Urmărește emisiunea live
Criză pe piaţa vopselelor. Producătorii nu au materii prime. Preţurile au crescut cu aproximativ 25%
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Liana Ganea
WhatsApp
Foto: Freepik
Foto: Freepik
Preţurile materialelor de construcţii au crescut. Vopseaua s-a scumpit şi ea.

Majoritatea producătorilor de vopsea se confruntă cu lipsa materiilor prime, ceea ce înseamnă întârzieri în termenele de livrare, produse indisponibile şi incertitudine legată de preţul final, a spus pentru News.ro Cătălina Trupşor, CEO şi fondator al distribuitorul român de vopsea Color Smart. ”În acest moment importăm din Italia şi Grecia. Într-adevăr preţurile materialelor au crescut, multe dintre ele şi-au dublat preţul – fier, lemn. Specific în zona de finisaje sau vopsele, preţurile au crescut cu 20-25% faţă de anul 2021. Majoritatea producătorilor se confruntă cu lipsa materiilor prime, ceea ce înseamnă întârzieri în termenele de livrare, produse indisponibile şi incertitudine legată de preţul final”, a declarat pentru sursa citată foandatoarea companiei Color Smart Distribution, unic importator şi distribuitor în România şi Republica Moldova al brandurilor premium şi premium plus.

Specialiștii afirmă că, în condițiile în care sectorul imobiliar va continua să ofere noi unități locative, iar oamenii, afectați de creșterile de prețuri la energie, vor fi tot mai preocupați de găsirea unor soluții pentru asigurarea unui randament termic sporit locuințelor lor, este de așteptat ca piața de profil să continue, în 2022, evoluția dinamică marcată în anii anteriori. În 2020, ultimul an pentru care există datele financiare definitive, piața de bricolaj a raportat venituri de 17,4 miliarde lei și cheltuieli de 15,2 miliarde lei. În sectorul de bricolaj lucrează, în prezent, peste 24.000 de angajați, iar cele mai multe firme sunt în București-Ilfov (394), urmat de Timiș (114), Bihor (113), Cluj (109), Arad (91).

Românii, mai atenți la ce și cum construiesc

2022 a adus o maturizare a pieței de bricolaj, după 10 ani de creștere spectaculoasă. Investițiilor majore în deschiderea unor noi magazine i s-a adăugat focusul tot mai puternic al companiilor pe comerțul online, un sector extrem de dinamic care a ajuns să reprezinte, în unele cazuri, peste 5% din cifra de afaceri din zona de bricolaj. „Folosind telefonul mobil, laptopul, românii au devenit mult mai atenți la oferte. Extinderea semnificativă a gamei de produse pe toate segmentele, de la articolele de materiale de construcții (cărămizi, lemn, echipament sanitar) fierărie, vopseluri și lacuri, alte materiale de bricolaj s-a tradus într-o selecție mult mai atentă a produselor, calitatea, specificațiile tehnice căpătând o relevanță mult mai mare decât în trecut, când prețul se afla în prim-plan”, arată analiza. De la garduri și pavaj, gresie de exterior, instalații pentru amenajare fose septice în zonele în care încă nu sunt condiții și instalații pentru udat grădini, vânzările au înregistrat, astfel, o creștere semnificativă.

Izolarea termică, în prim-plan

Potrivit analizei Frames, statisticile de vânzări indică o preocupare tot mai mare a românilor pentru izolarea termică a locuințelor, decizie justificată de creșterea semnificativă a costurilor cu energia și gazele. „Au românii o expresie – să îți faci iarna car și vara sanie. E valabilă în această perioadă când vânzările de astfel de soluții sunt pe un trend ascendent. Vorbim de toată gama de produse, de la boilere și centrale termice și electrice cu un consum mai redus de energie, becurile led și panourile solare, la materialele de izolare termică, polistiren expandat, vata minerală”, afirmă experții.

După estimările experților, vânzările de soluții de izolare termică vor continua să se afle în topul vânzărilor. „Ne așteptăm ca pe măsură ce ne apropiem de iarna lui 2022-2023, când costurile cu energia electrică, cu gazele vor crește, să vedem un interes semnificativ pe aceste zone de produse, acolo unde există o gamă tot mai largă de soluții de ultimă generație, la prețuri competitive”, spun specialiștii.

Clienții care vor să investească în izolarea termică a locuințelor ar trebui să se documenteze înainte de a face cumpărăturile. „Ofertele din magazinele de bricolaj sunt multiple, iar criteriile de selecție (compatibilitate, specificații, calitate), dincolo de preț, sunt dificil de înțeles. Ideea e să te informezi temeinic despre ce ai nevoie, să întrebi un specialist și să urmărești tutorialele din surse avizate, pentru a face o achiziție optimă, cu un randament optim pe termen mediu și lung”, spun experții. Dacă este să vă apucați de izolarea caselor, trebuie să știți că procentele de pierdere a căldurii sunt între 30 – 40% prin pereți, ușile 10% și ferestrele 20%, în timp ce prin acoperiș se poate pierde între 15 și 25% din coeficientul energetic.

Vestea bună este că, potrivit datelor din piața de bricolaj, românii sunt mult mai atenți la comparațiile între produse, la calitate și specificații în general. De la materialele feroase (oțel beton, țevi si profile, armături fundații),  sisteme de zidărie (BCA, cărămidă, mortare zidărie, adezivi), materiale lemnoase (pal, osb), țiglă metalică/ceramică, materialele și materiale pentru hidroizolatii, etanșări, termoizolații (vata minerală, polistiren și accesorii) la finisaje (plăci de gips carton, profile și accesorii, gleturi, vopsea și tencuieli decorative), amenajări interioare (usi, ferestre și parchet) și instalatiile electrice, căutările pe aceste cuvinte cheie au crescut semnificativ.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel