Cannes 2022: Cristian Mungiu și Alexandru Belc în selecția oficială
În ipoteza că ar fi găsit parteneri pe măsură, amatorii de pariuri care ar fi jurat pe prezența la Cannes-ul acestui, în Selecția officială, a lui Cristian Mungiu și a fraților Dardenne, ar fi câștigat, în mod sigur.
Aceasta pare a fi, și nu de acum, o regulă a jocului care are misterul și farmecul ei în arhitectura unei ediții. Multe alte nume au circulat pe la bursa presupunerilor, a anticipărilor din ultima lună, iar ceea ce poate fi numită o surpriză rămâne să se definească abia la sfârșitul sărbătorii.
Pentru noi, ea înseamnă, deocamdată, descoperirea lui Alexandru Belc, cineast încă tânăr (41 de ani), care își construiește încet, dar sigur, o carieră care s-ar putea să explodeze chiar pe Croazetă, din moment ce debutul său în lung metrajul de ficțiune Metronom, a fost selecționat în secțiunea Un certain regard, componentă a selecției officiale. Thierry Frémaux, delegatul general, îl anunța ca pe unul din familia "Cinéma d' auteur".
Ce va fi vom vedea. Va avea drept concurenți cu deosebire doamne, 8 din 15. Cum spuneam, nu puține dintre prezicerile marilor reviste de cinema, mai ales americane (au antenele mai perfecționate) și, mai ales cele avansate de Variety, s-au regăsit în expunerea de acum câteva ore, din sala UGC Normandie, a domnului Frémaux.
O frumosă surpriza, Metronom, de Alexandru Belc
Se vor reîntâlni în curând, la Cannes, patru deținători de Palme d'or, amintiții frați Dardenne cu Tori et Lokita, și Mungiu cu RMN, suedezul Ruben Ostlund cu Le Triangle de la tristesse, Hirokazu Kore-eda cu Broker. Le vor fi alături vetereni precum David Cronenberg, demult absent din competiție și, asta da surpriză, Jerzy Skolimowski, întors în țara natală, Polonia, cu un titlu, deoamdată, bizar, Hi-Han (Eo), despre care delegatul general a ținut să ne spună că ar fi realizat în maniera lui Bresson din La întâmplare, Balthazar.
Francezii Arnaud Desplechin, Valeria Bruni-Tedeschi, Claire Denis, italianul Mario Martone, americanul James Gray, Park CVhan-wook din Coreea de Sud, obișnuiți ai Cannes-ului, mai ales ultimii doi, dau definiția unei liste a selecției, deocamdată nedefinitivate,încă vreo câtev titluri urmând să fie anunțate în zilele ce vin. Oricum, vor fi mai puține titluri decât anul trecut.
Tot peste ceva timp vor fi anunțați și membrii juriului și va fi cunoscut și afișul, întârziere nemaiîntâlnită și greu de explicat, ale căror cauze, am avut impresia că ziariștii de față la conferința de presă nu mai aveau chef să le afle. Bătute în cuie au rămas cele două mari spectacole: filmul Elvis, al lui Baz Luhrmann, centrat nu numai pe figura cântărețului ci și a faimosului său agent, colonelul Parker, interpretat de Tom Hanks și Top Gun: Maverick, de Joseph Kosinski care va prilejui și un omagiu adus actorului Tom Cruise.
Din păcate, cineastul australian Luhrmann nu va deschide festivalul, așa cum se aștepta și așa cum a mai făcut-o de două ori, cu Moulin rouge și, apoi, Marele Gatsby. Onoarea îi va reveni țării gazdă, prin Michel Hazanavicius și al său Z (comme Z), comedie cu zombi. Nu e prima dată când festivalul este inaugurat de astfel de făpturi și nu-mi aimntesc să fi fost o experiență jubilatoare cea oferită de Jim Jarmush cu The Dead Don't Die, acum trei ani. Probabil că, vorba lui Hitchcok, nu suntem destul de speriați.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News