Criptomonedele se prăbuşesc, dar tehnologia din spatele lor ar putea salva brandurile de lux
Afacerile false reprezintă o problemă uriaşă pentru designerii de lux din întreaga lume.
Numai în 2017, mărcile de lux au pierdut vânzări în valoare de 98 de miliarde de dolari din cauza fake-urilor de pe piaţă.
Aceste pierderi pot afecta atât profitul, cât şi reputaţia, motiv pentru care unele branduri apelează acum la tehnologie pentru a-şi proteja produsele, valoarea mărcii şi consumatorii.
În ciuda faptului că sunt concurenţi, conglomeratul de mărci de lux LVMH şi-a unit forţele cu Prada şi Cartier în aprilie 2021 pentru a înfiinţa Aura Blockchain Consortium, o platformă non-profit care creează un "geamăn digital" pentru produsele de designer.
Blockchain este un registru digital care nu poate fi editat, modificat sau alterat. Este aceeaşi tehnologie care stă la baza criptomonedelor, ale căror preţuri s-au prăbuşit în ultima vreme. Dar are şi multe alte aplicaţii, iar Aura o foloseşte pentru a oferi produselor de lux un identificator digital unic care va ajuta clienţii să se asigure că achiziţia lor este reală, potrivit CNN.
„Blockchain este o tehnologie care evoluează atât de rapid şi este foarte complexă", spune Daniela Ott, secretarul general al Aura Blockchain Consortium. „Ceea ce urmăreşte Aura este să facă blockchain-ul uşor pentru mărcile de lux”.
Până în prezent, peste 20 de branduri folosesc software-ul Aura, cu peste 17 milioane de produse înregistrate pe platformă, spune Ott. „Aceste mărci sunt concurente în toate celelalte aspecte, dar colaborează la această tehnologie pentru a avansa mai repede, în cel mai sigur mod", spune ea.
”Trasabilitate şi încredere"
Creând un "geamăn digital" pentru produse fizice, cum ar fi pantofii sau genţile, software-ul Aura compilează un registru de informaţii, cum ar fi tipul şi sursa materialului, unde şi când a fost fabricat şi câte au fost produse.
Ott spune că acest lucru va oferi consumatorilor un nivel mai mare de dovadă şi protecţie, acţionând ca un certificat digital de autentificare care utilizează "criptarea la nivel bancar" şi este "imposibil de falsificat", împiedicând astfel falsificatorii.
Gemenii digitali, care pot fi accesaţi prin intermediul unei pagini web sau al unei aplicaţii mobile, vor oferi mai multe informaţii despre originea produsului, îmbunătăţind "trasabilitatea şi încrederea" în ceea ce priveşte sustenabilitatea şi aspectele etice pentru consumatorii conştienţi, spune ea.
Blockchain are totuşi limitările sale, informaţiile sunt la fel de fiabile ca şi persoana care le introduce, spune Ott, şi avertizează că "dacă un brand nu are o relaţie bună cu furnizorul, blockchain nu va fi de ajutor".
Fiind un blockchain privat construit de la zero, Aura spune că platforma sa foloseşte mai puţină energie decât blockchains publice. De asemenea, platforma oferă mărcilor controlul asupra informaţiilor pe care le împărtăşesc şi păstrează în siguranţă datele mărcilor şi ale consumatorilor, spune Ott. Aura şi-a lansat software-ul bazat pe cloud la începutul anului 2022.
Ott spune că tehnologia sa plug-in va permite mărcilor să integreze produsul în operaţiunile lor existente cu "zero cunoştinţe de blockchain". Grupul de designer de îmbrăcăminte de stradă OTB a devenit membru fondator în octombrie 2021, iar luna trecută, specialistul în diamante şi pietre preţioase Sarine Technologies s-a alăturat şi el consorţiului.
Membrii fondatori contribuie la costurile de dezvoltare şi au mai mult cuvânt de spus în ceea ce priveşte guvernanţa, spune Ott, în timp ce toţi membrii plătesc o taxă de licenţă pentru serviciile software şi pentru fiecare geamăn digital produs.
Blockchain ar putea fi util şi dincolo de modă, spune Ott: sectoarele de lux, inclusiv arta, cosmeticele, parfumurile şi mobilierul ar putea beneficia. În viitor, Ott spune că registrul ar putea conţine, de asemenea, informaţii despre întreţinerea şi conservarea produselor, ajutând la o mai bună determinare a valorii unui produs pentru revânzare.
Cel mai recent membru al consorţiului Aura este producătorul german de automobile Mercedes-Benz, care s-a alăturat ca membru fondator şi intenţionează să utilizeze platforma pentru a explora diferite aspecte ale brandingului digital, cum ar fi crearea de NFT-uri (token-uri nefungibile) pentru experienţe de artă digitală în maşină. „Măsura noastră de succes este să ne alăturăm fiecărei mărci de lux", spune Ott, potrivit Mediafax.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News