Cum au fost schimbate prețurile la raft de Ordonanța de plafonare a lui Ciolacu. Măsura expiră, dar Executivul are o propunere pe model francez
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Irina Constantin
WhatsApp
foto captură video
foto captură video
Ultimele date publicate de Institutul Național de Statistică (INS) ar arăta că Ordonanța dată de Guvern pentru plafonarea adaosului la alimente a stabilizat prețurile alimentelor din coșul zilnic. 

Se pare că, din PSD, s-ar aprecia că reducerea nivelului inflației la categoria de produse alimentare este generată de aplicarea Ordonanței plafonării adaosului la alimentele de bază. Ar mai fi avut un efect: scăderea prețurilor pentru zona agro-alimentară.

Amintim că inflația la produsele alimentare a fost de 4,5%, față de media generală de 7,2%. Înainte de implementarea măsurilor decise în această direcție de Guvernul Ciolacu, produsele alimentare înregistrau o valoare mai mare a inflației, de până la 20% comparativ cu produsele nealimentare și serviciile. În prezent, decalajul între alimentare și nealimentare este de aprox. 4 ori mai mic. 

De altfel, și la raft, conform datelor oficiale, prețurile alimentelor de bază sunt semnificativ mai mici. Este vorba despre făină (-31,2%), mălai (-26,3%), ulei (-17,4%), unt (-9,12%) sau zahăr (-7,83%). În plus, statisticile arată că alimentele de bază cu adaos comercial plafonat sunt consumate de peste jumătate dintre români, comparativ cu luna iunie 2023, înainte de măsura luată la inițiativa PSD.

Măsura expiră la sfârșitul lunii, dar Guvernul Ciolacu propune continuarea ei, printr-o formulă îmbunătățită, pe model francez, prin plafonarea adaosului la produsele alimentare româneşti. În acest mod,  se va genera o concurență reală între producători și procesatori, astfel încât românii să poată avea acces la hrană mai ieftină și mai sănătoasă. 

În plus, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, declara pe 20 februarie că este în lucru un nou mecanism care să se aplice pentru toate produsele agroalimentare disponibile pe piață, atât în sectorul retail, cât și în alte zone care nu sunt acoperite de retail. Se dorește astfel introducerea și menținerea unei game complete de produse de calitate și la prețuri accesibile atât în marile lanțuri comerciale, cât și în micile magazine, băcănii sau în piețe.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Acest articol reprezintă o opinie.

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel