Data publicării:

De ce maşinile electrice nu-s de noi? Bulai: "Le cade curentul la câteva ore! E o ruptură logică între ce se declară şi ce se poate. Staţiile nu-s făcute să încarce sute de mii de maşini"

Autor: Liana Ganea | Categorie: Stiri
WhatsApp
Foto: Freepik
Foto: Freepik

În era maşinilor electrice, unde e litiul? Unde-s strategiile? Unde e traficul fluidizat? Răspunsurile s-au dat la "Nod în papură."

Şi în acest weekend, în platoul emisiunii "Nod în papură" s-a iscat o dezbatere aprinsă pe tema maşinilor electrice şi problema staţiilor de încărcare care, potrivit spuselor sociologului Alfred Bulai, nu ar fi concepute să facă faţă unui număr mare de autovehicule, cel puţin nu în ţara noastră. Traficul "sufocant" are şi el partea lui de vină, laolaltă cu lipsa resurselor de litiu necesare la producerea bateriilor.

Val Vâlcu: Am citit ieri în nu ştiu ce ziar occidental că acum e chestia asta că trecem pe electric. Dar n-avem baterii. De ce n-avem baterii? N-avem litiu. De ce n-avem litiu? Pentru că-i o resursă rară... Stai o clipă! Au căutat ăştia... nu era deloc! Dar trebuie cineva să-l scoată din pământ, nu iese singur. Şi n-ai mineri, n-ai autorizaţii de săpat că-s ăştia cu gândacul şi cu floricica de colţ care protejează natura... şi atunci tot litiul vine din China, Australia şi Argentina. Depindem de aceste ţări. Păi?

Alfred Bulai. În primul rând, iarăşi e o ruptură logică între ce se declară şi ce se poate. Pare foarte simplu să treci pe maşini electrice şi că e viitorul. Ok, poate să fie viitorul, e clar că benzina n-o să mai fie elementul forte în industria transporturilor. Dar un fost student de-al meu care răspunde de nişte staţii electrice la o companie mare mi-a explicat: Staţi, că nu-i aşa! Păi credeţi că staţia electrică a fost planificată să încarce sute de mii de maşini? Nu! Trebuie schimbată radical. Cu alte cuvinte, ceea ce se întâmplă acum în anumite cartiere - şi-au luat maşini electrice şi le cade curentul la câteva ore, consumul e mare! Dar dacă-şi iau toţi maşini şi le încarcă în acelaşi timp e glumă aia cu aerul condiţionat! Adică nu rezistă reţeaua în zonă! Chestia asta trebuie gândită.

Val Vâlcu a intervenit: Hai să ne gândim aşa! Lumea îşi imaginează că e ca şi cum s-a dat trecerea la ţinuta de vară. Eram cu mantaua militară până-n martie şi din martie... gata! Ţinuta de vară! Iei vestonul, iei cămaşa... Păi, stai dom'le! La ma;ini nu-i aşa! Nu-i obligatoriu să fie la fel, am lăsat maşina cu benzină şi am luat-o pe aia electrică. Poate trecem printr-o perioadă când mergeam cu toţii cu autobuzul şi numai câţiva şmecheri aveau maşină. De ce vrei să sari direct? Dacă vrei să protejezi planeta mai mergi un pic şi pe jos!

Alfred Bulai: Ce vreau să zic e că pentru asta trebuie să ai proiectare pe ani de zile, strategii... nu există la noi. În primul rând, s-au mutat o groază în afara Bucureştiului unde nu sunt staţii de autobuz. Degrevezi spaţiile ca să poată să circule. Cu cât traficul e mai lent, cu atât poluarea e mai mare. E şi motivul pentru care New York-ul are mai puţine semafoare decât Bucureştiul pentru că ei au fluidizat traficul. Ar trebui să te gândeşti cum anume fluidizezi traficul. De exemplu, să muţi instituţiile statului din Bucureşti!

Discuţia a continuat aici:

                     

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel