Data publicării:
Cum ajung elevii - și din cauza părinților - la burnout. Prof. dr. univ. Pânișoară: Ar trebui să facem ceea ce, din păcate, nu face nimeni. Pierdem tot!
Burnout-ul este o problemă majoră în școlile din România. Însă ce se poate face, concret, astfel încât elevii să nu intre în colaps din cauza programului supraîncărcat cu teme și activități extrașcolare?
Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, a fost invitatul prof. univ. dr. Sorin Ivan în emisiunea DC EDU de la DC News, DC News TV și Părințișipitici.ro, unde a vorbit despre mai multe subiecte interesante privind educația. Printre acestea s-a numărat și ce este de făcut, care sunt soluțiile la supraîncărcarea, suprasolicitarea elevilor!
"În afara școlii, părinții își doresc și fac și asta: își înscriu copiii la diverse cursuri, de exemplu, de matematică, de limba germană, sport, muzică etc. Însă în felul acesta îi supraîncarcă! Copiii ajung seara obosiți. Își mai aduc aminte că mai au o temă de făcut, o lectură. Astfel, se ajunge la supraîncărcare, la sindromul burnout care se manifestă și la copii. Ce e de făcut? Cum ne revenim din această cursă către performanță? Cum ajungem să respectăm și dreptul copilului la timp liber, relaxare, joacă? Vă întreb pentru că sunteți și specialist în științele educației", a întrebat prof. univ. dr. Sorin Ivan.
"Supraîncărcarea, suprasolicitarea duce la respingere"
"Problema este că orice element de supraîncărcare, de suprasolicitare, duce la respingere. Sunt o grămadă de studii care spun că dacă vrei să scapi de un obicei prost trebuie să forțezi, trebuie să faci mai mult din acel lucru, atât de mult încât creierul să asocieze senzația de rău care va urma pentru a-l respinge. În primul rând, noi ar trebui să facem ceea ce, din păcate, nu face nimeni, cercetări asupra educației. O spun de foarte mulți ani! Să facem cercetări despre profilul elevului, cum arată copilul acesta, cât mai este de permeabil la anumite metode. De exemplu, am acest pahar de apă pe masă. L-au umplut colegii până la acest nivel. Apa e bună, adică învățarea. Dacă mai punem însă apă în acest pahar va da pe dinafară. Nu avem cum să îl umplem mai mult. Atâta apă a intrat", a spus prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară.
"Deci, copilul nu va mai asimila informația...", a replicat prof. univ. dr. Sorin Ivan.
"Exact. Însă nu doar că nu va mai asimila informația, în acest caz, avem un pahar de sticlă, dar gândiți-vă la o pungă ce se poate și sparge", a menționat prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară.
"Și creăm o stare de disconfort și respingere", a spus prof. univ. dr. Sorin Ivan.
"Și pierdem tot. După aceea, nu va mai ține nici cât a fost inițial", a spus prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară.
"Foarte importantă observația!", a spus prof. univ. dr. Sorin Ivan.
Care sunt soluțiile astfel încât copiii să nu ajungă la burnout
"Deci, noi trebuie să găsim soluția de echilibru, să știm cui ne adresăm, cât de mult trebuie învățat. Sigur că un profesor poate spune că nu este atât de mult de învățat. Da, dar sunt toate materiile! De multe ori spun asta. Să meargă un profesor de specialitatea x și să învețe toate celelalte materii pe care le învață un elev de clasa a 7-a sau a 8-a, de exemplu. Să vadă dacă este capabil să învețe, să mai și trăiască, să se mai și joace, pentru că, viața, până la urmă, este formată nu doar din a învăța. Și noi, după locul de muncă, mai vrem să ne relaxăm, să ne simțim bine. Avem nevoie de toate. Este ca într-o ciorbă. Nu poți să pui doar pui, pentru că ai face doar mâncare de pui, nu ciorbă. Trebuie să pui mai multe ingrediente, toate se combină pentru un gust bun", a declarat prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară.
"Avem și noi nevoie de divertisment, de relaxare și sigur să găsim sensul creativ și constructiv în orice activitate, dar cred că totul depinde de decidenți, pentru că depinde de ei, de strategii educației. Să sperăm că avem niște strategi ai educației cu viziune pe termen mediu și lung. Ar trebui să ia deciziile acestea", a prof. univ. dr. Sorin Ivan.
Cum se face o strategie eficientă
”De la ei ar trebui să vină totul! Însă ai spus despre viziune și strategie și vreau să punctez următorul aspect. Nu poți să ai strategie corectă, dacă nu ai cercetări în spate. Altfel, vor fi decizii influențate de reacții personale, precum a fost când s-a introdus modulele în învățământ. Sunt mai bune modulele decât semestrele? Nu știu! Nu a făcut nimeni nicio cercetare, s-a făcut totul pe o decizie, care, la un moment dat, a zis că e mai bine așa", a mai declarat prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, în emisiunea DC EDU de la DC News, DC News TV și Părințișipitici.ro.
Vezi emisiunea integrală aici:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News