Care este vârsta potrivită la care un copil poate folosi un smartphone. Ce mesaj transmit experții în dezvoltare
Autor: Andreea Ditcov | Publicat pe: 16 sep 2022, 13:35
WhatsApp
Sursă foto: Unsplash (Daria Nepriakhina)
Sursă foto: Unsplash (Daria Nepriakhina)
Smartphone-urile au devenit aproape universale în rândul copiilor, până la 91% dintre copiii de 11 ani deținând unul. 

Este o dilemă foarte modernă. Ar trebui să-i înmânați copilului dumneavoastră un smartphone sau să-l țineți departe de dispozitive cât mai mult posibil? Gama uluitoare de titluri referitoare la posibilul impact al utilizării telefonului și a rețelelor sociale de către copii este suficientă pentru a face pe oricine să dorească să renunțe. Aparent, nici măcar celebritățile nu sunt imune la această problemă modernă: Madonna a spus că a regretat că le-a dat copiilor ei telefoane la vârsta de 13 ani și nu ar mai face acest lucru.

Există încă multe întrebări fără răspuns cu privire la efectele pe termen lung ale smartphone-urilor și ale rețelelor sociale asupra copiilor și adolescenților, dar cercetările existente oferă câteva dovezi cu privire la principalele riscuri și beneficii ale acestora.



Sursă foto: Unsplash (Alexander Dummer)

Datele de la Ofcom, autoritatea de reglementare a comunicațiilor din Marea Britanie, arată că marea majoritate a copiilor din Marea Britanie dețin un smartphone de la vârsta de 11 ani, proprietatea crescând de la 44% la vârsta de 9 ani la 91% la vârsta de 11 ani. În SUA, 37% dintre părinții copiilor cu vârsta între 9 și 11 ani spun că cel mic are propriul smartphone, notează BBC. Și într-un studiu european din 19 țări, 80% dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 9 și 16 ani au raportat că folosesc un smartphone pentru a intra online zilnic sau aproape zilnic.

„Până când ajungem la adolescenții mai mari, peste 90% dintre copii au un telefon”, spune Candice Odgers, profesor de științe psihologice la Universitatea din California, Irvine, în SUA.

Legătura dintre tehnologie și bunăstarea adolescenților

În timp ce un raport european privind utilizarea tehnologiei digitale în rândul copiilor de la naștere până la opt ani a constatat că această grupă de vârstă a avut „o percepție limitată sau deloc a riscurilor online”, când vine vorba de efectele dăunătoare ale utilizării smartphone-urilor și ale aplicațiilor de social media accesate prin intermediul acestora, la copiii mai mari lipsesc dovezile solide. Odgers a studiat șase meta-analize care dezbat legătura dintre utilizarea tehnologiei digitale și sănătatea mintală a copiilor și adolescenților, precum și alte studii la scară largă și studii de zi cu zi. Ea nu a găsit nicio legătură consistentă între utilizarea tehnologiei de către adolescenți și bunăstarea lor.

„Majoritatea studiilor nu constată nicio asociere între utilizarea rețelelor sociale și sănătatea mintală”, spune Odgers. În studiile care au găsit o asociere, dimensiunile efectului, atât pozitive, cât și negative, au fost mici. „Cea mai mare descoperire a fost într-adevăr o deconectare între ceea ce cred oamenii, inclusiv adolescenții înșiși, și ceea ce dovezile spun de fapt”, spune ea.

O altă revizuire, realizată de Amy Orben, psiholog experimental la Universitatea din Cambridge, Marea Britanie, a găsit, de asemenea, dovezile neconcludente. Deși a existat o mică corelație negativă, în medie, între studiile incluse, Orben a concluzionat că este imposibil de știut dacă tehnologia a cauzat scăderea bunăstării sau invers, sau dacă alți factori îi influențau pe ambii. O mare parte din cercetarea în acest domeniu nu este de o calitate suficient de înaltă pentru a oferi rezultate semnificative, notează ea.



Sursă foto: Unsplash (Gaelle Marcel)

Creierul se adaptează în timpul adolescenței

În termeni practici, asta înseamnă că, indiferent de ceea ce spun dovezile mai ample, pot exista copii care au următi ca urmare a utilizării rețelelor sociale sau a anumitor aplicații și este important ca părinții să fie adaptați la acest lucru și să le ofere sprijin. Analizând datele de la peste 17.000 de participanți cu vârste cuprinse între 10 și 21 de ani, cercetătorii au descoperit că utilizarea pe scară mai mare a rețelelor sociale la vârste între 11 și 13 ani pentru fete și între 14 și 15 ani pentru băieți a prezis o satisfacție mai scăzută a vieții un an mai târziu. Reversul a fost, de asemenea, adevărat: utilizarea mai scăzută a rețelelor sociale la această vârstă a prezis o satisfacție mai mare în viață în anul următor.

Acest lucru se aliniază cu faptul că fetele tind să treacă prin pubertate mai devreme decât băieții, spun cercetătorii, deși nu există suficiente dovezi pentru a spune că aceasta este cauza diferenței de timp. O altă fereastră a apărut la vârsta de 19 ani, atât pentru bărbați, cât și pentru femei, în jurul perioadei în care mulți adolescenți pleacă de acasă.

Părinții ar trebui să ia în calcul aceste intervale de vârstă atunci când iau decizii pentru propriile familii, dar merită să fie conștienți de faptul că schimbările de dezvoltare ar putea face copiii mai sensibili la partea negativă a rețelelor sociale. În timpul adolescenței, de exemplu, creierul se schimbă masiv și acest lucru poate influența modul în care tinerii acționează și se simt, inclusiv făcându-i mai sensibili la relațiile sociale și la statutul din grupurile relevante. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?