Data publicării:
De noaptea minții! Fedorca, profesoara de mate care decapitează teatrele din București, nu știe să-și calculeze salariul. Spune că e secret, deși la anul... va fi public
În urmă cu o lună, i-am adresat câteva întrebări șefei Direcției Cultură din Primărie, Liliana Maria Toderiuc-Fedorca, profesoară de matematică.
Abia acum ne-a răspuns Direcția de Presă. Cel mai frapant răspuns a fost despre salariul său. Noi am poreclit-o pe Liliana Maria Toderiuc-Fedorca... directoarea ”Cinșpe comisii” care a încasat de două ori salariul lui Nicușor Dan ca să decapiteze teatrele din București. Amintim că la fel ca orice profesor de matematică, Fedorca se pricepe la teatru și ca urmare, a intrat nu în una, nu în două, ci în 15 comisii care evaluează activitatea directorilor teatrelor bucureștene.
În mod firesc, am întrebat-o ce venit a încasat pentru această activitate.
Răspundem solicitării dvs., înregistrată la Direcția de Presă nr. 219/09.02.2022, conform informațiilor oferite de Direcția Cultură, Învățământ, Turism:
Întrebare: Știm că, în această perioadă, se fac evaluările directorilor de teatre din București. Din informațiile noastre, ați făcut parte din 13 (sau 15 comisii de evaluare). Indemnizația este 10% din salariul brut al Primarului General Nicușor Dan. Așadar, ne puteți spune cu ce sumă ați fost remunerată pentru că ați făcut parte din aceste comisii de evaluare?
Răspuns: „Pentru activitatea depusă, membrii comisiilor de evaluare, conform art. 52 din OUG nr. 189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de o indemnizație în cuantum de 10% din indemnizația ordonatorului principal de credite. Sumele sunt suportate din bugetul fiecărei instituții publice al cărui management a fost evaluat, pe baza unor convenții încheiate conform prevederilor Codului Civil.
Informațiile privind suma încasată de către o persoană indicată nominal sunt confidențiale și intră în sfera informațiilor cu privire la datele personale (art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001) – apreciem că nu este incident art. 14 alin. (1) pentru ca informațiile solicitate să devină informații de interes public, întrucât aceste informații nu afectează capacitatea de exercitare a unei funcții publice. De asemenea, nici solicitantul nu precizează în ce măsură aceste informații afectează capacitatea de exercitare a unei funcții publice, pentru a deveni informații publice”.
Răspunsul denotă total neprofesionalism: Cum să refuzi să spui ce salariu încasezi din moment ce faci declarație de avere și de interese, care va fi publică, iar la anul oricum vede toată lumea, la virgulă, cât ai încasat? Cum să fie secret salariul când ocupi o funcție publică?!
Sau poate Lilianei Maria Toderiuc-Fedorca îi este greu să calculeze cât înseamnă „10% din indemnizația ordonatorului principal de credite”. Ciudat și acest aspect din moment ce este profesoară de matematică. Așadar pare că nu le are nici cu teatrul, nici cu matematica și nici cu administrația publică.
În orice caz, după calculele noastre, Fedorca va încasa de cinsprezece ori o zecime din salariul primarului general, adică 22.650 de lei, pe lângă salariul său de director. Suma este nesemnificativă, însă, comparativ cu bugetul teatrelor pe care vrea să le controleze, schimbând managerii cu unii numiți de domnia sa.
Celelalte răspunsuri pe care le-am primit și le găsiți la finalul articolului arată că managerii care au contestat evaluările făcute de Liliana Maria Toderiuc-Fedorca au avut dreptate. Găsiți aici acuzațiile aduse.
De asemenea, un alt aspect controversat este că prin dispoziția PG nr 121/04.02.2022, se modifică Anexa nr. 1 la DPG nr. 29/ 10.01.2022, prin care este înlocuită Irina Margareta Nistor cu Adrian Titieni (managerii de teatru au fost evaluați pe data de 31.01.2022; cu Titieni nenumit). Comisia de contestații s-a constituit pe 06.02.2022, după cum reiese la semnături și s-a modificat în data de 09.02.2022, răspunsul la contestație primindu-l toți managerii pe 07, respectiv 08.02.
În plus, este ilegal că nu au dat raportul de evaluare. Notarea se face în baza unei fișe de evaluare în care scrii diferite observații pentru a explica punctajul acordat. Fișele nu doar că nu sunt publice și nici măcar date managerilor, dar întrebarea este dacă acestea chiar există. Pare că au fost date întâi notele, fără a avea și explicațiile pentru punctaj.
Răspunsurile evazive și în limbaj de lemn pe care le-am primit arată că acești contestatari au dreptate. Le regăsiți mai jos.
Vedeți aici răspunsurile transmise. Răspunsurile sunt transmise într-un limbaj de lemmn, doar cu pasaje din lege:
Răspundem solicitării dvs., înregistrată la Direcția de Presă nr. 219/09.02.2022, conform informațiilor oferite de Direcția Cultură, Învățământ, Turism:
Întrebare: Știm că, în această perioadă, se fac evaluările directorilor de teatre din București. Din informațiile noastre, ați făcut parte din 13 (sau 15 comisii de evaluare). Indemnizația este 10% din salariul brut al Primarului General Nicușor Dan. Așadar, ne puteți spune cu ce sumă ați fost remunerată pentru că ați făcut parte din aceste comisii de evaluare?
Răspuns: Pentru activitatea depusă, membrii comisiilor de evaluare, conform art. 52 din OUG nr. 189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de o indemnizație în cuantum de 10% din indemnizația ordonatorului principal de credite. Sumele sunt suportate din bugetul fiecărei instituții publice al cărui management a fost evaluat, pe baza unor convenții încheiate conform prevederilor Codului Civil.
Informațiile privind suma încasată de către o persoană indicată nominal sunt confidențiale și intră în sfera informațiilor cu privire la datele personale (art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001) – apreciem că nu este incident art. 14 alin. (1) pentru ca informațiile solicitate să devină informații de interes public, întrucât aceste informații nu afectează capacitatea de exercitare a unei funcții publice. De asemenea, nici solicitantul nu precizează în ce măsură aceste informații afectează capacitatea de exercitare a unei funcții publice, pentru a deveni informații publice.
Întrebare: De asemenea, în aceste comisii, legea spunea că trebuie să fie specialiști. Cu toate acestea, nu au fost puși specialiști pe aceeași funcție, adică nu au fost puși alți directori, ci actori. Întrebarea este cum au fost alese comisiile, cine au fost specialiștii? N-ar fi trebuit să fie directori de teatru, nu actori, în aceste comisii de evaluare?
Răspuns: Din același cadru legal, cităm ”Comisia de concurs este desemnată de autoritate prin ordin sau dispoziție, după caz, şi este compusă din reprezentanți ai autorității, în proporție de o treime, şi din specialiști în domeniul de activitate al instituției, în proporție de două treimi.”
Întrebare: Ne puteți spune ce notă a primit fiecare director de teatru? Știm că au fost diferențe mari între notare în cadrul comisiei. Dorim să ne dați spre consultare raportul de evaluare.
Răspuns: Rezultatele finale ale evaluării anuale a managementului fiecărei dintre aceste instituții (notele) se găsesc pe site-ul oficial al Primăriei Municipiului București la secțiunea Anunțuri/Anunțuri de interes public 2022. Direcția Cultură Învățământ, Turism nu deține ”rapoarte de evaluare”, iar componența comisiilor sunt informații care intră în sfera informațiilor cu privire la datele personale, în măsura în care persoanele sunt identificate cu nume și prenume.
Întrebare: De ce s-a făcut evaluare în 2022, după ce teatrele au funcționat la capacitate redusă din cauza pandemiei? Regulamentul spunea că evaluarea trebuia făcută în 2021.
Răspuns: Procedura de organizare a evaluării managementului instituțiilor publice de cultură de interes local pentru anul 2020 a fost demarată în termenul prevăzut de art. 39 alin (2) din OUG nr. 189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, cu modificările și completările ulterioare, prin inițierea documentelor preparatorii privind constituirea comisiilor de evaluare și întocmirea calendarului evaluării. Tot în scopul organizării evaluărilor, în data de 14.01.2021 s-a solicitat managerilor instituțiilor de cultură de interes local depunerea rapoartelor de activitate pentru anul 2020.
De ce evaluarea pentru anul 2020 nu s-a făcut conform legii, în 2021?
Procedura de organizare a evaluării managementului instituțiilor publice de cultură de interes local al Municipiului București pentru anul 2020 a fost demarată în termenul prevăzut de art. 39 alin. (2) din O.U.G nr. 189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, cu modificările și completările ulterioare.
S-au comunicat managerilor concluziile Raportului motivat asupra rezultatului obținut în urma evaluării împreună cu recomandările aferente, concluzii și recomandări care, conform legii, ar fi trebuit comunicate managerului împreună cu rezultatul evaluării (art. 41 alin. (3) din OUG nr. 189/2008 coroborat cu disp. art. 11 alin. (8) din Anexă?
În conformitate cu prevederile art. 41 alin. (3) din O.U.G. nr. 189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 11 alin. (8) din anexa nr. 2 la Ordinul Ministrului Culturii nr. 2799/2015 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si desfășurare a concursului de proiecte de management, Regulamentului-cadru de organizare și desfășurare a evaluării managementului, a modelului-cadru al caietului de obiective, a modelului-cadru al raportului de activitate, precum și modelului-cadru al contractului de management, “rezultatul evaluării, nota finală și concluziile raportului întocmit de comisia de evaluare sunt aduse la cunoștința managerului în scris, în termen de 24 de ore de la încheierea procedurii de evaluare”.
Prin adrese separare, managerilor evaluați le-au fost comunicate nota finală și concluziile raportului întocmit de comise, respectiv recomandarea de continuare a managementului în baza contractului încheiat.
A fost dată o dispoziție de primar pentru înlocuirea unui membru plin cu un membru de rezervă?
Dispoziția privind constituirea comisiilor de evaluare conține prevederi exprese cu privire la intrarea în vigoare a mandatului membrului de rezervă.
