Avionul ATR 72-500, de producție europeană, al companiei braziliene implicate, a intrat în timpul manevrelor de apropiere pentru aterizare într-o zonă de givraj puternic. Radarul de bord a transmis informații cu privire la situația meteo, pe care piloții o cunoșteau permanent.
La FL 170, aproximativ 5000 de metri altitudine, la ieșirea din virajul procedural, din cauza depunerii masive și rapide de gheață pe fuselaj și motoare, viteza indicată a avionului a scăzut brusc.
Deși avertizările „INCREASE SPEED” (Mărește viteza) au apărut imediat ce senzorii de viteză și de unghi de atac (AOA) au detectat scăderea vitezei, exact după ieșirea din viraj, echipajul, din motive încă necunoscute, nu a luat nicio măsură de corecție prevăzută în instrucțiunile de zbor (cum ar fi extinderea flapsurilor pentru mărirea portanței, trecerea în regimul de 100% OVERRIDE a motoarelor - care asigură tracțiunea maximă și ajută la degivrarea palelor elicelor etc.).
Ca urmare a givrajului extrem de puternic, a scăderii rapide a vitezei și portanței, a înclinării în viraj și a lipsei măsurilor corective imediate, avionul a intrat într-o vrie plată (flat spin) din care nu a mai putut fi scos și s-a prăbușit.
Trebuie să știm că cea mai periculoasă manevră de acrobație aeriană se numește vrie, în special vrie plată! Această manevră este principala cauză a prăbușirilor avioanelor sportive, iar primul lucru pe care un pilot îl învață este cum să iasă din vrie.
Vria plată este mai periculoasă decât vria „normală” din cauza suprasarcinilor foarte mari, a unghiurilor la care se desfășoară manevra, a înălțimii care se pierde, precum și a complexității manevrelor de redresare.
La ieșirea „la simplă”, primul zbor solo al unui cadet, acesta trebuie să fie capabil să iasă dintr-o vrie normală, iar la ieșirea „la simplă” în acrobație, pilotul trebuie să fie apt să iasă dintr-o vrie plată.
Pentru a înțelege mai bine, trebuie să știm că avionul MIG 21, dacă intra în vrie, nu mai putea fi scos, iar pilotul era obligat să se catapulteze.
În cazul avioanelor de transport, în simulator, s-a încercat, dar nu s-a reușit oficial redresarea dintr-o vrie normală, iar cea plată este imposibilă din motive tehnice.
Acest caz de intrare în vrie plată a unui avion ATR este o premieră, din păcate, nedorită! În așteptarea raportului final, atât constructorul, cât și operatorii caută soluții pentru evitarea apariției unei astfel de situații.
Prin extinderea la maximum a fuselajelor și a capacității de transport, în comparație cu modelul de bază, fără să fie întărite prin utilizarea unor motoare mai puternice, s-a redus capacitatea de manevră și plafonul maxim de zbor al avioanelor, în detrimentul evident al securității și siguranței zborului!
Deci, ce alegem? Money first sau Safety first?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Elena Udrea: Lacrimile de suferință de până acum să se transforme în lacrimi de fericire pentru tot restul vieții
- BANCUL ZILEI: Lecția de Limba Româna
- Mai avem două luni cu Pluto în Capricorn! Fraze cheie pentru fiecare zodie
- Băutura japoneză care îmbunătățește somnul și abilitățile sociale
- Candidatul care ne-ar putea aduce "o surpriză" la alegerile prezidențiale. Bogdan Chirieac, scenariul în care "victoria lui Marcel Ciolacu devine clară"
- Grapini, propunere bombă în PE. Viza și România. Europarlamentarii au lăsat privirea în jos. Tăcerea care spune totul
- Victor Negrescu, intervenție fermă împotriva tăierii a 1,52 miliarde de euro din bugetul anual al UE
- Strategia ascunsă prin care românii sunt păcăliți de companiile cu anunțuri de angajare. Ana Călugăru (eJobs), detalii despre fenomen
- Cum ne întărim imunitatea din alimentație. Dr. Simona Carniciu, sfaturi utile. Mare atenție la cantitatea de fructe consumate!
- Preotul din Câmpulung Muscel care trimite camioane cu fapte bune în toată România. Acum strânge ajutoare pentru sinistrați / video