Ceva nemaivăzut se întâmplă în universul îndepărtat! Telescopul James Webb a surprins totul
Data actualizării:
Autor: Liana Ganea
foto: Freepik
Un nou studiu revoluționar, realizat cu ajutorul instrumentului NIRSpec al telescopului Webb, a dezvăluit detalii fascinante despre un quasar îndepărtat și galaxiile din jurul său.

Un studiu inovator, realizat folosind instrumentul NIRSpec al telescopului Webb, a oferit noi perspective asupra evoluției unui quasar îndepărtat și a galaxiilor din vecinătatea sa. Observațiile, efectuate când Universul avea mai puțin de un miliard de ani, au furnizat date extrem de precise, surprinzând spectrul quasarului cu o exactitate remarcabilă.

Cercetarea a scos la iveală detalii fascinante despre galaxia gazdă dar și galaxiile satelitare. Astfel, galaxia gazdă a arătat o metalicitate ridicată și trăsături specifice unui nucleu galactic activ (AGN), în timp ce o galaxie satelită a evidențiat o metalicitate scăzută și fotoionizare cauzată de formarea stelelor. Observațiile, efectuate pe când Universul avea mai puțin de un miliard de ani, au capturat spectrul quasarului cu o precizie remarcabilă, oferind date de înaltă precizie, scrie Eurekalert.

Ce s-a descoperit

Studiul a relevat că o galaxie satelită prezintă o metalicitate ridicată și este parțial influențată de quasar, ocazie cu care astronomii au determinat și masa găurii negre supermasive din centrul sistemului, estimată la aproximativ 2 miliarde de mase solare.

Cercetarea confirmă că atât quasarul cât și galaxiile din jurul său au evoluat rapid în ceea ce privește masa și conținutul de metale încă din primele etape ale istoriei universului. Studiul, condus de cercetătorul Roberto Decarli, oferă informații valoroase despre expansiunea găurilor negre și a galaxiilor în "universul timpuriu".

La ce ne folosește această informație

Descoperirile amintite subliniază importanța mediului galactic în modelarea acestor "entități cosmice". Acest studiu face parte din Programul 1554, desfășurat în septembrie 2022, și fost realiat cu ajutorul spectroscopiei în câmp complet pentru o mai bună analiză a emisiilor provenite de la diferite elemente într-o abordare tridimensională.

Prin examinarea proprietăților mediului interstelar ionizat precum metalicitatea, obscuritatea prafului și ratele de formare a stelelor, echipa condusă de INAF a obținut o înțelegere mai profundă a quasarului și a mediului său. Cu alte cuvinte, această cercetare contribuie pe de-a-ntregul la o mai bună înțelegere a istoriei universului și a evoluției chimice a galaxiilor.