Ce ascunde raportul catastrofei aviatice din Brazilia. O premieră nedorită
Data publicării:
Autor: Cezar Osiceanu
WhatsApp
FOTO: Freepik @nuttawutnuy
FOTO: Freepik @nuttawutnuy
A apărut raportul preliminar al catastrofei aviatice petrecute în Brazilia pe 9 august 2024, în urma căreia toți pasagerii și echipajul au decedat, iar avionul a fost complet distrus în urma impactului cu solul.

Avionul ATR 72-500, de producție europeană, al companiei braziliene implicate, a intrat în timpul manevrelor de apropiere pentru aterizare într-o zonă de givraj puternic. Radarul de bord a transmis informații cu privire la situația meteo, pe care piloții o cunoșteau permanent.

La FL 170, aproximativ 5000 de metri altitudine, la ieșirea din virajul procedural, din cauza depunerii masive și rapide de gheață pe fuselaj și motoare, viteza indicată a avionului a scăzut brusc.

Deși avertizările „INCREASE SPEED” (Mărește viteza) au apărut imediat ce senzorii de viteză și de unghi de atac (AOA) au detectat scăderea vitezei, exact după ieșirea din viraj, echipajul, din motive încă necunoscute, nu a luat nicio măsură de corecție prevăzută în instrucțiunile de zbor (cum ar fi extinderea flapsurilor pentru mărirea portanței, trecerea în regimul de 100% OVERRIDE a motoarelor - care asigură tracțiunea maximă și ajută la degivrarea palelor elicelor etc.).

Ca urmare a givrajului extrem de puternic, a scăderii rapide a vitezei și portanței, a înclinării în viraj și a lipsei măsurilor corective imediate, avionul a intrat într-o vrie plată (flat spin) din care nu a mai putut fi scos și s-a prăbușit.

Trebuie să știm că cea mai periculoasă manevră de acrobație aeriană se numește vrie, în special vrie plată! Această manevră este principala cauză a prăbușirilor avioanelor sportive, iar primul lucru pe care un pilot îl învață este cum să iasă din vrie.

Vria plată este mai periculoasă decât vria „normală” din cauza suprasarcinilor foarte mari, a unghiurilor la care se desfășoară manevra, a înălțimii care se pierde, precum și a complexității manevrelor de redresare.

La ieșirea „la simplă”, primul zbor solo al unui cadet, acesta trebuie să fie capabil să iasă dintr-o vrie normală, iar la ieșirea „la simplă” în acrobație, pilotul trebuie să fie apt să iasă dintr-o vrie plată.

Pentru a înțelege mai bine, trebuie să știm că avionul MIG 21, dacă intra în vrie, nu mai putea fi scos, iar pilotul era obligat să se catapulteze.

În cazul avioanelor de transport, în simulator, s-a încercat, dar nu s-a reușit oficial redresarea dintr-o vrie normală, iar cea plată este imposibilă din motive tehnice.

Acest caz de intrare în vrie plată a unui avion ATR este o premieră, din păcate, nedorită! În așteptarea raportului final, atât constructorul, cât și operatorii caută soluții pentru evitarea apariției unei astfel de situații.

Prin extinderea la maximum a fuselajelor și a capacității de transport, în comparație cu modelul de bază, fără să fie întărite prin utilizarea unor motoare mai puternice, s-a redus capacitatea de manevră și plafonul maxim de zbor al avioanelor, în detrimentul evident al securității și siguranței zborului!

Deci, ce alegem? Money first sau Safety first?

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel