De ce procedura numirii Procurorului General și a șefului DNA este ilegală
Procedura impusă de Barroso și Reding pentru numirea Procurorului General și a șefului DNA este ilegală, scrie Lumea justiției. Ministrul Justiției, Mona Pivniceru, este obligată să se adapteze la cerințele unei ”proceduri transparente” agreate de către Uniunea Europeană, aceasta se poate întoarce împotriva ministrului ca un bumerang.
Procedura numirii celor înalți funcționari din Justiție a fost solicitată de Jose Barroso si Viviane Reading, iar premierul Victor Ponta a acceptat. Imixtiunea celor doi oficiali europeni a venit în urma presiunii fostului ministru al Justiției, Monica Macovei, care nici aceasta nu a agreat această procedură când a numit pe actualii șefi de parchete.
Numai că aceasta procedură este ilegală, deoarece lege a spune ca propunerile de numire a Procurorului General al României, adjuncților acestuia, a șefului DNA și adjuncților acestuia, sunt atributul exclusiv al ministrului Justiției. CSM, susținut de PDL, dorește ca nominalizările către președinte să fie făcute de magistrații acestei instituții, fapt ce poate să se întoarcă orcând împotriva Guvernului și a ministrului Justiției, Mona Pivniceru, deoarece numirile au încălcat legea.
În momentul de față, până la 4 octombrie se depun candidaturile la Ministerul Justiției, după care, candidații au la dispozițe trei săptămâni să-și depună cele zece lucrări și proiectul de management, fsapt ce se va întinde spre sfărșitul lunii octombrie. Această procedură este totuși ilegală, deoarece Legea 303/2004 stipulează foarte clar, la articolul 54, că „Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prim-adjunctul și adjunctul acestuia, procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție, adjuncții acestuia, procurorii șefi de secție ai acestor parchete, precum și procurorul șef al Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism și adjuncții acestora sunt numiti de Președintele României, la propunerea ministrului Justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani în funcția de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.”
Drept urmare, oricând se vor găsi voci din politic care vor acuza că cei doi șefi de parchete au fost numiți peste legea organică în vigoare la această dată în România. Altfel spus, numirile la vârful Ministerului Public și al DNA făcute prin această procedură, ar putea să se întoarcă, precum bumerangul, în capul ministrului Mona Pivniceru.
Cum se pot face modificările şi ce riscuri implică
Dacă s-ar face modificări la procedura de numire am avea două variante: fie prin Ordonanţă de Urgenţă, fie prin lege. Deputatul PNL, Eugen Nicolicea, a explicat pentru DeCe News care ar fi neajunsurile fiecărei variante. "Dacă o facem prin OUG, Bruxellesul nu prea e de acord cu astfel de schimbări. Este o recomandare să eviţi astfel de schimbări prin OUG. Se poate face şi prin lege, dar durează ceva mai mult.
Eu vă spun ce s-a întâmplat data trecută. La puterea era alianţa D.A, iar PSD în opoziţie. Schimbarea s-a făcut prin asumare de răspundere a guvernului Tăriceanu. Atunci, PSD susţinea varianta în care CSM venea cu propunerea, iar ministrul Justiţiei dădea avizul. Alianţa D.A susţinea varianta în care mininstrul numeşte şi CSM dă avizul. Acum suntem pe legea impusă de alianţa D.A", a spus Eugen Nicolicea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News