Cea mai mare subtraversare a Dunării. Proiect strategic, aproape de final
Lucrare de pionierat în Europa. Dunărea va fi subtraversată de o conductă care va asigura transportul de gaze naturale între România și Bulgaria, cu un volum de circa 1,5 miliarde mc/an.
Viceprim-ministrul Costin Borc, Ministrul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri a efectuat, ieri, o vizită de lucru la șantierul interconectorului de gaze naturale Giurgiu-Russe, unde s-a întâlnit cu reprezentanții companiilor implicate în proiect: Transgaz, Inspet și Habau. Din partea TRANSGAZ, președintele Ion Sterian a prezentat stadiul lucrărilor la proiectul de interconectare Giurgiu – Russe.
Vizita viceprim-ministrului român la şantierul de la Comasca-România subliniază încă odată atenţia acordată de Guvernul României interconectorului Giurgiu-Russe, dat fiind importanţa strategică a acestei investiţii pentru asigurarea securităţii energetice şi a siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale a celor două state.
La subtraversarea efectivă a Dunării de la Comasca, viceprim-ministrul Costin Borc a asistat la începerea tragerii conductei principale a forajului executat pe sub Dunăre. Aici a participat în calitate de invitat și directorul general al Socar Petroleum SA Hamza Karimov, companie cu care TRANSGAZ are încheiat un memorandum de colaborare și schimb de experiență. Lucrarea de subtraversare se va finaliza în după-amiaza zilei de duminică 25.09.2016, fapt ce înseamnă conectarea sistemului de transport dintre România și Bulgaria.
Cea mai mare lucrare din România și Europa
Vizita viceprim-ministrului României a continuat la Stație de Măsurare a Gazelor Giurgiu, stație care permite circulația gazelor în ambele sensuri, curgere bidirecțională care a fost dimensionată la un debit maxim de 1,5 miliarde mc/an în ambele sensuri.
Din Stația de Măsurare a Gazelor Giurgiu, gazele sunt transportate prin conducte DN 500mm, în lungime de 5,1 km până de la grupul de robinete Comasca (România). Lungimea efectivă a subtraversării este de 2,1 km de la grupul de robinete Comasca până la grupul similar de la Marten (Bulgaria). Este cea mai mare lucrare de acest gen din România și Europa până la acest moment, o lucrare de pionierat.
Interconectorul România-Bulgaria a fost finanțat cu fonduri europene în valoare de 23 milioane euro, din care 10 milioane afectate lucrarilor de pe malul romanesc si 13 milioane de euro pentru partea bulgara, avand termen de finalizare 31 dec 2016.
In primul an, odată cu buna funcționare a conductei, în baza acordurilor încheiate, Transgaz va asigura un debit de 0,5 miliarde la o presiune de 29 de bari la graniță.
Proiectul de interconectare România - Bulgaria este singurul proiect prin care se poate asigura transportul gazelor naturale din traseul sudic al gazelor Azerbaidjan-Turcia-Grecia spre Austria, prin segmentul de pe teritoriul României. Conducta de gaz din Bulgaria în Austria, via România şi Ungaria (BRUA - PCI 7.15, proiect de interes comun conform primei liste PCI) are o importanţă deosebită la nivel regional astfel incat după punerea în funcţiune, conducta va asigura integrarea surselor de gaze naturale din Coridorul Sudic cu pieţele din Europa Centrală şi de Vest.
Ce reprezintă proiectul BRUA
Proiectul BRUA (împărţit în două faze conform recomandării CESEC), face parte din Planul de dezvoltare al SNTGN Transgaz în perioada 2014-2023 şi se regăseşte pe lista actualizată a proiectelor de interes comun adoptată de Comisia Europeană. Conducta "Țărmul Marii Negre-stația de comprimare gaze Podișoru" este de asemenea proiect de interes comun al Uniunii Europene și face legatura cu BRUA prin preluarea potentialelor rezerve de gaze naturale din Marea Neagra.
Proiectul BRUA este dezvoltat în contextul necesităţii diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale ale ţărilor europene, creşterii securităţii alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, transportul înspre pieţele Central Europene a rezervelor de gaze naturale din regiunea Caspică, asigurării pe direcţia Bulgaria a unei capacităţi de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 mld.mc/an şi dezvoltării unei capacităţi de transport pe direcţia Ungaria de 1,75 mld.mc/an în faza I şi 4,4 mld.mc/an în faza II.
Conducta va avea o lungime totală de 528 km, diametrul de 32"(Dn 800) şi presiunea de proiectare de 63 bar.
SNTGN Transgaz SA este operatorul tehnic al Sistemului Naţional de Transport gaze naturale şi răspunde de funcţionarea acestuia în condiţii de calitate, siguranţă, eficienţă economică şi protecţie a mediului înconjurător.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News