De miercuri, pentru prima dată după 1990, Academia Cațavencu, Cațavencii și Kamikaze, trei reviste de umor pe piață
Caz unic pe piața media din România. Pentru prima dată, de miercuri, pe tarabe, apar trei reviste de umor. Cum se vor poziționa acestea pe piață, rămâne de văzut. Bătălia va fi crâncenă, deoarece membrii redacțiilor sunt măcinați de orgolii vechi, majoritatea fiind colegi mulți ani la Academia Cațavencu, revista mamă, am putea spune și din care s-au desprins o bună parte dintre cei care formează actualele redacții ale celor trei săptămânale de satiră și umor. Toate vor încerca să convingă cititorii că umorul lor este cel mai bun.
Rasfoind numerele de astăzi, constatăm că revista Kamikaze deschide prima pagină cu o imagine trucată a președintelui Băsescu, după atacul fără preceden la adresa Regelui Mihai de săptămâna trecută. Revista va merge pe drumul consacrat de până acum: satira presărată cu articole de investigații. De asemenea, conștienți de concurența acerbă de pe piață se adresează publicului printr-un mesaj:
În atenția cititorilor la fel de nebuni ca noi
Tot mai mulți cititori, prieteni, cunoscuți, necunoscuți, neveste și moguli ne întreabă dacă suntem bine, sănătoși. Răspundem: da, suntem bine și destul de nesănătoși cât să rămânem singura revistă de umor din România. Ziceți că mai sunt două reviste de umor? Luați-le de probă și veți vedea că nu vă mințim.
Deocamdată nu impresionați numeric, dar sunteți cei mai frumoși și mai nebuni cititori. Așa că rămânem aici să râdem cu voi până la capăt. De ce am pleca?
Cațavencii pornesc la drum cu aceeași echipă care a scos Academia Cațavencu, la care li s-a alăturat Mircea Dinescu. Aceștia vor încerca să mizeze pe fidelitatea publicului. "M-am întors la locul crimei", spune Mircea Dinescu.
Avantajul cel mai mare al Caţavencilor în faţa celorlalte două publicaţii este echipa, care şi-a demonstrat umorul în cei 20 de ani de activitate, spune Mircea Dinescu pentru evz: "Un ziar de satiră politică nu se poate face fără umor, oricât de mulţi bani ai băga. Umorul e un dar, pe care nu toţi jurnaliştii şi scriitorii îl au. Am sentimentul că la Academia Caţavencu a fost o fabrică de tineri jurnalişti cu simţul umorului foarte bine dezvoltat".
După unele informații, tirajul primului număr al revistei este de 150. 000 de exemplare.
Academia Cațavencu va încerca să profite de brandul consacrat de-a lungul anilor.
Noul redactor-șef al Academiei Caţavencu, Denis Dinulescu, nu se simte ameninţat de competiţie. "E loc pentru fiecare, toate cele trei publicaţii îşi vor găsi nişa. Urmărim un public nou, alcătuit din tineri, care mai bine citesc Academia Caţavencu decât să plece la cules de căpşuni în Spania", spune Dinulescu pentru evz.
"Tinereţea, veselia şi umorul" sunt atuurile pe care mizează noua echipă redacţională, alcătuită din zece oameni, printre care membrii fondatori ai formaţiei Aeroport, Luca Dinulescu (fiul lui Denis Dinulescu) şi Alex Tocilescu, a mai declarat acesta.
Cum s-a ajuns aici
Analizând apariția celor trei reviste de umor desprinse din aceeași publicație, constatăm că după circa 20 de ani de la apariția Academia Cațavencu, la începutul anului trecut au apărut primele zvonuri referitoare la o eventuală scindare a colectivului revistei de satiră și umor. Astfel, Mircea Toma, unul dintre fondatorii Academiei Caţavencu, a declarat, în martie, că 20-25 dintre persoanele care lucrau la publicaţie au decis să părăsească ziarul şi, împreună, vor realiza "un Caţavencu alternativ", un săptămânal de satiră politică, care va apărea print şi online. La scurt timp, pe 17 martie, pe piaţă apărea revista Kamikaze, lansată de foşti jurnalişti de la Academia Caţavencu.
În scurta sa istorie, revista a acumutat, după unele informații, câteva sute de mii de euro datorie, fapt ce face apariția revistei să fie pusă sub semnul întrebării. Conform BRAT, în luna martie, tirajul săptămânalului a fost de 19. 500 de exemplare și a vândul doar 6. 739.
Echipa rămasă la Acadenmia Cațavencu a continuat să scoată revista sub publisherul trustului Realitatea Media care aparținea omului de afaceri Sorin Ovidiu Vântu.
Totuși, divergențele dintre cele două redacții au continuat. Foștii parteneri, care acum scoteau Kamikaze, au încercat să stopeze apariția Academia Cațavencu, datorită datoriilor acumulate, fapt ce-i avantaja pe cei de la Kamikaze.
În acest sens, redactorul-șef, Doru Bușcu, în iulie, 2010 a încercat să explice clar situația financiară de la Academia Cațavencu, printr-un articol intitulat "Umoru’ și cu talentu’ nu cunoaște falimentu’"
Declanșându-se acțiunea în instanță pentru declarare falimentului, Revista Kamikaze susținea că Academia Cațavencu nu ar mai trebui să apară, din cauză că s-au declanșat procedurile de insolvență. Cei de la Kamikaze amenință cu pușcăria pe editorii revistei A.C.
În aceste condiții, Adunarea Creditorilor a hotărât ca brandul Academia Cațavencu să fie scos la licitație pentru suma de 140. 000 de euro. În urma primei licitații, unde protagoniști au fost Sabina Fati, omul din umbra patronului Dan Adamescu și Doru Bușcu, acesta reușind să adjudece brandul revistei cu 1,5 milioane de euro. Dar, neputând să adune banii la timp, licitația a fost reluată. Acum, Claudiu Pădurean, omul lui Dan Adamescu, și-a adjudecat brandul, cu toate că și Adrian Sârbu și-ar fi dorit această revistă.
Total nemulțumiți de această întorsătură, salariații au hotărât să plece în bloc și să înființeze o nouă revistă de umor, Cațavencii, sub cupola trustului Adevărul Holding, care aparține lui Dinu Patriciu.
Pus în fața unui fapt fără precedent, omul de afaceri Dan Adamescu a fost nevoit să încropească o echipă nouă pentru brandul care abia îl cumpărase cu aproape 900. 000 de euro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News