Coco Chanel, legendă şi viaţă. O avalanşă de iubiri, de deziluzii în compania unor mari personalităţi
2017 ar putea fi numit Anul Gabrielle “Coco” Chanel, ea fiind starul anului pentru marca ce-i poartă numele.
Stilista, modista Gabrielle Chanel, celebră pentru creaţiile sale haute couture şi de parfumuri, s-a născut în 19 august 1883 la Saumur. Luna aceasta ar fi împlinit 134 de ani.
Casa franceză creată de ea a anunţat pentru acest an lansarea unei genţi şi a unui parfum marca “Gabrielle”. Icoana modei va fi, de asemenea, subiectul a patru filme scurte, produse la iniţiativa Casei Chanel, tratând patru teme asociate personalităţii ei: nesupunerea, libertatea, pasiunea şi alura.
Geanta Gabrielle a fost creată de Karl Lagerfeld, pentru colecţia de primăvară-vară 2017. Iar parfumul omonim va fi intra în magazine în această toamnă.
Coco Chanel Audrey Tatou în rolul Coco
Anul Chanel a debutat cu videoclipul Gabrielle sau nesupunerea, postat pe site-ul celebrei case, care se apleacă asupra personalităţii acestei figuri embematice a istoriei modei, examinând rolul ei de artistă rebelă şi creatoare de modă, studiind influenţa durabilă a lui Coco Chanel asupra modei feminine şi a emancipării femeii.
Legenda miticei Coco Chanel, dispărută cu 46 de ani în urmă, se păstrează până astăzi. Karl Lagerfeld, care conduce Casa Chanel din 1983, ştie să urmeze visul stăpânei iniţiale a locului, mizând pe muze şic şi mitice. Începând cu Marilyn Monroe, care mărturisea în 1953 că doarme îmbrăcată numai cu o picătură de Chnel No 5, acestea au întreţinut în timp fantasmele legate de femeia Chanel.
“Există mai multe ducese de Westminster, dar numai o singură Chanel”. Butada era o mulţumire adusă lui Coco Chanel pentru libertatea pe care a lăsat-o moştenire Femeilor. Adio corsete, talia nu mai este marcată, fustele se scurtează, formele dispar lăsând loc unei siluete androgine în care se combină simplitatea şi sofisticarea.
“Frumuseţea începe în clipa în care vă hotărâţi să fiţi voi înşivă”, afirma cea care a creat taioarele atemporale, fabuloasele “petites robes noires” sau costumul de baie.
Show Lagerfeld inspirat de Coco Chanel
Urmărind itinerariul Chanel, Edmonde Charles-Roux, autorul volumelor Oublier Palerme şi Elle, Adrienne, retrasează, în cartea Coco Chanel, apărută şi în versiune românească, un destin unic: cel al unei femei care şi-a exercitat puterea în fruntea unei imense întreprinderi, care a fost punctul de atracţie a unei întregi epoci şi care a rămas de-a lungul întregii sale existenţe o “neobişnuită”.
Acest portret al unei celebre necunoscute este mult mai mult decât un portret: este cronica primilor 65 de ani ai secolului trecut, pentru că nu există în acea perioadă bărbaţi sau femei celebri care să nu fi intrat în relaţie cu Coco Chanel.
Marca Lagerfeld văzută prin ochii lui Coco Chanel
Cocteau, ca şi Picasso, Max Jacob, Paul Morand, Colette, Reverdy, Missia Sert, prietena sa dintotdeauna, Diaghilev şi Stravinski au fost, între alţii, martorii apropiaţi ai acestei avenuri extraordinare.
Astăzi, creaţiile semnate de Casa Chanel, taiorul, rochia neagră şi genţile matlasate sunt piese atemporale, foarte căutate încă.
Karl Lagerfeld, Chanel Resort 2010
“Moda trece, stilul rămâne”.
Numele Coco Chanel inspiră şi astăzi. Din anii 30, de la Paul Morand la Pierre Galante şi de la Claude Delay la Edmond Charles-Roux, au apărut nu mai puţin de 55 de volume despre ea. S-ar fi putut crede că s-a spus tot. Cartea semnată de jurnalista Justine Picardie, aduce cititorilor poveşti inedite. Justine Picardie a reuşit să obţină accesul la arhive păstrate cu străşnicie de aristocraţi englezi şi la cele ale serviciilor secrete britanice, de unde a scos la iveală fotografii şi texte inedite, reconstituind unele dintre perioadele cele mai puţin cunoscute ale vieţii celebrei creatoare de modă: copilăria, adolescenţa, pasiunile succesive pentru cei doi englezi, Boy Chapel şi Ducele de Westminster, detaliile prieteniei cu Winston Churchill şi rocambolesca „operaţiune Chapeau de mode" care îi adusese renumele de Mata Hari a celui de al Doilea Război Mondial.
Coco Chanel, La Grande mademoiselle
Copilăria şi adolescenţa „La Grande Mademoiselle", cum era numită Coco Chanel, le-a petrecut în atmosfera austeră a mânăstirii Aubazine. În creaţia de mai târziu, obsesia pentru formele simple, pentru alb şi negru, tema stelelor şi chiar dublul C al mărcii sale îşi au rădăcinile în această existenţă monahală. Şi tot din imaginaţia tinerei aflate aproape în recluziune, dar pasionată cititoare de romane, a venit fascinaţia pentru eroinele neliniştite, ca Rebecca lui Daphné Du Maurier, al căror zbucium pare să fi ghidat, cel puţin parţial, viaţa ei aventuroasă. Li se adaugă în forjarea acestei personalităţi incitante, mizeria primilor ani de viaţă, moartea mamei, imaginea tatălui care, după ce o duce la mânăstire, dispare pentru totdeauna. Coco Chanel avea să-şi construiască o imagine care să înlăture amintirile.
Plină de energie, inteligentă, cu o cunoaştere intimă a vieţii mondene şi artistice, Coco fascinează bărbaţii, dar, de fiecare dată, aceştia sfârşesc prin a se căsători cu altcineva. „Pentru a-şi face iertate infidelităţile, de exemplu, Ducele de Westminster îi dăruieşte bijuterii la preţuri fabuloase.
Ca o eroină a lui Scott Fitzgerald, ea le aruncă în mare sub ochii ducelui", poveste Justine Picadie. Dar, în toată această avalanşă de iubiri, de deziluzii, de vânători pasionate şi partide de pescuit în compania unor personalităţi ca Winston Churchill, îşi păstrează întotdeauna libertatea de spirit, necesară creaţiei ei. A fost, prin ţinutele concepute o feministă. A înţeles, înaintea oricui, că libertatea unei femei se exprimă prin veşmintele sale. Şi a păstrat această idee până la vârsta de 87 de ani, care i-a încheiat, în acelaşi timp, creaţia şi viaţa.
Colecţia Chanel 2017-2018
Chanel a dat o nouă figură femeii. Celebrului Paul Poiret, cu gusturi „orientaliste", care îi reproşa că transformă femeile în mici „telegrafiste subnutrite", Coco Chanel îi răspundea că „a trecut timpul cocotelor pe care el le transforma în sclave de harem". Winston Churchill, care a cunoscut-o în anii 20, la o vânătoare, îi admira vigoarea şi forţa de definitiva o colecţie şi de a trece de la un concept la altul, considerând că este „cea mai puternică personalitate pe care a întâlnit-o vreodată".
Războiul i-a dat noi idei. Pentru că materialele erau rare, a folosit nonconformist ceea ce exista în stoc. Jerseul costumelor de călărie a fost metamorfozat în rochii, iar la Deauville şi Biarritz, vilegiaturiştii bogaţi, fugiţi din apropierea frontului, îi admiră modele ce aduc noi tendinţe: fustele se scurtează, talia de viespe dispare. În plus, se inspiră din garderoba masculină a amanţilor ei, folosind puloverele, blănurile, beretele sau vesta de tweed pentru a le feminiza.
Colecţia Chanel, toamnă-iarnă 2017-2018
Noua geantă Gabrielle
Despre Ducele de Windsor, care i-a fost partener 10 ani, mărturisea că l-a ales pentru că o putea proteja cel mai bine. „La un asemenea nivel, spunea ea, bogăţia nu mai este vulgară: situată dincolo de orice invidie, ea face din el produsul unei civilizaţii dispărute, o curiozitate paleontologică". Curiozitate despre care se mai vorbeşte astăzi numai graţiei lui Coco Chanel, femeia care a ştiut să-şi transforme nefericirile în bucuria creaţiei, să facă din negrul suferinţei şi doliului fumuseţe, să „reinventeze, neobosit, lumea şi viaţa...".
Parfumul Gabriel, ce va fi lansat în această toamnă
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News