Bloomberg: De ce sunt peste tot deep fake-urile? Pot fi oprite?
Deep fake-urile câștigă tot mai mult teren, statele având foarte puține arme la dispoziție pentru a încetini fenomenul.
Lumea este inundată de deepfake-uri - video, audio sau imagini în care oamenii par să facă sau să spună lucruri pe care nu le-au făcut sau să fie într-un loc în care nu au fost. Majoritatea deepfake-urilor sunt videoclipuri și imagini explicit fabricate prin maparea feței unei celebrități pe corpul altei persoane. Unele sunt folosite pentru a păcăli consumatorii sau pentru a afecta reputațiile politicienilor și altor persoane publice. Avansurile în inteligența artificială fac posibilă generarea lor printr-o simplă apăsare de butoane.
Pe 8 februarie, Comisia Federală de Comunicații a SUA a făcut ilegală utilizarea vocilor generate de inteligența artificială în apeluri automate. Interdicția a venit la două zile după ce FCC a emis o dispoziție de încetare și desistare împotriva companiei responsabile pentru un deepfake audio al președintelui Joe Biden. Locuitorii din New Hampshire au primit un apel automat înaintea alegerilor prezidențiale ale statului, care sună ca și cum Biden îi îndemna să rămână acasă și să "salveze votul pentru alegerile din noiembrie".
Vocea chiar a rostit una dintre expresiile caracteristice ale lui Biden: "Ce prostie". În prezent, nu există o lege federală în SUA care să interzică deepfake-urile. Unele state au implementat legi referitoare la pornografia deepfake, dar aplicarea acestora este inconsistentă la nivelul țării, făcând dificilă aducerea creatorilor la răspundere. Un proiect de lege propus al Uniunii Europene privind inteligența artificială ar cere platformelor să eticheteze deepfake-urile ca atare.
Pot fi oprite?
„De asta cred că e o luptă deja pierdută. Nu poți reglementa la acest nivel și probabil vom trece printr-o perioadă destul de lungă în care oamenii vor învăța din cazurile care vor fi mediatizate. Vor exista niște exemple accentuate cu pedepse care ies în evidență, iar în acest fel, ușor-ușor, se va face o „educație”. Dar repet, e foarte dificil să se întâmple lucrurile acestea și cred că va exista o perioadă în care fenomenul va fi necontrolat timp de 5, 10, 15 ani. E un volum foarte mare de informații.
Sunt sigur că foarte mulți vor face acest lucru în glumă ca să se distreze sau pentru a experimenta, ca să vadă cât de departe poate merge aplicația respectivă. Cumva, se va merge pe direcția unui conținut „interesant”, iar pentru unii dintre ei, acest a fi „interesant” va fi localizat în pamfletele politice. Este greu să anticipezi care sunt consecințele pe care le va determina conținutul pe care tu l-ai generat.”, a mai precizat sociologul Dan Petre, pentru DC News.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News