CFR cifre sumbre. Deficit URIAȘ
CFR Călători are în prezent un deficit de 300 - 350 de vagoane, în condiţiile în care parcul rulant al companiei se situează la jumătate faţă de cât era în urmă cu 10-15 ani. Dintre locomotivele aflate în circulaţie aproape 80% necesită reparaţii mari, scrie Agerpres.
"Minimum 300 de vagoane ne lipsesc în momentul de faţă, dar, în funcţie de traficul de care sperăm să beneficiem în viitor, încercăm să transportăm peste 1,4 milioane de călători în acest sezon către mare şi de la mare înapoi. Ne-ar mai trebui încă 300-350 de vagoane. Problema deficitului de vagoane nu este de acum. Ea a plecat cam din anii 2008, când activitatea CFR a început să scadă, iar parcul de vagoane a fost adaptat acestei scăderi de călători. Această activitate nu a fost scăzută de mine, nu a fost dispusă de mine. Noi ne-am trezit în momentul de faţă în situaţia în care activitatea începe să crească şi nu mai avem parcul rulant de acum 10-15 ani. El este la jumătate", a afirmat vineri directorul general al companiei, Iosif Szentes, în călătoria de lansare a Trenurilor Soarelui.
Potrivit acestuia, CFR Călători nu poate primi bani de la bugetul de stat, pentru că aceştia sunt consideraţi ajutor de stat necuvenit, iar Uniunea Europeană poate declanşa procedura de infringement.
El a subliniat că reconstruirea unui vagon înseamnă din punct de vedere financiar "un vagon nou", costurile ridicându-se la circa un milion de euro.
"Reconstruirea vagonului e ca şi un vagon nou. Costă circa un milion de euro, dar nu asta e cea mai mare problemă. Problema mea este că modernizare înseamnă fonduri de investiţii, iar CFR Călători, ca fonduri de investiţii anual, dispune de circa 50 de milioane de lei, cu care poate cumpăra 10 vagoane în cel mai bun caz. Însă, sunt proiecte începute de anul trecut, în valoare de 21 de milioane de lei, care trebuie continuate. În afară de asta, noi avem unităţile proprii pe care trebuie să le întreţinem, trebuie să le modernizăm, trebuie să punem un acoperiş la fronturile de lucru unde lucrează oamenii la materialul rulant", a explicat Szentes.
Nici închirierea de vagoane nu este o soluţie pentru sezonul actual, întrucât o astfel de procedură durează cel puţin jumătate de an.
Întrebat cum va rezolva problema aglomeraţiei în acest sezon, în contextul în care studenţii beneficiază de gratuitate la călătoria cu trenul, Szentes a subliniat că până în prezent nimeni nu a rămas pe jos.
În opinia şefului CFR Călători, este nevoie de o lege a finanţării sistemului feroviar.
În ceea ce priveşte vinovăţia cuiva pentru datoriile acumulate de companie de-a lungul anilor, Iosif Szentes a spus că este un dosar în atenţia DNA, legat de acordarea compensaţiilor operatorilor de transport feroviar de călători în cadrul contractelor de servicii publice.
Iosif Szentes a dat asigurări că aceste locomotive nu reprezintă un pericol, întrucât compania are personal calificat şi exigent pentru asigurarea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News