Cele mai importante descoperiri ştiinţifice din 2022, de la devierea unui asteroid la transplantul unei inimi de porc la oameni
Autor: Florin Răvdan
Sursa: Pexels
Transplantul unei inimi de porc la oameni sau devierea unui asteroid sunt doar câteva dintre descoperirile ştiinţifice ale anului 2022.

Pe lângă acestea, cercetătorii au descoperit şi că microplasticele sunt peste tot, inclusiv în organismul nostru, dar au arătat lumii şi primele imagini realizate cu supertelescopul James Webb.

Iată câteva dintre cele mai importante descoperiri ştiinţifice din 2022, conform Daily Mail

1. Transplantul unei inimi de porc la om

2022 a început cu o operaţie pe cord absolut uimitoare. A fost realizat primul transplant de inimă de porc la om. David Bennett a fost cel care a beneficiat de această operaţie, care a durat nouă ore. Porcul de la care a provenit inima a fost modificat genetic, pentru ca sistemul imunitar uman să nu respingă noul organ.

Bennett a supravieţuit operaţiei, dar boala sa s-a agravat, iar două luni mai târziu a decedat, la vârsta de 57 de ani. Acesta a spus că era conştient că operaţia era o mare necunoscută, dar era conştient că ar fi murit fără această procedură, el nefiind eligibil pentru un transplant.

În ciuda decesului pacientului, medicii spun că procedura reprezintă un adevărat punct de cotitură pentru lumea medicinei.

2. Putem devia asteroizi

Armageddon şi Deep Impact au fost doar filme, dar se pare că acele concepte ştiinţifice prezentate la Hollywood nu au fost departe de adevăr. În luna septembrie, a fost efectuat primul exerciţiu de apărare planetară. Un asteroid a fost deviat de la traseul său, cu ajutorui misiunii DART. O sondă spaţială a fost prăbuşită intenţionat pe Dimorphos, un asteroid de mici dimensiuni aflat la 11 milioane de km de Pământ.

Înainte de coliziune, lui Dimorphos îi lua 11 ore şi 55 de minute să facă o rotaţie în jurul lui Didymos, asteroidul mai mare pe care îl însoţeşte. După impact, rotaţia s-a redus la 11 ore şi 23 de minute.

3. Celule cerebrale crescute în laborator au învăţat să se joace jocuri video

Jocul clasic de tenis de masă, Pong, creat acum 50 de ani, a fost jucat de celule cerebrale crescute în laborator. Cercetătorii de la Cortical Labs din Melbourne au anunţat că 800.000 de astfel de celule pot realiza astfel de sarcini acum.

Descoperirea lor sugerează că până şi celulele crescute în eprubete pot da dovadă de inteligenţă, modificându-şi comportamentul în timp.

"Aceasta nouă posibilitate de a învăţa culturi de celule să realizeze o sarcină deschide noi posibilităţi, care vor avea consecinţe pentru tehnologie, sănătate, ştiinţă", a declarat dr. Adeel Razi, autorul studiului.