Data publicării:

Compania rusească Lukoil continuă să facă afaceri în Europa și să aprovizioneze Kievul

Autor: Elena Didila | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursa foto Agerpres
Sursa foto Agerpres

Gigantul petrolier a reușit să ocolească sancțiunile și embargourile UE.

Există un gigant energetic rus care continuă să facă afaceri în Europa, în ciuda sancțiunilor și embargoului UE asupra activității sale de bază, petrolul.

Și care aprovizionează armata ucraineană cu motorină și benzină. Da, pentru că, după cum s-a constatat în ultimele zile, tot datorită Lukoilului vehiculele militare de la Kiev nu au rămas fără combustibil, mai ales în primele luni de conflict. Un ajutor pentru inamic care, până acum, nu a atras furia Moscovei asupra companiei. Cum au fost posibile toate acestea?

Mila Europei

Odată cu izbucnirea războiului în Ucraina, UE a vizat cu sancțiunile sale giganții energetici ruși precum Gazprom, Rosneft și Transneft. Lukoil, însă, a fost în mare parte nevătămat. Din punct de vedere juridic, primul motiv pentru această scutire este dictat de faptul că, spre deosebire de companiile sancționate, Lukoil ”este o companie internațională cu capital privat, fără acțiuni de stat. Nu participă la niciun proces politic în nicio țară în care este prezent”, se arată într-un comunicat al companiei, potrivit Europa Today.

Un alt factor care a jucat în favoarea clemenței UE este poziția neutră pe care a luat-o față de conflictul din Ucraina: în martie, în primele zile ale invaziei, consiliul de administrație al Lukoil și-a exprimat ”îngrijorarea profundă cu privire la evenimentele tragice din Ucraina” și a cerut ”încetarea conflictului armat cât mai curând posibil”.

În ultimele zile, în urma unei investigații a ziarului german Welt, s-a descoperit că nu numai că Lukoil nu a îmbrățișat linia politică a Kremlinului, dar a ajutat chiar indirect armata ucraineană să alimenteze cu motorină în aceste luni de conflict, mai ales în cea mai critică fază inițială.

Excepția bulgară și ajutorul pentru Kiev

Așa cum a fost reconstruită și de Euractiv, aceste provizii au folosit rafinăria Burgas, din Bulgaria, administrată de o filială a companiei ruse. Din Burgas, în 2022, încărcături de produse petroliere au fost trimise mai întâi către terți cumpărători din UE, iar apoi predate Ucrainei pentru o valoare de cel puțin 700 de milioane de euro, de o mie de ori mai mare decât exportul înregistrat pe Sofia- Axa Kiev în 2021.

Odată cu războiul, ”Bulgaria a devenit unul dintre cei mai mari exportatori de motorină către Ucraina și a acoperit uneori 40% din nevoile Ucrainei”, a declarat fostul ministru bulgar de Finanțe, Assen Vassilev. 

Bulgaria joacă un rol central pentru afacerile europene ale companiei în acest moment istoric: Sofia a obținut, de fapt, scutirea de embargoul asupra transporturilor de petrol care sosesc pe mare din Rusia, care a fost implementat pe 5 decembrie. 

Conducta prieteniei

De asemenea, scutită de embargo este ”conducta prieteniei”, Druzhba, care transportă țițeiul rusesc în Europa prin două ramuri, una care duce în Belarus și Polonia și ajunge în Germania, și alta care traversează ”Ucraina în direcția Slovaciei,” Republica Cehă și Ungaria.

Germania a anunțat că a încetat să mai cumpere țiței rusesc, dar în schimb va importa în jur de 30.000 de barili pe zi din Kazahstan, unde Lukoil are de mult mâna pe rezerve semnificative, nu doar pe petrol.

Petrolul din Kazahstan ar putea salva și cea de-a treia rafinărie a Lukoil din Europa, cea din România.

Lukoil deține, de asemenea, un pachet de 45% la o altă rafinărie din Țările de Jos și sute de benzinării din România până în Belgia. Datorită acestei rețele, compania a înregistrat un profit net de 648 de miliarde de ruble (8,6 miliarde de euro) în primele nouă luni ale anului trecut, mai mult decât dublu față de aceeași perioadă din 2021.

Până acum, cea mai mare parte a impozitelor pe profiturile Lukoil făcute în Europa a mers către Rusia. Bruxelles-ul a închis ochii la acest lucru, dar s-ar putea să nu continue să facă acest lucru pentru mult timp.

Pentru experți, compania va trebui să decidă în curând ce parte să ia: dacă va rupe de Moscova sau dacă își va închide operațiunile în Europa. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel