Cum a surprins Telescopul Spațial James Webb nașterea unei stele, "pe viu"
Autor: Liana Ganea
foto: Freepik
Iată ce imagine fabuloasă a surprins telescopul James Webb!

Telescopul spațial James Webb al NASA, care poate capta imagini clare dincolo de straturile de gaz și praf dens, oferă o perspectivă inedită asupra interacțiunilor complexe dintre materie și energie în cosmos. Recent, Webb a surprins o imagine remarcabilă a unei protostele tinere, denumită L1527, în vârstă de doar 100.000 de ani, scrie Science Alert. În centrul acestei protostele, ascunsă într-un nor molecular, se află un disc protoplanetar, disc din care steaua își atrage masa pentru a continua să crească și să se maturizeze.

În timp ce forțele gravitaționale ale stelei atrag materialul din vecinătate, acesta este comprimat și încălzit, ceea ce provoacă aprinderea stelei și a împrejurimilor sale în interiorul norului molecular uriaș. Pe măsură ce protostelele tinere acumulează masă, se formează câmpuri magnetice puternice care, împreună cu rotația stelei, propulsează materia în jeturi în formă de clepsidră, generând șocuri în arc vizibile în spațiu. Telescopul Webb a dezvăluit recent că aceste jeturi se aliniază cu rotația stelei, ceea ce confirmă rolul crucial al câmpurilor magnetice în modelarea protostelelor.

Cum se nasc, de fapt, stelele

Odată cu maturizarea acestei protostele, jeturile sale puternice, specifice oricărui astru nou-născut, vor curăța treptat gazul și praful din jur, dezvăluind un adevărat sistem planetar în formare. Deși s-au făcut progrese semnificative, încă persistă întrebări privind mecanismele exacte ale formării stelelor. Unul dintre obiectivele principale ale Telescopului Webb este de a afla care sunt declanșatorii fuziunii care transformă o protostea într-o stea de secvență principală. Descoperirile de până acum susțin teoriile existente despre alinierea jeturilor stelare cu câmpurile magnetice, marcând un pas important în înțelegerea proceselor complexe implicate în nașterea stelelor și a sistemelor planetare.