Data publicării:
Consiliul Concurenţei nu are indicii că s-a încălcat legea: Preţul carburanţilor în România urmează cotaţiile internaţionale
Consiliul Concurenţei monitorizează în permanenţă piaţa carburanţilor, iar preţurile din România urmează cotaţiile internaţionale ale carburanţilor şi nu există indicii că operatorii de pe această piaţă ar fi încălcat Legea concurenţei, au arătat, miercuri, reprezentanţii Consiliului Concurenţei, în cadrul Comisiei economice din Senat.
'În România preţurile merg în paralel cu cotaţiile internaţionale şi cu preţul ţiţeiului. În acest moment nu avem niciun fel de indiciu că ar exista înţelegeri între actorii de pe piaţa combustibililor. Mai mult, acelaşi fenomen de creştere a preţurilor se întâlneşte şi în alte state europene, precum şi în SUA, în forme acute', a spus Dan Pascu, vicepreşedintele Consiliului Concurenţei.
Preţul benzinei în România a crescut cu 40% de la începutul anului, iar cel al motorinei, cu 51%...
Potrivit datelor instituţiei, în România creşterea este mai mică decât cotaţiile internaţionale. Astfel, preţul benzinei în România a crescut cu 40% de la începutul anului, iar cel al motorinei, cu 51%. Aceasta în timp ce cotaţiile internaţionale Platts ale benzinei au crescut cu 87%, iar la motorină, cu 120%.
'Faptul că actorii din piaţă au aceleaşi preţuri în anumite momente nu înseamnă că s-au înţeles între ei şi au încălcat legea. Monitorizăm permanent această piaţă, la fel cum fac şi celelalte autorităţi de concurenţă din Europa şi nicio autoritate de concurenţei în ultimii doi ani nu a găsit o înţelegere de tip cartel', a completat reprezentantul CC.
Oficialii instituţiei au fost întrebaţi şi de momentul din martie, când o benzinărie din judeţul Bihor a majorat foarte mult preţurile.
'Acela a fost un moment de isterie'
'Acela a fost un moment de isterie, care, din analizele noastre, a fost un caz foarte izolat declanşat de acţiunea unei benzinării private. Situaţia a durat maximum 12 ore, iar a doua zi lucrurile au revenit la normal ca urmare a acţiunii pieţei', a spus Dumitru Brezoi, inspector în cadrul Consiliului, specializat în sectorul petrolier. El a arătat că piaţa carburanţilor este una dintre cele mai monitorizate de către reprezentanţii autorităţii.
'Dintotdeauna, de când ştiu eu, acest domeniu este unul dintre cele mai importante şi cele mai monitorizate. Faptul că nu avem o investigaţie nu înseamnă că am ignorat această piaţă, ba dimpotrivă, ea este monitorizată în fiecare zi. Avem din 2019 un instrument foarte important, la care companiile au acceptat să participe, respectiv Monitorul preţurilor, care ne permite să vedem toate modificările de preţ la oră şi minut pentru 90% din piaţa de retail', a susţinut Brezoi. Acesta a explicat că, din moment ce nu au existat indicii de încălcare a legislaţiei, Consiliul nu a putut cere în instanţă efectuarea unor inspecţii inopinate la companiile petroliere.
'Noi nu avem posibilitatea să intervenim în piaţă, pentru că este o piaţă liberă. Noi sancţionăm situaţiile unde vedem încălcări ale Legii concurenţei', a mai spus Dan Pascu, notează Agerpres.
Citește și - De ce se scumpesc benzina şi motorina. Inventatorul Iuliean Horneţ: Nu există criza petrolului. Ei fac bani mulţi acum
Inventatorul Iuliean Horneţ avertizează că omenirea nu ar putea produce suficientă energie pentru a alimenta maşinile electrice, dacă numărul acestora continuă să crească. El a explicat şi de ce a crescut preţul carburanţilor.
"Să mergem pe preţul benzinei şi motorinei acum. Ţine tot de crize cumva", a pornit Răzvan Dumitrescu.
"Ne bagă în crize, sigur că da. Nu există criza petrolului", a replicat Iuliean Horneţ.
"Ei fac bani mulţi acum"
"Păi nu, că am văzut că barilul de petrol e undeva sub 123 de dolari. Era 117 sau 118 dolari. Când era 123 de dolari, aveam 7 lei benzina. Acum, când e 117-118, avem 9 lei. Ce legătură e cu bursa?", a mai întrebat moderatorul.
"Cum spuneam, nu există criza petrolului. Criza gazului e doar în Europa. Este, din nou, forţată, bine reglementată de băieţii deştepţi piaţa, care acum fac bani mulţi, chiar fac bani mulţi", a mai spus şi inginerul Horneţ.
"Încă ni se spune că e bine acum, că va fi 11 lei litrul, că o să ajungă la 15 lei. Întrebarea este dacă se urmăreşte reducerea mobilităţii prin creşterea preţului la pompă, ca să scăpăm de amprenta de CO2", a continuat Dumitrescu.
"N-are nicio legătură. Amprenta de CO2 nu mai e taxabilă nicăieri azi. Există toate reglementările de trecere pe energie electrică, pe maşini electrice, unde dăm tot de poluare", a declarat Horneţ, care a continuat cu un avertisment.
Întrebat dacă am avea energia necesară să alimentăm, în cazul în care una din fiecare patru maşini ar fi electrică, inginerul Iuliean Horneţ a răspuns, sec, "nu".
"Putem să reducem şi maşinile electrice, să le trecem pe biocombustibil. A făcut-o Brazilia, care produce biometanol. Se poate, numai să se vrea. China a redus toate fondurile pentru maşini electrice şi trece pe biometanol", a mai declarat acesta. Vezi video și continuarea articolului aici!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News