Când au fost efectuate evaluarile, când a fost semnat ordinul de către primarul general?
În conformitate cu calendarul aprobat, perioada de realizare a evaluărilor a fost 12 ianuarie – 11 februarie a.c.
Este legal ca instituția evaluată să plătească onorariile evaluatorilor?
În conformitate cu prevederile art. 17 din D.P.G. nr. 408/2016, membrii comisiei de evaluare ”vor beneficia, conform art. 52 din O.U.G. nr. 189/2008, privind managementul instituțiilor publice de cultură, cu modificările și completările ulterioare, de o indemnizație în cuantum de 10% din indemnizația Primarului General, în calitate de ordonator principal de credite, precum și de decontarea cheltuielilor de transport, cazare, diurnă, plătite din bugetul Municipiului București, prevăzute în bugetul instituțiilor publice de cultură pentru care se organizează și desfășoară evaluarea managementului”.
Dispoziția de primar prin care este stabilită componența comisiei de concurs prevedea și componența comisiei de contestații?
Constituirea comisilor de soluționare a contestațiilor privind organizarea și desfășurarea evaluării anuale a managementului instituțiilor publice de cultură de interes local al Municipiului București nu a fost aprobată prin Dispoziția privind constituirea comisilor de evaluare anuală a managementului instituțiilor publice de cultură de interes local al Municipiului București, fiind vorba despre două acte diferite.
Care este data emiterii acestei dispoziții, de ce este secretă componența comisiei de contestații, de ce din comisia de evaluare nu fac parte experți de la Departamentul de buget și cel de Resurse umane?
Dispoziția privind constituirea comisilor de evaluare anuală a managementului instituțiilor publice de cultură de interes local al Municipiului București a fost emisă în data de 10.01.2022.
În conformitate cu prevederile legale, se impune exercitarea mandatului de către membrii comisiilor de evaluare și de soluționare a contestațiilor cu respectarea următoarelor principii: aplicarea corectă a legii, prioritatea interesului public, principiul profesionalismului, principiul imparțialității și independenței, principiul nediscriminării și principiul integrității morale, încercându-se eliminarea unor eventuale presiuni exterioare în acest sens.
Constituirea comisiei de evaluare se realizează cu respectarea prevederilor art. 38, coroborate cu art. 16 din O.U.G. nr. 189/2008, privind managementul instituțiilor publice de cultură, cu modificările și completările ulterioare: “este compusă din reprezentanți ai autorității, în proporție de o treime, și din specialiști în domeniul de activitate al instituției, în proporție de două treimi”.
VEZI ȘI ARTICOLUL INIȚIAL SCRIS ÎN FEBRUARIE: Directoarea ”Cinșpe comisii” a încasat de două ori salariul lui Nicușor Dan ca să decapiteze teatrele din București
Fanii lui Arșinel s-au supărat degeaba pe Nicușor Dan. Îndepărtarea marelui actor de la Teatrul de Revistă este parte dintr-o operațiune mai amplă, în spatele căreia se află o profesoară de liceu, ajunsă prin jocul politic directoare la Cultură, Învățământ și…Turism.
Miza o reprezintă controlul teatrelor subordonate Primăriei Generale, pe de o parte, și dirijarea fondurilor pe care acestea le primeau către ong-uri, susținută de consilierii USR, pe de alta.
Șefa Direcției Cultură din Primărie, Liliana Maria Toderiuc-Fedorca, este profesoară de matematică. A fost membră ALDE, a trecut la PNL, a obținut postul și acum pare că aplică politica USR/ONG.
Ca orice profesor de matematică, dna Fedorca se pricepe la teatru și ca urmare, a intrat nu în una, nu în două, ci în 13 comisii care evaluează activitatea directorilor teatrelor bucureștene. De fapt, vor fi 15 comisii, în final, deci doamna Fedorca va încasa de cinsprezece ori o zecime din salariul primarului general, adică 22.650 de lei, pe lângă salariul său de director.
Suma este nesemnificativă, însă, comparativ cu bugetul teatrelor pe care vrea să le controleze, schimbând managerii cu unii numiți de domnia sa. Dar, înainte de a-i putea numi, trebuie să-i îndepărteze pe cei aflați în funcție. Evaluarea managerilor, care ar fi trebuit să se realizeze, de fapt, în 2021, este un bun prilej de a rezolva problema, cu condiția ca notele să fie mici. Sau măcar mediile, căci majoritatea membrilor selectați să facă parte din comisii sunt tineri actori, fără experiență de management teatral, la fel ca doamna Fedorca. Legea prevede că evaluatorii trebuie să fie specialiști, dar nu precizează că ar trebui să fie specialiști pe aceeași funcție, așa că la selecție s-a aplicat o singură condiție: să fie actori!Cum s-ar spune, angajații își evaluează managerul. Procesul nu a fost unul transparent, iar răspunsurile la întrebări întârzie.
Oricum, regulamentul a fost încălcat din start, chiar de către Direcția de Cultură, care a întârziat mai bine de un an evaluarea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News