Data publicării:
Blestemul Tarom. De ce avioane și nu spitale?
După căderea comunismului, subvenționarea Tarom era prezentată publicului drept o soluție pentru menținerea prețului la biletele de avion. Cei mai mulți români, care nu călătoreau niciodată, achitau o parte din prețul biletului plătit de cei care își permiteau să zboare cu avionul. Se mai invoca, patriotic, mândria de a avea o linie aeriană națională.
Între timp, prețul oferit de companiile străine a ajuns comparabil sau mai mic decât prețul oferit de Tarom. Pe unele curse, Tarom are prețuri mai mari decât ale concurenței și zboruri mai rare, la ore neconvenabile. Așa-zisul management privat nu a dat rezultate spectaculoase. Dacă la Hidroelectrica firma de insolvență condusă de Remus Borza a trecut compania pe profit și a realizat investiții considerabile, la Tarom (cu șef german) se merge tot pe pierdere.
Budapesta-Tg. Mureș vs. Tg. Mureș-București
Nici măcar nu se poate spune că Tarom ar participa la o strategie națională de transport. La Târgu-Mureș, ajungi mai ușor cu ungurii, de la Budapesta, decât cu Tarom-ul, de la București. Lipsa unor rețele feroviare sau a unor șosele moderne nu este suplinită de operatorul ”național”.
Sa fie vorba despre blestemul ”Transporturilor”? Ministerul Transporturilor a eșuat în tot ceea ce a întreprins, de la construcția de drumuri și căi ferate, la conducerea Tarom. În schimb, a fost o adevărată zână bună pentru operatorii privați, de la firmele ce operează microbuze la firmele care fac afaceri pe aeroporturi.
Sabena și SwissAir, lăsate să falimenteze. Alitalia, privatizată
În 2001, când compania națională de transport aerian, Sabena, a dat faliment, statul belgian n-a intervenit decât prin anchetarea și pedepsirea managerilor. Belgia poate trăi și fără o companie aviatică de stat. Și SwissAir a dispărut, în faliment. Italienii au vândut recent 49% din Alitalia. Marile companii aeriene din Europa au fost, demult, privatizate.
De ce acceptă guvernul tehnocrat să finanțeze rudele șefilor din Transporturi, firmele căpușă sau salariile conducerii Tarom? În urma subvenției acordate BOR rămâne un obiectiv turistic și socio-cultural în București: Catedrala Neamului. Ce rămâne după 25 de ani de subvenții acordate Tarom?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News