Cum și de ce a apărut Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Întreprinderilor Publice. Unde-s doi puterea crește?
Probabil inspirat de versurile lui Vasile Alecsandri din Hora Unirii, Secretariatul General al Guvernului a considerat că în actualele condiții grele ale crizelor ce ne înconjoară este necesar să avem două guverne și nu numai unul.
Așa a apărut Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Întreprinderilor Publice (AMEPIP) devenită funcțională la data de 6 martie 2024. Instituţia are rolul de a elabora şi de a propune guvernului proiectul de lege privind politica de proprietate a statului, de a coordona şi monitoriza implementarea acţiunilor şi politicilor de guvernanţă corporativă la nivelul companiilor publice.
În fapt, importanta și dificila funcţie de ”coordonare” a întreprinderilor publice urmează fie realizată de către Agenția pentru Monitorizarea si Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice. Bugetul acesteia ar urma să fie de maxim 0,1% din veniturile tuturor companiilor de stat şi finanţarea va veni din amenzi.
Deși, ierarhic, AMEPIP va fi direct în subordinea premierului, în realitate, această nouă agenție preia de la guvern, prin funcția de coordonare a întreprinderilor publice, unul dintre cele mai importante atribute ale guvernării îndeplinite prin ministerele de linie angajate prin responsabilități directe în managementul și funcționarea întreprinderilor publice.
Noua funcție a acestei agenții care se numește de ”coordonare” a întreprinderilor publice la care, prin definiție, se mai adaugă atributele esențiale, acelea ale ”monitorizării și evaluării performanțelor” pune sub semnul întrebării existența unor ministere cum ar fi cele ale economiei, energiei, fondurilor europene informatizării. La limită, întrebarea poate fi valabilă și pentru ANAF și chiar pentru ministerul de finanțe deoarece agenția va fi dotată cu posibilități considerabile de analiză și ” coordonare” dispunând de o platformă de monitorizare a performanțelor companiilor de stat. Aceasta include un tablou de bord ce furnizează indicatori financiari, non-financiari și de guvernanță corporativă pentru întreprinderile publice..
Întrebarea devine și mai imperioasă dacă evaluăm arealul economic asupra căruia AMEPIP își exercită funcțiile de coordonare, monitorizare și evaluare. Acesta este enorm, acoperind o parte importantă a structurii, din punctul de vedere al proprietății publice, al economiei românești.
Este cunoscut faptul că România deține cel mai mare număr de întreprinderi cu capital majoritar de stat din Europa. Autoritățile publice dețin participații în peste 2.700 de companii. Firmele controlate de Guvern sau de administrația locală au 13% din activele și 7% din salariații din economie
Cele mai importante participații la nivel central sunt în sectorul energetic la companii cum ar fi producătorii de electricitate Hidroelectrica și Nuclearelectrica, operatorul rețelei de transport a electricității Transelectrica, producătorul și distribuitorul de gaze naturale Romgaz și în cel al transporturilor pe calea ferată – CFR SA, CFR Marfă, CFR Călători sau aeriene – TAROM).
De altfel, companiile de stat dețin 100% din piața transporturilor prin conducte (Conpet este principalul jucător) și aproape 100% din domenii precum fabricarea armamentului și a muniției (Romarm și subsidiarele sale), transportul energiei electrice sau extracția sării (prin Salrom). Ponderi importante, de peste 80%, sunt deținute de firmele în industria de reparare și întreținere a aeronavelor (Romaero, IAR, Avioane Craiova).
La nivel local cele mai multe companii de stat activează în sectorul alimentării cu apă (305 firme), a colectării deșeurilor (200), a construcției de infrastructură de transport (84), a termoficării (74) și a transportului de pasageri (71).
Câteva companii românești cu capital de stat domină evoluțiile bursiere din ultimele luni. În timp ce Hidroelectrica a anunțat recent un profit net istoric, conform unor date transmise de Bursa de Valori București, alte nume importante în industria românească listate la BVB au înregistrat de asemenea creșteri substanțiale: Antibiotice Iași a raportat venituri mai mari cu 25% în primele nouă luni ale anului, în timp ce IAR Brașov și-a triplat veniturile în acest an. Chiar și Romgaz, care se află în scădere cu 37% față de aceeași perioadă a anului trecut se află totuși în topul tranzacțiilor la bursă, cu o cifră de afaceri de 6,81 miliarde de lei.
Această enormă și strategică parte a economiei românești va fi ”coordonată, monitorizată și evaluată” de noua agenție. Puterea imensă care i s-a atribuit asupra unei atât de importante părți a economiei naționale nu ne dă dreptul să o privim ca pe un al doilea guvern ?!
Prin ce se justifică apariția acestei agenții? Este oare guvernul actual incapabil să-și exercite funcțiile constituționale sau caută un țap ispășitor pentru pierderile suferite în sectorul public ca urmare a birocrației, a politizării excesive și a nepotismului ?!
Nu mai trebuie insistat asupra cheltuielilor necesare susținerii acestei agenții deoarece ne-am obișnuit cu risipa de fonduri pe care actualul guvern o face în pofida promisiunilor demagogice de reduceri bugetare în sfera publică.
Rămâne de văzut dacă versurile Horei Unirii sunt de bun augur pentru "unirea" de acțiune de care avem nevoie în găsirea unor soluții de progres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News