Cum îți motivezi copilul să-și facă temele. De ce metoda cu pedeapsa și recompensa nu funcționează
Data publicării:
Autor: Ioan-Radu Gava
WhatsApp
Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash
Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash
Foarte mulți părinți întâmpină probleme atunci când copiii refuză să-și facă temele. Majoritatea dintre adulți preferă în acele cazuri să le facă promisiuni copiilor, pentru ca aceștia să își îndeplinească sarcina primită de la școală. Despre o metodă mai sănătoasă atât pentru copil, cât și pentru părinte a vorbit psihologul Beatrice Busuioc.

Psihologul Beatrice Busuioc a fost invitată la interviurile Spectacola unde a vorbit despre copiii care refuză să-și facă temele. Există foarte mulți copii care, din diferite considerente, nu au o plăcere în a-și face temele, iar părinții, de cele mai multe ori, recurg la metode de tipul șantajului:

„În România, și nu numai, se mai aplică principiul recompensă și pedeapsă. Aceste tehnici funcționează, dar funcționează pentru o perioadă foarte scurtă de timp. La Masterul de Analiză Aplicată a Comportamentului Uman, pe care l-am urmat în Statele Unite ale Americii, am învățat despre motivația copilului, după care am aplicat-o.

Niciodată nu mă folosesc de pedepse sau de recompense pentru a-l atrage pe copil să facă un lucru. E ca și cum l-ai mitui. Eu mă folosesc de motivația lui. De exemplu: Ce îi place unui copil să facă cel mai mult? X lucru! Ok, hai să vedem cum introduc X-ul într-o activitate mai puțin preferată“, a spus psihologul.

Sfat practic pentru a-ți motiva copilul să-și facă temele

„Poate lui nu îi place să facă temele. Eu vreau să văd care este motivația copilului. Poate motivația lui e că vrea să-și petreacă timpul cu mine și să ne jucăm. În primul rând trebuie să văd cum integrez această motivație în făcutul temelor. Aduc caietul și spun: O, ce caiet interesant, ce spui dacă îl deschidem și alegi tu o pagină pe care o lucrăm astăzi? Astăzi tu alegi! Întotdeauna îl ajut pe copil să înțeleagă faptul că și el deține controlul, și el are o părere de spus în ceea ce are de făcut. Îl implic!

Nu trebuie să vin și să spun: Trebuie să-ți faci temele! N-ai ce să faci, dacă nu îți faci temele, nu poți să te uiți la televizor! Nu! Hai să vedem cum putem să integrăm joaca în temele pe care copilul le are de făcut! Îi arăt copilului că sunt acolo, cu el! Îi creez plăcere!

Îi zic: Wow, ce pagină interesantă ai ales, nu m-aș fi gândit la asta! Cu care exercițiu ai vrea să începem? Arăt interes, mirare! Cine vrei să înceapă primul? Lasă-mă pe mine? Îi stârnesc interesul copilului și deja el își schimbă starea. Merg pe motivația lui, îl apreciez, sunt acolo cu el, iar el nu înțelege că trebuie, ci că e interesant să facă temele. Motivația este cheia în a găsi cele mai bune soluții în interacțiunea cu copilul“, a spus, la Spectacola, spihologul Beatrice Busuioc.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel