Cum va arăta anul universitar 2020 și situația din cămine. Prof. univ. Hadăr: Asta este problema!
Președintele Federației Naționale Sindicale Alma Mater, profesorul universitar Anton Hadăr, a semnalat aspecte extrem de importante, în contextul în care se discută intens despre cel mai probabil scenariu privind începerea anului școlar/universitar.
Ministrul Educației, Monica Anisie, a spus, recent, că cel mai probabil scenariu pentru începerea anului școlar din septembrie este sistemul hibrid, în care o parte dintre elevi vor merge la școală, iar alții vor învăța online, prin rotație.
„Noi sperăm să fie aplicabil măcar acest sistem hibrid, care ar putea să creeze o oarecare mulțumire în sistemul de învățământ”, a spus Anton Hadăr, joi, contactat de DCNews. „Dorim să avem și activități față în față cu studenții. Acest lucru înseamnă că unele activități ale studenților, în special cele de laborator, să se desfășoare în mod clasic, iar alte cursuri și seminarii în sistem online. Având în vedere situația epidemiologică din România, nu îndrăznim, în acest moment, să sperăm că vom avea învățământ față în față, în toamnă, în toate universitățile din România și la toate tipurile de activități. Aceasta ar fi prima concluzie.
Și la noi, în învățământul superior, speranța este să facem învățământ hibrid. Gândiți-vă ce ar însemna pentru învățământul medical ca activitățile practice din spitale să se desfășoare în fața unui monitor, iar tinerii studenți să observe cum se face o operație doar pe baza unor imagini?!”, a punctat Anton Hadăr.
Probleme pentru învățământul preuniversitar
Cu privire la învățământul preuniversitar, „lucrurile sunt mai complicate”, a spus Anton Hadăr, explicând ulterior afirmația sa: „Acolo ar fi necesare anumite dotări, o finanțare suplimentară. Se preconizează desfășurarea orelor prin rotație, adică o săptămână sau două săptămâni să vină jumătate din clasă, ulterior, cealaltă jumătate. Să nu uităm că sunt și clase de 35 de elevi! Mă gândesc că e mai greu în aceste cazuri. Sala ar trebui să fie de dimensiuni mari, pentru a fi respectată distanța dintre elevi. Băncile să fie așezate în așa fel încât să fie doi metri între profesorul care predă și prima bancă. Din acest punct de vedere, jumătatea de clasă prezentă la ore ar putea beneficia de un sistem de învățământ aproximativ la fel cu cel clasic. Problema e ce facem cu cei care stau acasă?! Se spunea că se va putea transmite informația direct din clasă către elevii care vor rămâne în casele lor. Nu știu dacă România este atât de bine pregătită acum, dacă are aparatura necesară pentru a se transmite extrem de fidel tot ceea ce prezintă profesorul în cadrul orei. Ar trebui să avem dotări de excepție, aparatură modernă, ar trebui să existe în fiecare sală camere pentru ca informația să ajungă cât mai exact la cei ce privesc și ascultă pe monitorul calculatorului sau tabletei. Ori, în România, există școli în care camerele de supraveghere sunt cele de la examenul de Bacalaureat. Unele nici nu captează sunetul și imaginea foarte bine. Se pot găsi bani pentru o finanțare în acest sens în școlile din România?”, a subliniat acesta.
„Școală pe un telefon mobil nu poți să faci!”
„Pe de altă parte”, a continuat Anton Hadăr, „nu toți copiii au aparatura necesară. Într-adevăr, se spune că se achiziționează acum aparatură pentru cei care nu au calculatoare sau măcar o tabletă. Din punctul meu de vedere, o tabletă este insuficientă, pentru că are un ecran mic, te străduiești să înveți, dar decât nimic... Dar, din nou, de unde să luăm atâția bani?!”, a semnalat Anton Hadăr.
Ulterior, a oferit un exemplu din perioada în care s-a învățat în sistemul online. „Au fost copii care au primit informații prin intermediul unui telefon mobil. Școală pe un telefon mobil nu poți să faci. Nu poți să spui că ai calitate prin acest mod de învățare”, a zis Anton Hadăr.
De asemenea, a semnalat un aspect important și cu privire la dezinfecția claselor: „Cu personalul pe care îl avem în prezent, nu poate fi făcută acea dezinfecție a fiecărei săli după plecarea unei serii de elevi. La ora 12.00, poate termină o serie, la 14.00 intră alta. Va fi destul de greu. Cine asigură, la nivel de țară, materialele necesare pentru școlile din România?!”
Situația din cămine
„Nici în cămine lucrurile nu sunt tranșate. E nevoie de o anumită suprafață pentru fiecare student. Se ridică problema ca într-o cameră să stea un student sau cel mult doi studenți, în cazul în care camera e destul de mare, iar cei doi fac parte din aceeași grupă. Ori, în aceste condiții, ar însemna ca cel puțin jumătate dintre studenții care apelau la serviciile de cazare din căminele universităților să nu mai beneficieze de ele. Ce facem cu studenții din anul I care vin într-un oraș cum e București și nu au unde să stea? Ne-am gândit chiar să le oferim lor mai multe locuri în cămin anul acesta. Nu am luat încă o decizie finală”, a precizat Anton Hadăr.
Se lucrează la un ghid
„Ministerul Educației lucrează la un ghid. Și Alma Mater participă la întâlnirile organizate și contribuie la conceperea lui. Marți, va avea loc o întâlnire la Ministerul Educației. Vor participa persoane și din Ministerul Sănătății. Voi fi și eu prezent, sunt în grupul de lucru”, a anunțat acesta.
„Dacă Guvernul are suficiente fonduri, încât, într-o lună de zile, să doteze cu aparatura necesară toate clasele din România unde se vor desfășura activități față în față, m-aș bucura și evident că astfel ar fi posibilă desfășurarea activităților în regim mixt. În momentul de față, nu cred că suntem în această situație. Să sperăm că acest virus ne va mai lăsa în pace.
Fiecare universitate își va asuma atât cât poate să ducă. Cu siguranță, pe primul plan va rămâne protejarea elevilor, studenților, cadrelor didactice, precum și a întregul personal din școli și universități”, a mai spus Anton Hadăr.
Spre final, a atras atenția că ar trebui să se investească mai mult în educație. De ce? „Pentru că vine câte un moment, cum acesta, în care îți dai seama cât de slab poți să fii în ceea ce privește găsirea unor tehnici, metode moderne de lucru. Chiar dacă ai specialiști, profesori pregătiți și studenți ce înțeleg sistemul modern, având în vedere dotările încă slabe de la nivel național, mai ales în sistemul preuniversitar, lucrurile pot să șchioapete. Avem nevoie de platforme puternice, calculatoare moderne, adaptate vremurilor, manuale electronice”, a conchis Anton Hadăr.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News