în perioada auditată pentru desfăşurarea activităţii au fost cuprinse între un minim de 1,24 miliarde lei, realizat în anul 2016, şi un maxim de 1,372 miliarde lei, realizat în anul 2015.
Cheltuielile anuale totale efectuate de TAROM pentru desfăşurarea activităţii au fost cuprinse între un minim de 1,287 miliarde lei, în anul 2016, şi un maxim de 1,497 miliarde lei, în anul 2012. Conform raportului, pentru perioada vizată, prin bugetele de venituri şi cheltuieli a fost programată reducerea progresivă a pierderilor din exploatare.
Începând cu exerciţiul financiar 2014, societatea nu s-a încadrat în nivelul aprobat al pierderilor. Astfel, potrivit constatărilor Curţii de Conturi, activitatea desfăşurată în perioada auditată nu a fost rentabilă din punct de vedere economico-financiar.
Structură eterogenă a flotei
Pe de altă parte, deşi piaţa transportului aerian din România a cunoscut o creştere semnificativă în perioada 2012-2016, TAROM nu a reuşit să valorifice potenţialul existent, realizând un grad de încărcare a aeronavelor care nu a asigurat eficienţa operaţională.
'Avantajul competitiv dat de aflarea în proprietate a aeronavelor a fost într-o anumită măsură diminuat de structura eterogenă a flotei, care determină costuri mai ridicate de operare şi întreţinere. Nu au fost identificate cele mai eficiente modalităţi de exploatare a flotei de aeronave şi de valorificare a aeronavelor oprite de la zbor, precum şi de exploatare a clădirilor şi terenurilor aflate în proprietate. Au fost identificate cazuri de efectuare a unor cheltuieli neeconomicoase cu închirierea de spaţii pentru parcare şi birouri pentru salariaţi (cheltuielile au depăşit suma de 1 milion lei anual, numai în anul 2016 valoarea chiriilor pentru parcare situându-se la nivelul sumei de 432 mii lei), deşi compania deţine în proprietate atât terenuri, cât şi spaţii pentru birouri neutilizate sau utilizate ineficient', se spune în raportul Curţii de Conturi.
[citeste si]
Acesta mai semnalează că în perioada auditată au avut loc numeroase schimbări în managementul Companiei, ceea ce a reprezentat un factor perturbator în elaborarea şi implementarea unei strategii coerente, care să conducă la atingerea obiectivelor de performanţă. În doar cinci ani, la conducerea TAROM s-au schimbat 39 de persoane, fie dintre membrii CA, fie din conducerea executivă
Reprezentanţii statului în AGA Tarom, dezinteresaţi de performanţă
'În condiţiile în care Compania a înregistrat în mod constant pierderi, decizia privind achiziţia unor servicii externe (echivalentul în lei al sumei de 313.000 euro) pentru a furniza consultanţă strategică Consiliului de Administraţie şi conducerii executive nu se justifică şi nu este economicoasă. Reprezentanţii statului în AGA TAROM par a nu fi conştientizat suficient importanţa modului de stabilire a obiectivelor şi criteriilor de performanţă prevăzute în contractele de mandat încheiate în temeiul OUG nr. 109/2011 în ceea ce priveşte monitorizarea eficientă a evoluţiei performanţei economice a societăţii. Conducerea TAROM nu a realizat demersurile necesare pentru includerea în contractele de mandat ale membrilor CA a unor obiective şi criterii de performanţă cuantificabile, măsurabile şi cu termen de realizare, astfel încât monitorizarea acestora de către AGA să fie facilă şi să conducă la atingerea obiectivelor de performanţă ale TAROM', explică raportul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News