Când conduci, nu pilotezi. Sunt diferențe imense de... limită și condiții de drum. Titi Aur: Să nu scârțâie roata!
Titi Aur, fost pilot de raliuri şi instructor de conducere defensivă, a explicat care este diferenţa dintre "a conduce" şi "a pilota".
"Ce înseamnă să conduci? Înseamnă să te deplasezi de la punctul A la punctul B fără să ajungi niciodată la limită. Când pleci la serviciu, la munte, la mare, nu trebuie să ajungi cu maşina sau cu motocicleta la limită. Să nu scârţâie roata, să nu frânezi la limită, etc.
Ce înseamnă să pilotezi? Înseamnă să faci totul la limită, adică exact opusul condusului. Când pleci de pe loc, trebuie să o faci la limită, cât de tare se poate, ducând roata la limită. Când frânezi, trebuie să o faci cât mai târziu, iar virajele se fac cât mai tare, cât mai la limită, asumându-ţi că vei derapa. De asta maşina de curse este construită astfel, asigurată foarte bine, cu acel rollbar, cu scaune speciale, cu centură specială, cu acel dispozitiv care îţi ţine capul, etc.
Mai mult, ce înseamnă motorsport? Când vorbim de circuit, mergem doar pe asfalt, care poate fi uscat sau ud. Când vorbim de raliuri, mergem şi pe asfalt, şi pe macadam, şi pe noroi, şi pe ceaţă, ploaie, la deal, la vale, etc. Când vorbim de off-road, mergem doar în afara străzii, maximum pe drumuri neamenajate. Între off-road şi Formula 1 e o diferenţă enormă. Doar în motorsport se acceptă riscurile", a explicat Titi Aur pentru DC NEWS.
”Ei sunt motocicliștii periculoși”. Titi Aur, despre teribiliștii care fac slalom printre mașini: Atunci apare și repulsia asta faţă de motociclist. Vor să fie importanți
"Vorbind la modul general despre motociclişti, avem, cred eu, următoarea problemă. Sunt două categorii distincte de motociclişti, total diferite. Avem motociclistul care o face din pasiune, la o anumită vârstă, pentru a ieşi din monotonia curentă, de birou, de business. El îşi ia motocicletă, este civilizat, vine să înveţe să conducă, vrea să fie în siguranţă, să facă asta cu plăcere.
Apoi, însă, avem cealaltă categorie, mult mai vizibilă. Vorbim de nebunatici, de cei care îşi iau motocicletă ca să braveze, să fie importanţi, să fie altfel decât prietenii lor, cei care fac ceva extravagant. Ei sunt motocicliştii periculoşi, care merg pe o roată, care fac slalom printre maşini, care sunt mai spre adrenalină, mai spre teribilism. Cu acest gen de motociclişti avem într-adevăr o problemă. Chiar dacă sunt mult mai puţini decât ăia civilizaţi, sunt cei vizibili. Dacă treci pe lângă un grup de motociclişti civilizaţi, nu îi bagi în seamă. Când trece câte unul care face ceva special, periculos, tentaţia este să îi bagi pe toţi în aceeaşi oală.
Atunci apare şi pentru şoferul de maşină repulsia asta faţă de motociclist. Eu cred că în ultima perioadă a scăzut adversitatea asta între şofer şi motociclist, sunt tot mai mulţi civilizaţi, a apărut respectul în trafic. Dar tot mai sunt cazuri de motociclişti care strică firma, să zicem aşa.
De ce îşi asumă riscuri? Pentru că nu conştientizează că lor li se poate întâmpla ceva, nu cred că lor li se poate întâmpla. Educaţia, la modul general, este de vină. Începând cu cei şapte ani de acasă, mergând prin şcoala pentru permisul de motociclete, şi terminând cu ce urmează după", a transmis Titi Aur pentru DC NEWS. CITEŞTE AICI MAI MULTE
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News