Data publicării:

Ce înseamnă, de fapt, revitalizarea „visului lui Ceaușescu“ la Sulina. Beneficii enorme în contextul războiului din Ucraina

Autor: Ioan-Radu Gava | Categorie: Economie
WhatsApp
Foto: Ovidiu Oprea
Foto: Ovidiu Oprea

Revitalizarea „visului lui Ceaușescu“ la Sulina va duce, pe lângă crearea a sute de locuri de muncă, și la o decongestionare a brațului Sulina și a Portului Constanța.

CITEȘTE ȘI               -              EXCLUSIV  Palatul „Părintelui Dunării“ va fi reabilitat. Proiectul grandios care va pune, din nou, Sulina pe harta traficului naval

Președintele Administrației Zona Liberă Sulina (AZL Sulina) a dat de curând detalii despre lucrările efectuate în cele două perimetre aflate în aval de cel mai estic oraș al României. Crearea a cel puțin 300 de locuri de muncă și avantajele economice de care Sulina va beneficia în urma revitalizării proiectului sunt doar câteva dintre câștigurile pe care punerea în funcțiune a portului le va aduce.

Dragoș Ioniță a spus și ce fel de mărfuri vor fi operate în Portul Sulina și care este stadiul lucrărilor la cele două perimetre aflate în administrarea AZL Sulina.

„Cele două proiecte valorează peste 200 de milioane de lei. Pot spune că perimetrul 1 este în proporție de 70% gata, iar asta înseamnă cheiul, platformele portuare, care sunt undeva la 80% finalizate, și platformele de depozitare terestre. Cel mai mult am avut de lucru la piloții forați și la estacada nou înființată.

La perimetrul 2 s-a lucrat mai mult la platformă, iar acum au început constructorii partea de foraje. Primul rând de piloți l-au terminat și s-au apucat și de al doilea rând. Ne-au precizat că la anul pe vremea asta vor fi gata“, a spus Dragoș Ioniță, președintele Administrației Zona Liberă Sulina.

„La Sulina vor fi operate predominant vracuri, cereale, fertilizatori, dar bineînțeles și containere“, a precizat președintele AZL Sulina privitor la mărfurile care vor fi operate în cel mai estic oraș al țării.

CITEȘTE ȘI                  -                  EXCLUSIV  Orașul unic în România promovat doar de 2 operatori turistici: Pentru noi este mai importantă calitatea turiștilor decât numărul lor

Foto: Ovidiu Oprea

Ce înseamnă, de fapt, revitalizarea „visului lui Ceaușescu“ la Sulina în contextul războiului din Ucraina

Având în vedere că războiul din Ucraina a determinat, de mai bine de doi ani, o creștere a traficului naval pe brațul Sulina, finalizarea proiectului AZL va duce și la o decongestionare a traficului la gura de vărsare în Marea Neagră. Dragoș Ioniță a venit cu răspunsuri privitoare la cum se va realiza transbordarea de mărfuri în portul maritim, pe nave de mare tonaj, care vor pleca din Sulina direct către Asia și Africa.

„Până la sfârșitul anului vom fi gata cu procedura de concesionare, iar aici ne-am bucurat de sprijinul celor de la BERD, care ne-au oferit consultanță. S-au consumat niște etape importante, întâlniri cu posibili operatori, s-au identificat cele mai bune variante pentru valorificarea terenului portuar și curând vom fi gata cu anunțul de concesionare. De îndată ce vom avea un concesionar se vor demara și lucrările.

Dacă plecăm de la ceea ce s-a întâmplat în ultima perioadă și anume aglomerația de trafic la intrarea pe canal, aceste investiții vor simplifica oarecum lucrurile, pentru că va fi o zonă de adăpost în bazinul maritim, unde poți să intri cu nave mari și unde vei putea face transbordare de mărfuri. Nu te vei mai înghesui în porturile din amonte de Sulina și nu te vei mai înghesui în portul Constanța. Se vor reduce foarte mult timpii pe componenta de transport și de așteptare“, a precizat Dragoș Ioniță.

Cu alte cuvinte, în loc să iasă din canal 5 nave de câte 7.500 de tone și să aglomereze traficul la ieșirea brațului Sulina în mare, va ieși o singură navă, de 35.000 de tone. De asemenea, în loc ca cele 5 nave să meargă la Constanța pentru a face transbordarea în nave de 35.000 de tone, nava de mare tonaj va pleca din Sulina direct către porturile de pe alte continente.

„Ideea e în felul următor: Pe Dunăre se vine cu nave de maxim 7.500 de tone. Pentru a te duce cu acea navă de 7500 de tone - de exemplu, cerealele din Ucraina le cumpărau cei de la Programul Alimentar Mondial. Aceștia le duceau în zonele de conflict din Africa sau Asia - în Africa sau Asia, te costă enorm. E mai rentabil să mergi cu nave mari.

Până recent, acele nave de 7.500 de tone tranzitau canalul Sulina, mergeau la Constanța, iar acolo se făcea transbordarea pe nave mari. Acum vom putea face acea transbordare aici, la Sulina. Se vine cu nave de 7.500 până în bazinul maritim și se transferă marfa în nave de 35.000 de tone care pleacă direct spre Asia și Africa“, a explicat președintele AZL Sulina.

Au fost găsite epave de corăbii pe fundul bazinului maritim

„Eu numesc proiectul „visul lui Ceaușescu“, pentru că trebuia să deservească Combinatul Siderurgic de la Galați. Veneau mineralierele din America de Sud, ajungeau aici, descărcau în barje și plecau la Galați. El s-a construit și a fost folosit ca bazin maritim în anii 1980.

Jumătatea de nord a bazinului, pe o lățime de 300 de metri, o putem duce la 11 metri, pentru a putea intra cu navele mari și a face transbordarea. În zona de sud a bazinului, în urma rapoartelor și măsurătorilor făcute, s-au identificat câteva epave de corăbii care trebuiesc protejate. Ne gândim foarte mult și la o eventuală valorificare din punct de vedere arheologic și turistic.“, a mai precizat Dragoș Ioniță, pentru DC News.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel