Conjuncția Venus - Jupiter, așa cum nu ai mai văzut-o. Cele două planete au fost fotografiate ziua / FOTO
Autor: Ioan-Radu Gava
Pe 30 aprilie și 1 mai 2022, Venus și Jupiter au fost extrem de apropiate pe cer, cele două planete putând fi observate în același câmp vizual al unui telescop.

Planetele Venus și Jupiter au format o frumoasă conjuncție în zilele de 30 aprilie și 1 mai 2022. Acestea au fost surprinse de mai mulți astrofotografi din țară printre care Valentin Grigore, președintele Societății Astronomice Române de Meteori, și Adrian

Zota.

„Și a fost și marea conjuncție Venus-Jupiter!

În același câmp prin ocular.

La Jupiter sunt vizibili 3 sateliți: Europa (în stânga), Ganymede și Callisto (în dreapta).

1 mai 2022, 5:41 TLR (2:41 UTC).

Tabăra Stelele Primăverii 2022 - Cerul Nopții în Luna Mondială a Astronomiei.

Explicație: imaginea este o combinație între captura realizată cu Canon 6D focală 400mm peste care s-a suprapus imaginea discului lui Jupiter realizată cu telefonul mobil prin lunetă (se văd benzile pe discul planetei) și imaginea reprezentând câmpul de vedere prin ocularul“, a scris Valentin Grigore pe Facebook.

Adrian Zota a reușit să surprindă cele două planete și în timpul zilei

„Venus și Jupiter în conjuncție astăzi pe timpul zilei. Jupiter nu este foarte iluminat dar se poate observa diferența aparentă pe cer. Teleskop Meade 203 x 2000, Canon 7d, montură skywatcher eq6 R pro. Pusă în pol pe timpul zilei.“, a scris, pe Facebook, Adrian Zota, atașând imaginea de mai jos în care cele două planete au fost fotografiate pe cerul zilei.

O nouă supernovă poate fi văzută pe cerul nopții. Evenimentul cosmic a avut loc acum 63 de milioane de ani

Cătălin Liță, un pasionat de astrofotografie, atrage atenția, într-o postare pe Facebook, că în această perioadă pe cerul nopții poate fi văzută o nouă supernovă (explozie extrem de puternică a unei stele):

„În această perioadă suntem martorii încă unei supernove (explozia cataclismică a unei stele) descoperită pe data de 16 aprilie 2022 de către astronomul amator japonez Koichi Itagaki.

Reprezintă un eveniment cosmic ce a avut loc acum circa 63 milioane de ani, în galaxia-gazda NGC 4647 (magnitudine12,5) galaxie spirala intermediara vizibila in constelația Virgo, alături de vecina M60, o galaxie eliptica ceva mai apropiata, situata la 57 milioane de ani lumina de Pământ.

Revenind la supernovă, ea a fost denumită 2022hrs și la momentul descoperirii a strălucit la magnitudine 15. În nopțile în care eu am fotografiat-o, 24 si 26 aprilie, strălucirea sa crescuse la magnitudinea 12,6.

Cercetările pe spectrul luminos ulterioare descoperirii au confirmat că este o supernovă de tip 1a, având ca protagonistă o stea pitică albă, și nu miezul unei stele gigantice, așa cum se întâmplă în cazul supernovelor de tip II.“, a scris Cătălin Liță pe Facebook (vezi imaginea AICI).