Cum s-ar schimba orașele noastre cu mai multe străzi pietonale? Teodora Ștefan (Străzi pentru oameni): „Ar aduce bunăstare, dar și creștere economică”
Am vorbit cu Teodora Ștefan, activistă pentru drepturile urbanistice ale cetățenilor în cadrul ”Străzi pentru oameni”, despre Calea Victoriei pietonală, dar și despre beneficiile unei infrastructuri centrate pe oameni.
„Avem o petiție pentru Calea Victoriei pietonală, permanent. Nu ca până acum doar in weekend. Am lansat aceasta petiție pentru că oamenii ne-au tot transmis dorința lor înspre acest subiect iar, rolul nostru ca ONG este să mediem dintre voința oamenilor și ce cred autoritățile că vor oamenii. Am ales Calea Victoriei pentru că există un precedent, deși e o mare diferență între cum arată o pietonală permanentă și una temporară, în sensul în care, o pietonală permanentă ar permite reconfigurarea străzii și adăugarea de spațiu verde necesar, în același timp dezvoltând economia.
De asemenea, avem exemple și din Europa de est, nu doar din Europa de vest, de exemplu Bulgaria.
View this post on Instagram
Am ales să vorbim despre acel studiu european care arată că în București există mai puțin de 9mp de spațiu verde de persoană, fapt care ne confirmă ce vedem cu ochiul liber, simțim că este o lipsă acută de spații verzi în București. Costurile asociate poluării sunt colosale, aproape 3000 de euro pe cap de locuitor în București, iar mai multe pietonale și spații verzi ar aduce bunăstare dar și o creștere economică asociată cu mai puține cheltuieli pentru sistemul sanitar. Trebuie să modificăm scopul orașelor, să nu mai fie concentrate pe mașini ci pe sănătatea și bunăstarea oamenilor”, a declarat Teodora Ștefan.
„Cum transformăm o infrastructură centrată în jurul mașinilor în una pentru oameni?”
Teodora Ștefan: ”La început o să fie mai dificil pentru că o să se îngreuneze traficul dar, ce am învățat din alte exemple europene este că prin procesul de pietonalizare a unei străzi, traficul se calmează de la sine pentru că oamenii încep să folosească transportul alternativ și chiar dacă au mașină să o folosească mai puțin. O pietonală nu o să rezolve toată poluarea, dar viețile o să fie clar îmbunătățite și costurile asociate poluării se vor micșora.”
„Ce alte proiecte mai aveți?”
Teodora Ștefan: ”Noi am început cu o pietonală la piața Obor, am ajuns cu proiectul la Primăria Sectorului 2 și ar trebui să înceapă șantierul din martie. S-ar schimba complet zona, totuși fiind vorba despre un proces treptat. În același timp vom seta un exemplu, oamenii începând să ceară pietonale și la ei în sector. De asemenea, am câștigat un proiect al Primăriei București pentru plantarea de copaci pe Bvd. Regina Elisabeta dar procesul este destul de lent datorită birocrației. Măcar s-au plantat aproximativ 20 de copaci în parteneriat cu ASSMB dar mai sunt mulți copaci de plantat.”
„Dar concret, cum s-ar schimba viața locuitorilor cu mai multe spații pentru oameni, nu pentru mașini?”
Teodora Ștefan: ”Nu am întâlnit niciodată reticență din partea oamenilor pentru spațiile verzi dar poate de multe ori nu realizează cât de importante sunt. Totuși cred că este destul de greu de explicat cat de benefice sunt pietonale în text, acest lucru trebuie simțit de oameni fizic. Spre exemplu, am observat în Sectorul 3 că vârstnicii își desenează table de șah pe stradă, creându-și spații sociale singuri. Indiferent de vârstă au nevoie de locuri unde să se întâlnească și să socializeze. Deci recomand și invit oamenii să se ducă sa experimenteze pe pielea lor cât de bine se simte Calea Victoriei pietonală, atunci când se deschide, dar nu în primele zile când e aglomerație.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News