Data publicării:

Cum să învățăm copiii să ofere: Psihologul Radu Leca, despre responsabilitatea părinților și educația empatiei

Autor: Tudor Polojan | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursa foto: Pexels
Sursa foto: Pexels

Într-o lume tot mai complexă, părinții trebuie să-și asume un rol activ și responsabil în educația copiilor. Generozitatea și ajutorul nu trebuie să fie concepte abstracte, ci valori transmise prin exemplu și implicare directă. Schimbarea limbajului și expunerea copiilor la realitățile din jur pot ajuta la formarea unor tineri empatici și responsabili.

Citește și: De ce bărbații evită să meargă la psiholog, deși au nevoie. Statul oferă 12 consultații gratuite

Psihologul Radu Leca recomandă părinților să adopte o nouă abordare în educarea copiilor cu privire la generozitate și ajutorul oferit celor aflați în nevoie. Acesta sugerează că formularea „dăm la săraci” ar trebui înlocuită cu o exprimare mai empatică și mai nuanțată: „Oferă dacă poți" sau "oferă dacă ai”.

O nouă abordare a generozității

 

Potrivit psihologului, această schimbare de limbaj este esențială pentru a transmite copiilor o atitudine de ajutor necondiționat, independent de statutul social sau economic al celor care au nevoie.

„Acest tip de argumente merge pe ideea de ajutor a oricărei persoane care are nevoie, necontând ceea ce este acea persoană din punct de vedere social sau economic”, explică Radu Leca într-un interviu pentru DCNews. 

El subliniază că părinții trebuie să fie prezenți și activ implicați în relația copiilor lor cu lumea din jur. „Pentru a-i învăța pe copii să ofere, este foarte important ca părintele să nu fie unul de tip 'legumă' sau 'plantă', care nu face nimic, și care nu se implică în relația copiilor cu realitatea și societatea”, afirmă specialistul.

Implicarea părinților și educația despre realitate

 

Un alt aspect important pe care psihologul Radu Leca îl subliniază este faptul că părinții trebuie să le prezinte copiilor realitatea celor care trăiesc în condiții dificile. Expunerea copiilor la videoclipuri cu copii din zone defavorizate sau din zone de conflict, în combinație cu experiențe din viața de zi cu zi, poate ajuta la crearea unei înțelegeri mai profunde asupra lumii.

„Copilul care nu are nimic trebuie arătat copilului tău”, spune psihologul. "Aduceți copilul în piețe sau locuri unde lucrează tineri între 13 și 16 ani pentru a-i arăta ce înseamnă munca de la o vârstă fragedă. El va vedea acel copil și va înțelege că este mai sărac”, explică Leca, adăugând că aceasta va ajuta copilul să facă diferența între cei care au resurse și cei care luptă să supraviețuiască.

Pericolele mediului virtual și lipsa educației

 

Psihologul avertizează, de asemenea, asupra riscului ca, din lipsa unei educații adecvate, copiii să ajungă la concluzii greșite sau să dezvolte idei neconforme cu realitatea. De aceea, Leca îndeamnă părinții să se implice activ și să explice diferențele dintre realitate și percepțiile greșite provenite din diverse medii.

În final, Leca lansează o întrebare părinților: „Voi știți din ce gașcă face parte copilul vostru în mediul virtual sau în realitate?”. El subliniază că, dacă părinții nu cunosc acest aspect, înseamnă că se află într-o zonă de „prietenie” cu copiii lor, fiind folosiți doar ca „bancomat”. Psihologul insistă asupra importanței implicării naturale și constante în creșterea și educarea copiilor, pentru a le asigura o dezvoltare armonioasă și sănătoasă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel