Bună dimineața, Boeing! Bine ai venit în lumea reală a aviației!
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Cezar Osiceanu
WhatsApp
Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Pixabay
Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Pixabay
De curând, mamutul american Boeing şi-a publicat rezultatele financiare pe primul trimestru al anului 2021. Şi le-a dat de gândit acționarilor pentru că pe investitori este evident că i-a gonit de mult.

Şi aceasta pentru că datele sunt teribil de proaste şi va trebui să începem mai întâi cu concluzia: Boeing nu poate face nici o predicție financiară a evoluției sale până la sfârșitul anului! Incredibil nu-i aşa? 

Să ajungi de la politica șmecheriilor financiare ale fostului CEO Muillenburg, la această situație, cândva, de neconceput, în doar trei ani de zile, este un record până şi pentru conceptul de capitalism, ca să nu spunem de cel de neoliberalism! 

Raport Boeing

În raportul Boeing se prezintă negru pe alb următoarele:

- cheltuieli de 3,7 miliarde USD faţă de perioada omonimă din 2020;

Reducerea cheltuielilor a fost posibilă doar datorită recertificării MAX-urilor şi expedierii întregului parc din curtea fabricii. Practic, volens nolens, companiile contractante ale avioanelor oprite la sol, timp de doi ani şi ceva de zile, lu s-a impus preluarea de urgenţă a mărfii contractate indiferent de pandemie, faliment etc.

- pierderile nete ale companiei au scăzut de la 641 de milioane USD la doar 561 milioane;

Aici, firma nu detaliază deloc dacă noile contracte militare şi ale administrației de stat şi/sau doar preluarea MAX-urilor au făcut să scadă pierderile. Nici închiderea unor facilitați, reducerile drastice de personal şi a timpului de lucru nu sunt indicate, deși este evident că au atârnat greu în balanța reducerii pierderilor.

- încasările Boeing au scăzut şi ele de la 16,9 miliarde, în primul trimestru din 2020, la 15,2 în 2021.

În ceea ce privește divizia Boeing Commercial Aviation, problemele sunt grele pentru că.

- pierderile sunt de 856 milioane USD;

- încasările au scăzut cu aproape 2 miliarde USD, de la 6,2 miliarde USD în 2020, la doar 4,3 miliarde în 2021;

Investitorii informați din piaţă spun că, abia în a doua parte a lui 2021 şi nu mai devreme, se poate previziona o ușoară revenire deși majoritatea consideră, în baza ultimelor date, că şi acea previziune este una prea optimistă.

Cu toate că Boeing poseda, la sfârșitul lui Martie 2002, circa 22 de miliarde USD în cash, faţă de cele 25,6 miliarde din perioada omonimă a anului 2020, volumul datoriilor ei a rămas la nivelul de 63,6 miliarde.

Cum a ajuns Boeing de la vis, la coșmar

Pentru aceasta va trebui să vedem şi câteva lucruri în plus.

1. Astfel, politica lui Muillenburg (aliniată clar la politicile Democraților conduși de Obama pe atunci) de răscumpărare a acțiunilor Boeing de către companie a adus profituri mari posesorilor lor, dar a tocat practic toate profiturile companiei în această manevră.

Politica de externalizare la maxim a subcontractorilor şi contractorilor Boeing în ţări cu facilitați mari oferite din punct de vedere financiar companiei a condus la pierderea locurilor de muncă în USA, dar şi o scădere semnificativă a calității muncii şi produselor ei (problema semnalată şi ascunsă în interiorul companiei conform anchetei guvernamentale).

Politica de eliminare a facilitaţilor din interiorul companiei privind, de exemplu, senioritatea şi promovarea angajaților, ca măsură de reducere a costurilor cu personalul, propusă de propriul departament de HR, a produs o lipsă de interes din partea personalului.

Politica de lansare a modelului Boeing 787 Dreamliner seria 300, ce urma să elimine efectiv Boeing-ul 737 sub toate variantele sale, inclusiv recent lansatul MAX, a bulversat brusc şi puternic piaţa mondială. Pentru că majoritatea companiilor din lista de la MAX au spus clar că, decât să mai cumpere acel avion, preferă să achiziționeze varianta Dreamliner. Pentru că eliminarea certificărilor Autorității Aeronautice Americane FAA, obligatorii până atunci (mulți se întreabă cu ce preț şi câtă şpagă!), este chestiune gravă care a contribuit major la situația provocată de cele două catastrofe aeriene provocate de MAX-urile prăbușite din greșeli umane.

Politica de continuare a Facelift-ului şi tunning-ului permanent al vechiului model Boeing 737, dusă timp de peste 50 de ani de către companie a produs catastrofa de imagine, financiară şi chiar umană denumită Boeing 737. MAX care, pe românește, se spune a fi dovada proverbului “ulciorul nu merge de multe ori la apă!”. Două catastrofe produse exclusiv din vina piloţilor la manșă au scos la iveală toate greşelile Boeing mai sus prezentate. 

2. Politica mondială de reducere a emisiilor de carbon în Aviaţie a fost avantajul major cu care BOEING 787 Dreamliner a devenit brusc cel mai vândut produs în plină pandemie al companiei.

Pe lângă faptul că BOEING 787 Dreamliner este singurul avion ce poate uni oricare două puncte de pe glob, cel ce foloseşte piste normale, nu precum cele folosite de cele ale concurenței Airbus 380, mai ușor şi mai rapid decât concurentele lui, cel care consumă cu 15% mai puţin decât orice alt concurent. El are şi cele mai mici taxe de poluare. În plus, prin introducerea modelului BOEING 787 seria 3, se asigură înlocuirea în viitor a bătrânului Boeing 737 

3. În Aviaţie, se spune că “întotdeauna, orice avion sau sistem aviatic nou va elimina modelele şi greşelile vechi cu unele noi!”. Lucru perfect ilustrat de cazul MAX-urilor, unde dorința de profit împinsă peste limite a creat un avion zis nou pe o structură şi concept vechi. Şi consecința catastrofal dovedită a fost dată imediat!  Înlocuirea sistemului de autotrimerare cu cel de la Boeing 757, eliminarea simulatoarelor de zbor pentru trecerea pe tip şi model, autocertificarea în locul celei făcute de autoritatea americană FAA, varza din sistemul de publicare şi comunicare a buletinelor tehnice ale producătorului, iar în final pierderea atâtor vieți omenești.

4. Orice eroare majoră la Airbus are corespondenţa şi la Boeing! Aşa, Airbus-ul 380, cea mai mare catastrofă financiară europeană din istoria aviației comerciale mondiale, a născut la rândul ei MAX-urile. Pentru că, după ce au fost cheltuite sume fabulos de mari, după cum se susținea în promovările de vânzare inițiale ale MAX-urilor, ca la scurt timp tu însăți, constructorul adică, să ţi-l “omori” scoțând pe piaţă un avion mai performant, Boeing 787 Dreamliner seria 3, încalcă orice principiu de marketing, strategie, financiar doar dacă ai dorit să faci o manevră șmecheră de a obține, ca la șah, transformarea pionului în damă!

Pentru că acest șah nebun, la nivel planetar ce începe a se devoala abia acum, arată că prin eliminarea tuturor modelelor de Boeing 737, începând cu seriile 200 şi până la 800, care nu se mai fabrică deloc şi pentru care producătorul este obligat să mai fabrice componente şi piese de schimb cel puţin 10 ani de zile de la oprirea fabricației, piaţa mondială se redeschide complet.

Eliminarea de pe piaţă s-a făcut prin oprirea fabricației, scoaterea din USA, Canada şi Europa a acestor modele, sub diverse pretexte, împingerea lor în lumea a doua şi de acolo în lumea a treia unde ele se încăpățânează să mai fie încă la zbor! 

Va continua....

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel