Data actualizării:

Cât costă o fosilă de stegozaur. Oamenii s-au înghesuit să o cumpere

Autor: Andreea Deaconescu | Categorie: Stiri
Foto: Unsplash
Denumit "Apex", acest exemplar remarcabil a devenit astfel cel mai valoros fosil vândut vreodată la o licitație publică.

"Apex" măsoară 3,4 metri înălțime și 8,2 metri lungime, depășind cu peste 30% dimensiunile lui "Sophie", fosila de stegozaur anterior considerată "cea mai intactă" (precizăm că "intact" nu are grad de comparație în limba română), expusă la Muzeul de Istorie Naturală din Londra, potrivit The Guardian.

Descoperit în 2022 pe un teren privat din Moffat County, Colorado, aproape de orașul Dinosaur, de către paleontologul Jason Cooper, "Apex" oferă cercetătorilor informații prețioase despre sănătatea și stilul de viață al acestor giganți preistorici. O caracteristică unică a fosilei este prezența semnelor de artrită, indicând că acest stegozaur a trăit până la o vârstă înaintată.

Cea mai mare fosilă de stegozaur descoperită vreodată, "Apex", a fost achiziționată pentru suma impresionantă de 44,6 milioane de dolari la casa de licitații Sotheby’s din New York.

Preț. Estimări inițiale

Prețul de vânzare a depășit de peste 11 ori estimarea inițială, subliniind raritatea și importanța științifică a fosilei. După vânzare, cumpărătorul anonim a declarat: „Apex s-a născut în America și va rămâne în America!”, exprimându-și intenția de a împrumuta specimenul unei instituții din SUA.

Cassandra Hatton, șefă a departamentului de știință și cultură populară de la Sotheby’s, a subliniat că: „Apex și-a onorat numele astăzi, inspirând licitatori din întreaga lume și devenind cea mai valoroasă fosilă vândută vreodată la licitație. Această vânzare s-a aflat mulți ani în pregătire și, la fiecare pas, am lucrat îndeaproape cu Jason Cooper, de la momentul descoperirii stegozaurului în Dinosaur, Colorado, și până la vânzarea sa în New York. Sunt încântată că un specimen atât de important și-a găsit acum locul în istorie, la 150 de milioane de ani după ce a cutreierat planeta”.

"Apex" se situează printre cele mai complete schelete descoperite vreodată, cu 254 de elemente osoase fosilizate dintr-un total aproximativ de 319. Scheletul aparținea unui adult mare și robust, iar lipsa semnelor de răni din lupte indică o conservare remarcabilă. Fosila a fost protejată de un strat dur de pământ, care a prevenit deformarea oaselor.

"Apex" a fost atracția principală a licitației de la Sotheby’s, care a inclus și alte loturi precum meteoriți, minerale și, pentru prima dată, unelte paleolitice. Licitația a înregistrat încasări de 45,8 milioane de dolari (35,2 milioane de lire sterline), cel mai mare total înregistrat vreodată pentru o licitație de istorie naturală.